Index Vakbarát Hírportál

Várhatóan egyzónás lesz a dugódíj

2012.05.06. 17:21

Várhatóan egyzónás lesz kezdetben a dugódíj, a fizetős terület Budán lesz kisebb - a budai alsó rakpart ingyenes marad -, a külföldi rendszámosok pedig akár meg is úszhatják az egészet, írja a Napi Gazdaság Online. A Budapesti Közlekedési Központ a lapnak a bevezetendő dugódíj kapcsán adott válaszaiból kiderül, a konkrét díjról és a zónahatárról elképzelések ugyan vannak, de még nem született döntés. Fizetni többféleképp is lehet majd, az esti órák ingyenesek/olcsóbbak lehetnek, és lesznek, akik kedvezményt kaphatnak a díjból.

Mint arról az Index is írt, korábbi koncepciókban az egyzónás és a többzónás modell is felmerült: az M0-s gyűrűn, a Hungária körúton és a Nagykörúton belül is kialakítható a behajtási zóna. A javaslat értelmében a Hungária körúton belüli zóna kialakításával csökkenthető legnagyobb mértékben a forgalom és a levegőszennyezés a belső kerületekben, de ez kombinálható más zónahatárok kialakításával is.

Az előzetes becslések szerint a kamerarendszerrel működő behajtási zóna kialakítása 39 milliárd forintba kerülne, amely azonban néhány év alatt megtérülne a befolyó díjakból. A javaslat értelmében a behajtási díj a mindenkori BKV-jegy árával állna arányban, amely azonban a gépkocsi környezetvédelmi besorolásától és napszaktól függően is változna.

A Városkutatás Kft. 2009-es modellje úgy számolt, hogy 800 forintos behajtási díj mellett 40 milliárd forint, 435 forintnál 29 milliárd lehet a díjbevétel. A központ tájékoztatása szerint a díjstruktúra kidolgozásánál alapelvnek tekintik, hogy az a mindenkori közösségi közlekedési tarifákhoz (pl. havi bérlet, vonaljegy) kapcsolódjon. A BKK úgy látja, célszerű a P+R parkolók használata esetén kedvezményes vagy ingyenes vonaljegyet biztosítani az autóból átszállók számára - mindezzel a közösségi közlekedés használata ösztönözhető, ezáltal finanszírozási helyzete is javítható.

A fizetési rendszerek kialakításánál a gyorsaságot és az egyszerűséget tartja a legfőbb követelményeknek a BKK, így a központ a jelenleg elérhető elektronikus megoldások mindegyikét figyelembe veszi a tervezés során. Az elektronikus, telefonos fizetési módok mellett lehetőséget teremtenek majd a hagyományos ügyfélszolgálati vagy viszonteladói ponton személyesen történő befizetésre is. A BKK szerint elsősorban a Hungária körúti egyzónás rendszer volt korábban a preferált javaslat. A Városkutatás 2008-as tanulmánya a budai zónahatár kapcsán megjegyzi, hogy opcionálisan felmerülhet a budai alsó rakpart ingyenes tranzitútvonalként való meghagyása. A pesti alsó rakpart esetében viszont nem, mert több elkerülő útvonal is rendelkezésre áll.

Az előzetes tanulmányokban elsősorban a hétköznap 6 és 19 óra közötti időszak fizetőssé tétele merült fel. A Városkutatás 2008-as anyaga szerint a bevételeket vélhetően csökkenti, ha a díj nem a teljes nappali, azaz 6-22 óra közötti, hanem csak például csúcsidőre, illetve ha kedvezményes, csúcsidőn kívüli tarifát alkalmaznak, a csúcsidőre bevezetett felár ellenben növelheti a díjbevételt. A forgalomszervezési okokból mindenképp hasznos, ha a csúcsidőszak erősebb díjjal van sújtva, mint a nem terhelt időszakok, így a csúcsidőszak elhúzható, hatása mérsékelhető. A tarifarendszer kialakításakor figyelni kell az egyszerűség és átláthatóság követelményére, ám az időpontoktól függő díjak valószínűleg több reklamációhoz vezetnek az óraszinkron kérdése miatt - hívja fel a figyelmet a tanulmány.

A BKK szerint díjfizetési kötelezettség alapvetően minden a díjfizetési időszakon belül a zónába behajtó vagy a kordonon áthajtó személygépjárműre vonatkozna. Hozzáteszik: a nemzetközi gyakorlathoz hasonlóan külön elbírálás alá esik a díjfizetési zónán belül lakók vagy más speciális csoportok (például a mozgáskorlátozottak) kedvezményének kérdése.

A Városkutatás Kft. 2008-as tanulmánya a kedvezmények kapcsán arról ír, hogy a környezetvédelmi szempontok érvényesítésének hatékony eszköze lehet, ha a díj mértéke valamilyen módon a jármű kibocsátási szintjétől függ. Az autóban ülők számától függő kedvezményrendszer bevezetése, ellenőrzése bonyolult, így arra nem is számíthatunk. Bár a díjkötelezettség a külföldiekre, illetve a külföldi rendszámos autót használókra is vonatkozik, ők mégis megúszhatják, ugyanis várhatóan nehézségekbe ütközik majd a követelés behajtása.



Rovatok