További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A budapesti állóhajóknak több kérdésre kell választ találniuk a következő napokban. Ezek közül az első és legfontosabb: bezárjunk vagy ne? Előbbi esetben minden romlandót ki kell menekíteni a hűtőből, vagy gondoskodni kell az áramellátás folytonosságáról, illetve a fedélzeten kötelezően jelen lévő matrózok ellátmányáról. Az áram utóbbi esetben is kritikus kérdés: van, ahol plusz aggregátor telepítésével kell megoldani, ráadásul a hajók megközelítése sem lesz egyszerű az elöntött alsó rakpartokon keresztül: extra pallót kell építeni.
A fenti opciók közötti döntés a „vendégeink kényelme”, a „vendégeink biztonsága”, illetve a „vendégeinktől származó bevétel” közötti prioritási sorrend felállításával hozható meg.
A biztonsági játékosok
Az A38 és a Blue River Pub a bezárás mellett döntött: előbbi szerda este tartotta meg az utolsó koncertet, utóbbi már a hét elején bezárt. Az A38-on a korábbi árvizeknél az okozta a legnagyobb gondot, hogy a hajót egy bizonyos vízszint elérése után áramtalanítani kellett, az étteremből a romlandó ételeket, valamint a csapolt söröket el kellett szállítani. Ez a probléma azonban mostanra megoldódott, mivel tavaly „feljebb emelték az áramelosztót” – tudtuk meg Kozlov Sándortól, a rendezvényhajó sajtósától. A hajón az ár levonulásáig minden szolgáltatás szünetel, csak a két matróz marad a fedélzeten. Az A38 reményei szerint hétfőn talán már kinyithatnak. Addig is live streamet sugároznak arról, hogy lepi el az ár a hajót a rakparttal összekötő hidat.
A Blue River Pub ennél is óvatosabb: a hajó már szerdán sem fogadott vendégeket, és az újranyitásra vonatkozóan sem határoztak meg céldátumot. A hajó rendezvényszervezője, Zanathy Hajnal azt mondta: „nem fogjuk aggregátorról hűteni a sört”, ugyanakkor figyelmeztetett, hogy a pallós megoldás szerinte veszélyes. „Hogy fog 200 ember kimenekülni egy pallón?” – tette fel a kérdést, kiemelve, hogy különösen a West-Balkán tragédia után nem akarják kísérteni az ördögöt. Zanathy szerint a palló nem jelentene megfelelő menekülési útvonalat, ha pánik törne ki a hajón, ezért „ebből csak baj származhat”. A Blue River hajón nem lesz áram sem, de van saját aggregátoruk, ami elég ahhoz, hogy a matróz ellátásáról gondoskodni tudjanak.
A Colombus hajó kedden este zárt be, három koncertjüket le kellett mondaniuk, egyéb rendezvényeiket pedig áthelyezték „más egységekbe”. A Colombus a MAHART-tól kapja az áramot, amit abban a pillanatban lekapcsoltak, ahogy az árvíz elérte az alsó rakpartot. Ebből kifolyólag minden romlandó árut ki kellett hozniuk a hajóról, az újranyitás időpontját egyelőre nem találgatják. A szünet idejére egy biztonsági ember felügyeli a hajót.
Az árral dacolók
A Spoon Café „mindent el fog követni a vendégek kényelméért” – mondta Végh Péter, a rendezvényhajó általános menedzsere. Az árvíz idejére felépítenek egy pallórendszert, amely a víz szintjének megfelelően emelhető lesz, így a Roosevelt tér felől lehet majd megközelíteni a hajót. A pallót egy megállapodás alapján a Kossuth Múzeumhajó vendégei is használhatják majd, így ők is tovább üzemelnek, „ameddig a hatóságok engedik” – fogalmazott Pákozdi Tamás, a fedélzeten működő Vén Hajó étterem üzletvezetője.
A Spoon Café az A38-hoz hasonlóan az áramellátást is bebiztosította: az általuk használt áramfejlesztőgép a várható legmagasabb vízszintnél magasabban helyezkedik el.
Az állóhajók árvízi intézkedéseivel kapcsolatban megpróbáltuk elérni a Nemzeti Közlekedési Hatóság kommunikációs osztályát, azonban mostanáig nem reagáltak megkeresésünkre. Az egyik hajó dolgozójától úgy tudjuk, hogy „rendkívüli árvíz” esetén a segédhajóval rendelkező állóhajókon egy hajóskapitánynak is tartózkodnia kell, de ezt az értesülést a hatóságok nem erősítették meg. Informátorunk szerint erre (a III. fokúnál magasabb készültségi szint elrendelérére) 2003 óta nem volt példa.