Index Vakbarát Hírportál

Berezelt a kormány, hogy késik a 4-es metró

2013.09.16. 17:20

Egyszerűsíteni kell az engedélyezési eljárást, hogy a 4-es metró építése időben befejeződhessen, áll abban az előterjesztésben, ami most jelent meg a kormány internetes oldalán.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium előterjesztése szerint biztosítani kell, hogy a vasúti pályák és a felszín alatti vasúti objektumok engedélyezésének elsőfokú hatósági határozatai a fellebbezésre tekintet nélkül végrehajthatóak legyenek. Ez nagyjából azt jelenti, hogy az összes engedélyezés egy állami hatósághoz kerül, aminek döntése szent és sérthetetlen.

Így a projekt időben befejeződhet és "az állampolgárok, Budapest lakói használhatják a 4-es metrót a hétköznapok során", áll a törvénymódosítás indoklásában. Ugyanis "a budapesti 4-es metróvonal megépítése és az építés határidőre történő befejezése fontos társadalmi érdek", teszik hozzá.

A befejezés azonban nemcsak a lakosok, hanem a főváros és a kormány érdeke is. Hiszen, ha ez nem történik meg a jelenlegi uniós ciklus végéig (2015. december 31-ig), akkor elképzelhető, hogy vissza kell fizetni a 181 milliárd forintos uniós támogatást. A főpolgármester legutóbbi bejelentése szerint viszont a 4-es metró 2014. március 31-ig járni fog.

A 4-es metró szenvedéstörténetét nézve a döntésnek lehet létjogosultsága, hiszen az építkezést hosszú évekre megakasztották különböző civil és környezetvédő szervezetek fellebbezései, és a különböző kerületi önkormányzatok többletkövetelései. Ez előbbiek a bíróságokon, az utóbbiak az engedélyezési eljárás alsóbb szintjén tudtak keresztbe tenni a beruházásnak.

Viszont emlékezetes, hogy politikai vonalon is el lehet húzni a beruházást: 1998-ban az új Orbán-kormány egyik első intézkedése az volt, hogy gyakorlatilag leállította a metróépítést azzal az indokkal, hogy nincs rá pénz. A főváros pert is indított a kormány ellen a metrószerződés felmondása miatt, amit később meg is nyert.



Rovatok