További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
- A Lánchidat fel kell újítani, ennek tervezése most folyik
- A növekvő turistaforgalom miatt a járdát kiszélesíthetik
- A rendszeres konfliktusok miatt a kerékpárosokat az útra terelik
- A tervekről 2015-ben döntenek, a felújítás 2016-ban kezdődhet
A közlemény szerint a Lánchíd 1849-es átadása óta a híd szinte minden szerkezeti elemét átépítették, a járdát is 40 centiméterrel kiszélesítették, ma már csak a pillérkapuzatok, a hídfők és a járdakorlátok eredetiek. A gyalogosok részére kijelölt, jelenleg is szűkös terület a kőoroszlánok talapzatánál vagy a pillérek körüli betonerkélyeken tovább keskenyedik, a beláthatóság csökken, nő a baleseti kockázat, ezért szinte mindennaposak a közlekedési konfliktushelyzetek.
Az itt tapasztalható egyre jelentősebb gyalogos- és kerékpáros forgalom sürgős szakmai lépéseket követel, a szükséges átalakításokat pedig ésszerű a felújítási munkákhoz időzíteni. A tervek hangsúlyos eleme, hogy a kerékpárosok áthaladását a híd felújítása után ne a járdán, hanem az úttesten biztosítsák egyéb forgalombiztonsági beavatkozásokkal. A járda szélesítését sok más mellett a tervező vizsgálja, hisz a Margit híd műemléki felújításakor is történt ilyen beavatkozás, de döntés nem született. Számos más műszaki kérdéssel, alternatívával együtt a felújítás pontos műszaki tartalmáról a fővárosi közgyűlés dönt majd várhatóan 2015-ben.
A BKK szerint a kismértékű, a Lánchíd látványát nem befolyásoló járdaszélesítést – mint az egyik alternatíva vizsgálatát – az idegenforgalmi nevezetességek és fejlesztések (a Várkert Bazár megnyitása, a Várnegyed fejlesztése, a Budavári Sikló, a Clark Ádám tér felújítása, a Széchenyi István tér gyalogosszemléletű fejlesztése, a Gresham-palota közelsége, a Belügyminisztérium és a Magyar Tudományos Akadémia hivatali forgalma, a Vigadó megnyitása, az Erzsébet tér és nemzet főtere (Kossuth tér) átadása, a Parlament közelsége, az Olimpia park megnyitása, illetve a Duna-korzó fejlesztése) miatt megnövekedő gyalogos- és turistaforgalom is indokolja.
A terveket a Belügyminisztérium Központi Építészeti Tervtanács Műemléki Testületének, a Budapest Főváros Főpolgármesteri Hivatal Városépítési Főosztályának, valamint az UNESCO felé bejelentési kötelezettséggel tartozó Forster Gyula Nemzeti Örökséggazdálkodási és Szolgáltatási Központnak a véleményét is figyelembe véve készítik el.
Frissítés:
Megkérdeztük a BKK-t, milyen forgalombiztonsági beavatkozásokkal teszik majd biztonságosabbá a kerékpárosoknak a Lánchíd úttestjét, és a következő tömör választ kaptuk:
Sebességkorlátozás, kerékpáros piktogramok és jobb, nem göröngyös burkolat.
Frissítés 2:
A nyilvánosságra került tervezői tanulmány szerint a járda szélesítésének vizsgált változatai az alábbiak voltak:
- a jelenlegi járdaszélesség megtartása
- a hasznos szélesség 80 cm-rel, 3 méter szélesre növelése
- a hasznos szélesség 1,80 m-rel 4 méter szélesre növelése
Milyen következménnyel járna a bővítés?
A járda 4,0 m-re való szélesítése a terhelés jelentős növekedését eredményezi, a járdakonzol bekötés szerkezeti beavatkozást igényel. A híd arányai drasztikusan megváltoznak, a megépítés óta lényegében változatlan kapuzat képe átalakul. Ezért a tervező szerkezeti okok és az örökségvédelmi szempontjai alapján sem tartotta reálisnak ezt a változatot.
A járda 3,0 m-re való szélesítése szerkezetileg megvalósítható. A terhelés növekedése kezelhető, a konzolbekötés a jelenlegi szegecselt kapcsolat minimális módosításával megvalósítható. A forgalmi szempontok érdekében történő beavatkozásnál keletkező hasznokat csak az örökségvédelmi kötelezettségek figyelembevételével együtt lehet értékelni.
Jó lesz ez? Nem lesz jó? Kommenteljen bátran!