Újabb hihetetlen fordulat a midibusztenderen
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A BKK vári midibusztendereinek már olyan kacskaringós és fordulatokkal teli történetük van, hogy azt tanítani kellene az általános iskolákban. A legfrissebb hírek szerint elbukhat a célegyenesben a befutónak tűnő Orangeways, és az általa futtatni tervezett Rába-Volvo buszok helyett a BKV fog török midibuszokat üzemeltetni a Várnegyedben és néhány más budai útvonalon.
A török buszok villámgyors megvásárlásáról hétfőn dönthet a BKK igazgatósága. A 16 darab Karsan busz 870 millió forintért történő megvételéről tavaly ősszel ősszel írt alá úgynevezett feltételes szerződést a BKK, az I. kerület és a Karsan buszgyártó. A feltételességet az jelentette, hogy a magyar kormány hajlandó-e az üzlet mögé állni és uniós forrást biztosítani rá, vagy sem.
Ez a hajlandóság azonban a török miniszterelnök látogatásáig nem nagyon akart megnyilvánulni, sőt, úgy nézett ki, hogy az üzletet elviszi a Rába-Volvo, amelynek partnere az Orangeways, mint üzemeltető, megnyerte a BKK buszüzemeltetési tenderét. (Az eredményről múlt héten számoltunk be.) A török lobbit az utolsó percben az is megsegítette, hogy az Orangewaysnek gondjai akadtak a 30 milliós banki biztosíték leszámolásával, ami pedig szükséges a szerződés megkötéséhez. (Állítólag a Buda-Cashnél ragadt be a pénz.)
Ha a BKK igazgatósága hétfőn úgy dönt, hogy lemond az Orangeways-Rába/Volvo bizniszről, akkor jöhetnek a török buszok, amiket várhatóan a BKV fog üzemeltetni. Bár az üzemeltetés költsége nagyjából annyiba kerül, mint az Orangewaysszel, a török buszokra uniós támogatás lesz, így a főváros és a BKK 870 millió forintot spórolhat az ingyen kapott flottán. A Karsan buszait korábban megvizsgálták már egyébként a BKK szakemberei, és jónak találták.
A történetből az is kitűnik, hogy mennyire nem önálló, hanem a mindenkori kormányzati szeszélyhez kötött a BKK és a főváros egy-egy tender eldöntésében.
A törökök dízelbuszai mellett 7 darab Siemens-Rampini elektromos busz is érkezhet a Várba, a cég ugyanis megnyerte az erre kiírt tendert, ám (Merkel-látogatás ide, Merkel-látogatás oda) a kormány még mindig nem döntött az uniós támogatás odaítéléséről. A villanybuszokra ezért még várni kell.
Az Orangeways és a midibusztender
A Kocsis István BKV-igazgató idején először kiírt midibuszpályázatot már többször elbukta az Orangeways. Először azért, mert a BKV 2010-ben a kirívóan alacsony ajánlati árra hivatkozva megsemmisítette az Orangeways győzelmét. (Az Orangeways megtámadta a döntést, és nyert is később a KDB előtt, de akkor már késő volt.) A következő években kiírt pályázatokon az Orangeways egyes cégeinek felszámolási problémái miatt nem vehetett részt. Végül az utolsó pályázatra úgy tűnik, beért.
BKK: Három midibusztender fut párhuzamosan
A közlekedési cég közleménye szerint három elkülönülő midibusztender fut. Az elsőt a törökök megnyerték, erre kötöttek feltételes szerződést, mint arról fentebb írtunk. A buszok beszerzése elől elhárult az akadály, a kormány támogatja, mióta itt járt a török miniszterelnök.
A másodikat, amit elentromos buszokra írtak ki, a Siemens-Rampini nyerte, mint írtuk. Ehhez még hiányzik a kormánytámogatás.
A harmadikat üzemeltetésre írta ki a BKK, ezt az Orangeways nyerte meg. Csakhogy a cég nem tudja bemutatni a szerződéshez szükséges banki biztosítékot, így úgy tűnik, elbukja a megbízást. Az Orangeways Rába-Volvókat vásárolt volna a vonalak üzemeltetéséhez.