Minden, amit a nagykörúti villamosfelújításról tudni kell
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A 4–6-os vonalán négy különböző munka folyik, várhatóan május közepéig:
- A fonódó villamos bekötése a Széll Kálmán tér és a Török utca között
- A 30 éves vágányok felújítása Budán, a Török utca és a Margit híd között
- A tönkrement dilatációk (a híd hőtágulását kontrolláló elemek) cseréje a Margit hídon
- Az úgynevezett kisfelújítás a pesti oldalon, a Szent István körúton és a Teréz körúton, a Tátra utcától az Aradi utcáig
1. A fonódó villamos Széll Kálmán téri ága (a Bécsi úti villamos a Török utcán keresztül csatlakozik be majd a Margit körúti sínekbe) a BKK tervei szerint 2015 végéig megépül. A másik ág a Margit híd alatt halad át a Batthyány tér felé. A beruházást már rég el kellett volna kezdeni, de az építkezést viták gátolták. Idén végre neki lehetett állni, most versenyfutás van a határidőkkel.
2. A Margit híd és a Török utca közötti vágányok a legöregebbek a vonalon, mintegy 30 évesek. Kimaradtak az 1990-es nagy vágányfelújításokból, és a Margit híd rekonstrukciójának ideje alatt se nyúltak hozzájuk, felújításuk nagyon időszerű volt.
3. A Margit hídi dilatációs elemeknek még nem lett volna szabad tönkremenniük. Információink szerint túl szilárd anyagból készültek, nagy részük a hőingadozási mozgások miatt összetört. Ezeket a kivitelező Közgép garanciában cseréli. Ez a munka számít a négy közül a legkisebbnek.
4. A pesti oldali felújítás egyfajta szervizmunka. A körúti vágányok óriási igénybevételnek vannak kitéve, élettartamuk 15, legfeljebb 20 év, aztán fel kell újítani őket. Ez mostanában jár le. A Jászai és Oktogon között a BKV a kilencvenes években felújított pálya újabb kisfelújítását végzi, amit a Blaha környéken és délen az elmúlt három nyáron megcsinált (az elhasználódott ívek, váltók cseréje). Ha a jelenlegi, Szent István körúti és Teréz körúti rész elkészül, jövő nyárig nem kell újabb vágánylezárásra számítani.
Jövőre az 1994-ben felújított Oktogon és a Blaha Lujza tér, illetve az 1995-ben felújított Népszínház utca és a Rákóczi tér közötti pályaszakaszt építik újra. Ezeken a szakaszokon korábban már voltak kisebb-nagyobb karbantartások, a teljes vágányszakasz cseréje azonban még várat magára.
Miért most, miért nem nyáron, és miért egyszerre, a fél várost lebénítva?
A fonódó villamos építését hosszú vita előzte meg, a beruházás megcsúszott, ha idén nem fejeződik be, fuccs az uniós támogatásnak. Ahhoz, hogy be tudják fejezni, kora tavasszal, ahogy lehetett, el kellett kezdeni. A BKK indoklása szerint azért egyszerre a másik három munkával, mert így csak egyszer kell leállítani a villamosforgalmat, a város egyszerre túl lesz a nehezén.
Miért nincs éjszakai, hétvégi munka? Azzal jelentősen rövidíthető lenne a lezárások hossza.
Van éjszakai munka, de korlátozottan, ahol és amikor a technológia indokolja. Ezekre eseti felmentés kell a kerületi jegyzőtől. Ez mindig jelentős lakossági panasszal jár. Az állandó éjszakai munkától besokallnának a helyi lakók.
Sőt, akármilyen meglepő, a BKK tájékoztatása szerint mind a Széll Kálmán tér felújításán, mind a budai fonódó villamoshálózat kiépítésén az állami ünnepek kivételével a hét minden napján, azaz hétvégén is dolgoznak, ezt a munkagyorsító tényezőt ugyanis a projekt kezdetétől szem előtt tartják.
Idővonal:
- 2015. március 21.: megkezdődött a vágányfelújítás több helyen, nagyobb forgalmi korlátozások a Széll Kálmán téren
- 2015. május közepe: a 4–6-os újra a Széll Kálmán térig közlekedik
- 2015. év vége: a budai fonódó villamoshálózat munkái várhatóan befejeződnek, üzembe áll az új CAF villamosok egy része
- 2016. tavasz: a Széll Kálmán tér felújítása befejeződik. Gyalogos és közúti forgalomkorlátozásokra, közösségi közlekedési változásokra addig számítani kell.
- 2016. nyár: újabb pesti vágányfelújítások kezdődnek az Oktogon és a Blaha Lujza tér, valamint a Népszínház utca és a Rákóczi tér között