Midibusz-aranykor jöhet Budapesten
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Aláírta a szerződést az új fővárosi midibuszokról (kisméretű buszokról) a BKK és az Orangeways Hungária Kft., írja a vs.hu. Eszerint 35 Rába-S91-es dízel midibusz érkezik egy év múlva Budapestre. A buszokat az Orangeways üzemelteti majd a Várban és budai vonalakon. (Mint megírtuk, az Orangeways pályázatában volt néhány furcsaság.)
Mint arról beszámoltunk, a BKV 16 új, török gyártmányú midibuszt vett márciusban, amelyek szintén a budai várban és környékén közlekednek majd a BKV üzemeltetésében. A Karsan Atak típusú midibusz alacsonypadlós, dízelmotoros, klimatizált, és 40 embert tud szállítani. (35 Rába+16 Karsan, az már 51 midibusz.)
Tavaly év végén a Siemens-Rampini-Rába konzorcium nyerte a BKK 7 darab (plusz 14 opciós) elektromos buszra kiírt tenderét, a vállalkozási szerződést nem sokkal később megkötötték. (51 dízel+21 elektromos= 72 midibusz).
A napokban lesz tenderbontás 5+7, azaz 12 darab elektromos busz bérlésére, amiket szintén a BKV üzemeltet majd. A tenderen a kínai BYD és a magyar Evopro versenyzik. Információink szerint a kínaiak kiforrottabb modelljüket körülbelül feleannyiért adnák bérbe a BKV-nak, mint az Evopro a hazai fejlesztésű midibuszát. (72+12=84 midibusz).
Ezek szerint hamarosan 84 darab midibusz üzemel Budapesten. Csakhogy a BKK korábbi közleményében az szerepel, hogy jelenleg egy 40 tagú midijármű-állomány fenntartása lenne indokolt, de akár 60 midibusz üzemeltetése is racionális lehet Budapesten. Ebből az következik, hogy 84 darab már irracionális mennyiség.
Midibuszt ugyanis csak ott érdemes járatni, ahol
- nem fer el a nagyobb (szóló vagy csuklós busz)
- a sűrűbb követés társadalmi haszna akkora, hogy megéri
- sosincs nagybusznyi utas reális követési időn belül
Ilyen vonal a BKK felmérése szerint csak néhány van. Ilyen a vári járat (kb 20 midibusszal) és egyéb budai járatok (20, esetleg 40 busszal). Máshol sűrűbben kell járni, ami több kilométer, több üzemanyag, több sofőr.
A berendelések alapján viszont már 84-nél midibusznál tartunk. És ennek valószínűleg még nincs vége, a kormány ugyanis még több elektromos buszt akar, akár villamosok helyett is. Az pedig még drágább lesz.
Frissítés:
A Siemens-Rampini elektromos buszok esetében március végén lejárt az uniós támogatásának ellenjegyzési határideje, és mivel a kormány nem ellenjegyezte a beruházást, ezekről a buszokról már le lehet mondani. Ugyanakkor a Karsan buszok szerződésében van egy +24 darabos opció, így ha azt beleszámítjuk, akkor 87 midibusznál tartunk.