Összekötnék a gödöllői HÉV-et a metróval
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A 2-es metróvonal és a Gödöllői HÉV összekötése és a rákoskeresztúri szárnyvonal kialakításáról szóló projekt megvalósításának koncepcióját is tárgyalhatja kedden a Fővárosi Közgyűlés, írja az MTI. Az előterjesztéshez mellékelt több mint ötszáz oldalas megvalósíthatósági tanulmány szerint a projekt összköltsége kétszázmilliárd forintnál is több.
A Nol.hu cikke szerint így a metró az Örs vezér térig járna, ahonnan HÉV menne Cinkotáig, Kerepesre, Csömörre, és Gödöllőre. Az Örs vezér terét is rendesen átépítenék: a meglévő BKV-épületet lebontanák, a kőbányai oldalra új buszvégállomás épülne, a HÉV-állomás és a zuglói oldali buszvégállomás megszűnne, a metró és a HÉV pedig egy zárt állomásban találkoznának.
A HÉV és a metró összekötése bruttó 306 milliárd forintba kerülne, és a beruházás részeként még új szerelvényeket is kéne venni nagyjából 60 milliárdért.
A fejlesztés révén egy egész agglomerációs térség, valamint Budapest keleti területe nagy részének gyors és átszállásmentes kapcsolatot tud majd biztosítani. A javaslat szerint a további tervezési munkákra a fővárosi önkormányzat 2016-ban és 2017-ben maximum 1-1 milliárd forintnyi forrást biztosítana.
A terv szerint új megálló épülne Rákosfalván, a Körvasútnál, Sashalmon és Mátyásföldön. Cinkotán, Kistarcsán pedig bővítenék a megállókat. Gödöllő és az M31-es autópálya között teljesen új vonalon haladna a HÉV. A jelenlegi metró-kocsik mellé biztos, hogy be kéne szerezni 48 darab 144 kocsis hibrid, tehát vonatként és metróként is közlekedni képes egyterű szerelvényt. A jelenleg használt Alstromok közül viszont feleslegessé válna tíz darab, ezeket áthelyeznék a négyes és a hármas vonalra, vagy eladnák.
A fejlesztéssel érintett területen 130 ezer ember él, közülük napi körülbelül 40 ezer utasnak érezhetően csökkenni fog az az idő, amit eddig utazással töltött, és a szolgáltatás színvonala is javulni fog. A fejlesztés Budapest második legforgalmasabb elővárosi tengelyét érintené: az összes napi utazás száma egy irányban körülbelül 73 ezer fő, ami a teljes budapesti agglomerációs forgalom 12 százalékát teszi ki - olvasható a megvalósíthatósági tanulmányban.
A metró és a HÉV összekötésével Budapest számos városrésze felé lehetne átszállás nélkül utazni. A H8-as HÉV vonalán a követési idő csökken, az Örs vezér téri átszállást is számítva 15 percet csökkenne a menetidő Gödöllő és a Déli pályaudvar között. A menetidők jellemzően körülbelül 30 százalékkal csökkennének. A tanulmány szerint a fejlesztés miatt az autóforgalom is csökkenhet.