Index Vakbarát Hírportál

Zsebtérképet elő, indul a fonódó villamos

HUS 8071
2016.01.16. 07:57 Módosítva: 2016.01.16. 16:58
Szombat hajnalban elindult Budán a fonódó villamosnak nevezett új rendszer, ami több új villamosvonalat, és teljesen átszervezett tömegközlekedést is jelent. Ezért a BKK arra kéri az utasokat, hogy ne megszokásból közlekedjenek, mielőtt útnak indulnak, ismerkedjenek meg az új hálózattal. Ehhez most mi is segítséget nyújtunk, valamint megpróbáljuk megnézni, ki jár jól, és ki kevésbé a fonódóval.

Új pályák:

Az új, fonódó hálózatnak két új eleme van: pótoltak két olyan, eddig hiányzó kis szakaszt, amin a Bécsi úton közlekedő 17-es villamos be tud kapcsolódni a nagy budai hálózatba. Az egyik a Batthyány tér és a Margit híd közötti, mintegy másfél kilométeres átkötés, amin áthaladva, a Gellért téren keresztül a villamosok a Bécsi útról most már egészen Kelenföldig és Kamaraerdőig közlekedhetnek. A másik pedig a Török utcánál, ahol a 17-es villamos pályája rá tud kanyarodni a 4-6-os vágányaira, hogy azokkal egy ideig párhuzamosan haladva kiérjen a Széll Kálmán térre, majd onnan Budafok-Albertfalva felé vegye az útját az Alkotás úton.

Új vonalak:

Az egyesítéssel három hosszú, Észak-Budától Dél-Budáig tartó új vonal jön létre. A leghosszabb ezek közül egyben csúcsot is dönt: a 18,3 kilométer hosszú 41-es (Bécsi út/Vörösvári út - Kamaraerdő között) egy kilométert ver rá a hét éve szünetelő, de most újrainduló 56-os (Hűvösvölgy-Budafok, Városház tér) villamosra. A dél felé meghosszabbodó 17-es 14,5 kilométeres lesz. Ennél valamivel rövidebb lesz a Kelenföldtől induló, és a Bécsi úton meghosszabbodó 19-es.

Felújított vonalak, új villamosok:

A fonódó villamos építése nem csak új pálya építését jelentette, hanem a 17-es felújítását is a Frankel Leó utcán és a Bécsi úton, egészen a Nagyszombat utcáig. Nemcsak a vágányokat, az utat is felújították. A fonódó villamos, a 17-es, 19-es és a 41-es vonalain vadonatúj CAF villamosok fognak járni. Mint szombat hajnalban készült képeinken is látszik, elindultak a CAF-ok, de maradt még a Ganz villamosokból is.

Mi a jó a fonódóban?

Elsősorban az, hogy összeilleszti a szétszabdalt budai villamoshálózatot, és hosszan, átszállás nélkül lehet több lehetséges útvonalon is észak-déli irányban utazni. Újraéleszti a már haldokló 17-es villamost, valamint a 17-es mentén a fejlődésben kissé megragadt, de jobb sorsra érdemes Belső-Óbudát. Emellett új, forgalmas tömegközlekedési csomópontot hoz létre a Bécsi út-Vörösvári út találkozásánál, és megteremti a lehetőséget a villamosvonal folytatásának a Külső-Bécsi úton, egészen a vasútvonalig.

Mi az a fonódó villamos?

Bár sokan azt gondolják, hogy a fonódást a hálózatok összefonódása adja, de nem. A fonódó villamos onnan kapta a nevét, hogy a két ellenirányú vágány a Margit híd alatt (a szűk hely miatt) egybefonódik, azaz a közlekedés 40-50 méteren egy vágányon történik majd, ahova felváltva érkeznek dél és észak felől a szerelvények. Sokan ezt a pontot tartják az egész projekt legneuralgikusabb pontjának is, a villamosvonal ráadásul itt keresztezi a nagy forgalmú Árpád fejedelem útját.

Frissítés: A VEKE ugyanakkor jelezte. hogy a nevet ők találták ki még 2003-ban, és mégis a hálózatok összefonódása miatt kapta ezt a nevet a villamos.

Kiknek jó a fonódó villamos?

Nyilván a budaiaknak. Közülük is legjobban a Bécsi út körzetében élő egy-két ezer lakos jár, akik egy gyors, modern, kényelmes villamost kapnak, amivel átszállás nélkül elérhetik az összes nagy budai csomópontot, és ha kedvük tartja leutazhatnak egészen Budafokig (nyilván ez utóbbira elenyésző igény lesz). Jól járnak a végállomástól északra fekvő óbudai városrészek is (Táborhegy, Testvérhegy, Csúcshegy, Ürömhegy, Péterhegy), mert elérhető közelségben lesz egy jó tömegközlekedési csomópont, ahonnan továbbutazhatnak a központ felé.

Jól járnak a kamaraerdeiek is (szintén ezer lakos körül), akiknek szintén modern, gyors, kényelmes kapcsolatuk lesz Budán az összes hídhoz, immár a Margit hídhoz is, ahonnan könnyen továbbmehetnek Észak-Pest felé (az óbudai továbbutazási lehetőség valószínűleg kis részüket izgatja fel). Jó a fonódó még azoknak a dél-budaiaknak is (elég kicsi halmaz), akik Óbudára járnak dolgozni, vagy ott van ügyük, mert az összes nagy budai csomópontról bejuthatnak a Kolosy térig.

Akik kimaradnak az áldásból

Itt elsősorban a Pacsirtamező úti és a Szentendrei úti lakótelepi lakosokat kell említeni, akiknek se nem oszt, se nem szoroz, hogy lesz fonódó villamos, hiszen messzire elkerüli őket. Nekik majdnem hogy rosszabb lett a 86-os busz megszüntetésével, de a BKK egy új buszt indít a 86-os vonalának északi részén (a Batthyány tértől felfelé), a 109-est, így végül nem károsodnak. Ennek a környéknek a legideálisabb ellátása az lenne, ha HÉV-et beljebb hoznák a Duna-partról. Erre már régóta vannak tervek, de megvalósításuk a távoli ködbe vész (majd talán az 5-ös metróval).

A budafokiak nagy része sem élvezheti a fonódót, mert annak egyik ága lekanyarodik a Savoya parknál, és megáll. A budafoki központból így továbbra is a Deák térre lehet majd eljutni a 47-essel, valamint a Széll Kálmán térre (vagy még tovább, Hűvösvölgybe) a régi-új 56-ossal. A lágymányosiaknak annyival lesz jobb, hogy a Duna felől is elérhetik a 4-6-ost, amit viszont eddig is megtehették a Széll Kálmán térnél, ám most már válogathatnak is az útvonalakban. Valamint továbbmehetnek a Bécsi út felé átszállás nélkül, de ez keveset érint.

Ki jár rosszul?

A BKK úgy alakította át a buszos rendszert, hogy a tervezés során orvosolta szinte az összes felmerülő lakossági panaszt, így senki sem jár rosszul néhány speciális esettől eltekintve. Ilyen speciális eset kollégánk, aki a megszűnő 86-os busz déli végállomásán, a Függetlenségi téren lakik, és a Flórián téri szerkesztőségig az egy 86-os helyett most 3 járattal kell bejönnie. (Viszont utána számolt, és szerinte még így is gyorsabban ér be.)

A 86-os felváltó 109-es mellett jár majd az Óbudáig meghosszabbított útvonalú 111-es busz, a 17-es, a 19-es és a 41-es villamos, valamint a Budafoki úti szakaszon az egész nap és hétvégén is közlekedő 133-as busz. A 160-as, a 260-as és a 260A buszjárat külső végállomásától az Óbudai rendelőintézetig jár, belső szakaszán villamossal lehet utazni majd. A 7-es busz közlekedése nem változik, főként az üzemidőt vagy a követési időt érintő módosítások lesznek a 33-as, a 107-es és a 133-as járat menetrendjében.

Ideiglenes állapot

A rakparton közlekedő 19-es és 41-es villamossal még márciusig egy kis kényelmetlenség lesz. A Clark Ádám téri villamosalagutat az új CAF villamosok miatt ki kell szélesíteni, és az építkezést márciusig nem fogják befejezni. Ezért, aki tovább akar utazni, leszáll az alagút egyik oldalán, átkocog a gyalogosaluljárón a Lánchíd hídfőjének a másik oldalára, ahol az ott várakozó villamosra felszállva folytathatja az útját. A Clark Ádám téri munkák végéig a 109-es busz – villamospótló járatként – meghosszabbított útvonalon a Szent Gellért térig viszi az utasokat.

Könnyű lesz eltévedni

A BKK arra kéri az utasokat, hogy ne megszokásból közlekedjenek, mielőtt útnak indulnak, ismerkedjenek meg az új hálózattal. Vizsgálódhatnak az eligazító táblákon, kapnak zsebtérképeket, és akik még ennek ellenére is csak téblábolnak, mint Vincent Vega a Ponyvaregény vonatkozó jelenetében, azokat a BKK-s munkatársak fogják megtalálni "élőszavas útmutatással". 

A fonódó villamost 2014 őszén kezdték el építeni, európai uniós és hazai forrásból épült meg 15,9 milliárd forintból.

Ha nincs ideje a hétvégén kipróbálni a fonódót, megteheti azt velünk, ebben, a pálya átadása után készült videóban:

A fonódó villamos, ahogy még sohasem látta


Rovatok