Tiltott befolyásolással vádolja a BKK Sesztákot
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A 3-as metró felújítása idejére tervezett buszos pótlásra 150 új busz hadrendbe állítására van szükség. A BKV először buszvásárlással akarta megoldani a problémát, de ezt a kormány megakadályozta, azzal az indokkal, hogy ha a főváros az egész pótlást kiszervezi egy külön cégnek, az jó lesz a magyar busziparnak. A kormányzati szándék sokáig homályos volt, de csütörtökre kitisztult minden.
A buszpótlási szolgáltatásra kiírt tenderen ugyanis - több más buszos cég mellett - indult a Volánbusz is. Úgy tudjuk, a Volánbusz 150-180 buszt vásárolna a Mabi Busz Kft.-től, ezekkel látná el a feladatot. Csakhogy a Volánbusznak, állami cég lévén, a jog szerint szintén pályázatot kell kiírnia a buszok beszerzésére. A buszvásárlási pályázat lezongorázásához viszont kevés volt az a határidő, amit a BKK a szolgáltatási tenderen biztosított, ezért a Volánbuszt eleve leírták a pályázat többi résztvevői.
Csakhogy jött Seszták Miklós fejlesztési és az állami vagyon felügyeletéért felelős miniszter, és beadvánnyal fordult a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz (KDB), miszerint a BKK súlyosan megsértette a versenysemlegesség elvét, ezért függesszék fel a tendert. A kérelemnek, mint azt megírtuk, a KDB eleget is tett.
Seszták azzal indokolta (lapunk birtokába került) kérelmét, hogy a többi busztenderen induló cég magáncég, ezért nem köti őket törvény a buszok bevásárlására (amikkel majd a szolgáltatást nyújtják), de a Volánbusz Zrt. viszont állami. Mint ilyennek, szintén Közbeszerzést kell kiírnia a buszok beszerzésére, amit viszont nem tud olyan rövid idő alatt lezavarni, hogy beleférjen a BKK által biztosított határidőbe.
A BKK a felfüggesztésre viszont kemény ellenkérelmet írt a KDB-nek (amit megkapott az összes többi pályázó cég is). A birtokunkba került levél szerint a Volánbusznak jeleznie kellett volna a kifogásait, erre a törvény időt és helyet biztosított, de nem nyújtott be jogorvoslati kérelmet. Ehelyett emailben Seszták miniszterhez fordult, ami felveti a közbeszerzési verseny tisztaságának megsértését.
Seszták lépése, hogy ezután a pályázat felfüggesztését kérte, a BKK szerint befolyásolási kísérlet, ugyanis a Volánbusz nem a törvény adta lehetőségeit használja, hanem a mások által elérhetetlen versenykorlátozó eszközzel (az állami tulajdonos hatalmával) él, ami uniós normákat sérthet, és sértheti a versenysemlegesség elvét.
Emellett a BKK leírja, hogy nem véletlenül adott szoros határidőket a tenderre. Azt ugyanis sürgősségi szabályok szerint írták ki , mert a 3-as metró felújításának elhúzódása minden egyes nappal tovább veszélyezteti az utasbiztonságot.
Lefordítva: a kormány úgy próbál lehetőséget biztosítani egy több tízmilliárdos megrendelésben a saját cégének, hogy közben az egyre jobban leromló állapotú 3-as metró utasbiztonságára nincs igazán tekintettel. Igaz, erre azt is lehet mondani, hogy maga a 3-as metró felújítása is késik, de ennek az az oka, legalábbis Tarlós István főpolgármester eddigi nyilatkozatai szerint, hogy a kormány nem ad elégséges garanciát a rekonstrukció forrására.