Római-parti gát: ingatlanmutyit kiált Jávor Benedek
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Jávor Benedek, a Párbeszéd Magyarországért EP-képviselője az illetékes magyar szervezetekkel folytatott levelezése nyomán a Népszabadságnak előállt egy magyarázatkísérlettel, miért is kell a Római-parti védmű: szerinte azért kell a közel tízszeres drágulás ellenére a partvonalon futó mobilgátat erőltetni, mert egyedül ez szolgálja a területen érdekelt ingatlanbefektetők érdekeit.
Jávor kérdésére a Pest Megyei Kormányhivatal most megírta, hogy a környezetvédelmi engedélyt még az eredeti, 2014-es elképzeléshez készítették, azóta viszont az új tervekhez nem indult újabb hatósági eljárás, vagyis egyelőre nincs környezetvédelmi engedély. Sőt új építési engedély sem születhetett. Ráadásul a Natura 2000-érintettséget is csak a régi tervek alapján vizsgálták, így az új terv megszületése esetén azt a vizsgálatot is meg kell ismételni. Vagyis a projekt egyelőre sem építési tervvel, sem hatósági engedélyekkel nem rendelkezik, így falsnak tűnik az az érvelés, amely a környezetvédőket hibáztatja az árvízvédelem megoldatlanságáért, írja a lap.
A Népszabadság szerint a területileg illetékes vízügyi igazgatóság ennél is kardinálisabb információt közölt az EP-képviselővel: levelükből kiderült, hogy nem a Nánási út-Királyok útja lesz a fővédvonal (ahogyan a főváros évek óta állítja), hanem az a mobilgát, amelyről korábban maga a gyártó ismerte el, hogy az általa gyártott, nútolt-hornyolt pallókból álló mobilgát-rendszer védtelen az uszadékfa-találatnak nevezett behatásokkal szemben (amikor egy nagyméretű úszó fatörzs kiüti az egyik gátelemet, amitől a teljes konstrukció összeomlik).
Jávor szerint ez az átminősítés egyrészt megkönnyíti az uniós támogatás megszerzését – nyári gátra ritkán ad pénzt az EU, inkább a fővédvonal megerősítését szokta támogatni –, másrészt pedig lehetővé teszi a mobilgáton túli, jelenleg még ártérnek minősülő terület belterületi lakóövezetté nyilvánítását és beépítését, amire az elmúlt hónapok hírei szerint nem csak a szándék van meg, hanem a vállalkozó is. „Az adófizetők tízmilliárdjaiból hasonló nagyságrendű magánhaszon keletkezik egy jól helyezkedő üzleti csoport zsebében" - foglalta össze a Népszabadságnak a mobilgát-projekt lényegét a politikus, aki szerint a mobilgátas verziót az ára mellett az különbözteti meg az összes többi megoldástól, hogy egyedül ez tesz lehetővé nagyszabású ingatlanberuházásokat a területen.
Tarlós István főpolgármester Jávor Benedek állításaira úgy reagált, hogy a képviselő összevissza vagdalkozik. Azt kéri Jávortól, nevezze meg, milyen ingatlantulajdonosokról beszél, és ha tud valamilyen mutyiról tegyen feljelentést, ezek hiányában nem tudja, hogy a vádjai ellen hogy védekezzen. Hozzátette, ha van bárkinek az ellenzők közül bármi más javaslata a nyomvonalra, mint amit kidolgoztak (és már Demszky Gábor idején elfogadtak), akkor tegye le az asztalra, ne csak tiltakozzon.
Tarlós szerint a parti védmű ellenzői szerint mindenki hülye, aki eddig a terveket elfogadta: a korábbi főpolgármester, a kerületi önkormányzat, a műszaki egyetem, a vízügyi hatóság, vagy az akadémi, ahol kikötésekkel, de támogatták a tervet.
A főpolgármester közölte, hogy nincs ingatlana a Római-parton se neki, se a rokonainak se a barátainak, viszont az ártérben 40 ingatlant meg kell védeni. Hozzátette: az ügyben nem is ő dönt, csak egy javaslat van előtte, amiről látja, hogy ésszerű. Azt is elmondta, hogy a mértékadó árvízszint változása miatt át kell dolgozni a terveket, jelenleg ez folyik. Az áttervezés lebonyolításával megbízta Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettest, a Csatornázási Művek, valamint az Enviroduna vezetőjét. Hármójuknak kell biztosítani, hogy a tervezés 3 hónap alatt befejeződjön. Ha elkészülnek, a hatóság majd eldönti, hogy megfelelnek-e az új tervek. Közölte azt is, a biztonság kedvéért még külön megrendelt egy szakvéleményt a Nánási úti gátverzióra is.