Index Vakbarát Hírportál

Elkaszálták a metrópótlóbusz-tendert

DLAPE20111008016
2016.10.19. 12:10 Módosítva: 2016.10.19. 12:10
A Közbeszerzési Döntőbizottság szerdai határozatával megsemmisítette a BKK metrópótlóbusz-tenderét. A BKK azt fontolgatja, hogy bírósághoz fordul, Tarlós pedig azt, hogy a főváros mégis inkább buszt vásárol a kormány által erőltetett kiszervezés helyett.

Megjelent a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) határozata, amelyben megsemmisíti a BKK 150 busszal történő metrópótló szolgáltatásra kiírt pályázatát, és 40 millió forint bírsággal sújtja a BKK-t a pályázat hiányosságai miatt. A vizsgálatot Seszták Miklós fejlesztési miniszter kezdeményezte az egyik résztvevő, a Volánbusz nevében, a BKK szerint jogtalanul.

A határozat szerint a BKK két hibát vétett a pályázat kiírásakor:

  1. Nem írta bele, hogy mikortól kezdődik meg majd a kért szolgáltatás.
  2. Nem írta bele, milyen feltételek szükségesek (a KDB itt azt hozta fel, hogy nincs benne, kell-e a 150 buszhoz személyzetet, sofőrt biztosítania annak, aki megnyeri a metrópótlást).

Megkerestük a BKK-t, mit szólnak a döntéshez. Dabóczi Kálmán vezérigazgató szerint a pályázatban nem jelöltek meg konkrét időpontot, hanem azt írták bele, hogy a metrófelújítás kezdetekor. Ennek ugyanis az időpontját sem a kiíráskor, sem most nem lehet még tudni.

A másik kifogásra azt mondta: a BKK-nak nem ez az első buszos szolgáltatásra kiírt tendere, eddig tizenkettőt bonyolítottak le, az egyiket épp a Volánbusz nyerte (az agglomerációs járatok üzemeltetését). Egyik pályázatban se volt benne, hogy kell-e sofőr kell a buszokhoz, mert az triviális. Önvezető buszok ugyanis még nincsenek. Közölte továbbá, hogy a döntéssel kapcsolatban várhatóan bírósághoz fordulnak.

A megsemmisítő határozat miatt a BKK-nak most elölről kell kezdeni a pályáztatást, a tender kiírásával együtt, ami miatt 3-4 hónappal csúszik az eljárás. Ez azt jelenti, hogy a szerződéskötést, leszállítást is figyelembe véve fél éven belül nem lesz metrópótlás. Ha nem lesz metrópótlás, nem lesz metrófelújítás sem.

Mégis inkább buszvásárlás?

Megkérdeztük Tarlós István főpolgármestert, aki közölte: a történtek után azt mérlegeli, hogy a főváros (a kormány által erőltetett kiszervezés helyett) a rendelkezésre álló saját forrásaiból inkább vesz buszokat, és megoldja önerőből, mert ilyen cirkuszra nincs szükség. A főpolgármester érthetetlennek tartja, hogy a KDB hogy fogadhat be olyan fellebbezést a fejlesztési minisztertől, ami több mint egy hónappal a jogvesztő határidő után érkezik.

Tarlós most bánhatja igazán, hogy a kiszervezési pályázat miatt  a BKV a kormány nyomására felmondta a lengyel Solarisszal és a magyar Mabi-Busszal kötött buszszállítási szerződést. Ezek a cégek egy korábbi pályázaton nyerve 150 darab buszt szállítottak volna nagyon jó áron a BKV-nak, és a BKV végezte volna a buszpótlást. De ez a kormánynak nem tetszett.

A döntőbizottsági határozat, bár a Volánbusz érdekében történt, keresztül húzhatja az állami buszos cég számításait is. A Volánbusz ugyanis nemrég írt ki tendert 150 busz vásárlására, azokkal végezte volna a metrópótlást. Csakhogy ebben a tenderben a BKK pályázatának feltételeit adja meg alapul. Mivel a BKK pályázata most megsemmisült, magával ránthatja a Volánbusz pályázatát is.

Miniszteri ki mit akar?

  • Tarlós, BKK: 150 csuklós buszt, a metrófelújítás kezdetére (sajátot vagy kiszervezettet)
  • Seszták: időt a Volánbusznak, hogy lefuttassa a saját buszvásárlását, amikkel nyerhet a BKK-tenderen
  • Budapest Busz (Rogán–Tombor–Habony): megnyerni a metrópótló szolgáltatási BKK-tendert
  • Varga: befuttatni a Mabi-Bus buszait a nyertes szolgáltatónál
  • ITK Holding (Pintér): megnyerni a metrópótló szolgáltatást

A metrópótlással kapcsolatos ügy már régebb óta húzódik. Több fideszes érdekcsoport is ringbe szállt a jó nyereséggel kecsegtető szolgáltatásért. Korábban pont akkor számoltunk be az ügy állásáról, amikor úgy tűnt, hogy a Volánbusz kiesik a versenyből, mert nem tudtak felmutatni egy BKK által kért gyártói kötelezettségvállalást a buszok leszállítására. Nem is tudhattak, hiszen még a 150 busz beszerzésére kiírt Volánbusz-tendernek még nincs is győztese.

A BKK akkor akceptálta ezt, és későbbre tette a kötelezettségvállalás bemutatásának határidejét, így a másik három érdekkör mellett megjelent a negyedik fideszes érdekcsoport is.



Rovatok