További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A Magyar Közlekedési Klub (MKK) abból indul ki, hogy szeptember végén a fővárosi közgyűlés módosította az olimpiai mestertervet. A döntés értelmében a két legnagyobb olimpiai esemény, a nyitó- és záróünnepség megrendezése a Közvágóhíd közelében újonnan építendő Olimpiai Atlétikai Stadionból a Puskás Ferenc Stadionba kerülne át, így előbbi kapacitása 50 000 férőhelyre csökken. A közlekedési tervek viszont nem követik le a változásokat.
Az új Olimpiai Stadion csökkentett kapacitását a közlekedési szervezet szerint már a csepeli HÉV is ki tudná szolgálni, nem kellene (a jelenlegi tervek szerint) villamosra lecserélni. Ha a mostani HÉV-pályát meghagynák a tervezett gyalogos felületek alá építve, akkor az utasok a megállóból rövidebb úton elérnék a stadiont, mint a Közvágóhídhoz tervezett villamosvégállomásból.
További előny, hogy a jelenlegi HÉV-üzem megtartásával nem lehetetlenülne el hosszabb távon az Észak-Déli Regionális Gyorsvasút (ötös metró) kialakításának lehetősége. Az MKK szerint a mesterterv jelenlegi közlekedési tervei amúgy sem jók: a csepelieknek a Soroksári útra beerőltetett villamos a HÉV-nél lassabb eljutást adna, a Nagykörút nem tudja fogadni a csepeli irányból érkező összes villamost.
Ráadásul ha a 6-os villamos elkanyarodik Csepel felé, a Petőfi hídon – amely reggel a körút második legforgalmasabb szakasza – felével, harmadával csökkenne a kapacitás.
Ha nem változtatnak a mesterterv közlekedési tervein, akkor az MKK szerint a főváros jó sok pénzért felszámolja a H7 HÉV belső szakaszát, kiépít egy, az olimpia után feleslegessé váló villamosterminált, és hosszú távra tönkreteszi a Nagykörút dél-budai szakaszának és Csepelnek közlekedését, ahelyett hogy a saját Balázs Mór-tervében szereplő módon továbbfejlesztené őket.
Megkérdeztük a BKK-t, hogy a helyszínmódosításokat lekövetik-e a fejlesztési tervek módosításai, amire a következő választ kaptuk: a 2024. évi olimpiai pályázat tartalmát Budapest benyújtott pályázata tartalmazza. A közlekedési alapkoncepciót a pályázatban rögzítették, ennek megfelelően kezdődött meg az engedélyezési tervek készítése. Az egyes helyszíneken megrendezendő események módosulásából fakadó változások közlekedési hatásait a tervezők az előkészítés folyamatában vizsgálni és kezelni fogják.
Jöhet a gyorsvillamos, nem Csepelre: Újpalotára
A másik probléma a módosított helyszínekkel, hogy a Puskás Ferenc Stadion három tervezett bejárata (Hungária körút, Stefánia út, Verseny utca) csak a Hungária körúti rendelkezik nagy kapacitású kötöttpályás kapcsolattal (2-es metró, 1-es villamos). Nyugat felől azonban nincs, holott egy kijáratos kiszolgálás egy ekkora rendezvény esetében aligha képzelhető el.
Ezért az MKK azt javasolja, hogy a főváros által megkezdett (majd ugyanazzal a lendülettel leállított) újpalotai gyorsvillamost vegyék elő újra, ugyanis az megoldást nyújtana a stadion nyugati kötöttpályás kapcsolatának biztosítására. A Baross téri belső végállomás helyett azonban minimum a Ferenciek teréig szükséges a villamosvonal kiépítése.
Az így létesülő villamos Reiner Frigyes parki megállója színvonalas kiszolgálást nyújtana a stadion nyugati bejáratai felé. Nem mellékesen hosszú távra megoldódna Újpalota és az Erzsébet királyné útja gyors, kötöttpályás belvárosi kapcsolata. Az ehhez szükséges további források a H7 HÉV meghagyásával felszabaduló összegből fedezhetők.
Miről szólnak a jelenlegi közlekedési tervek?
Mint beszámoltunk róla, a mesterterv (úgynevezett master plan) kissé elnagyoltan vázolja fel az elképzeléseket. Más lesz a közlekedés az olimpia alatt, és más előtte-utána. Kezdjük az utóbbival. Először is megszűnne a csepeli HÉV. A vonalán, a Kvassay hídig felhasználva a vágányait, villamos közlekedne. A szigetcsúcs után új vágányokat építenének ki 800 méter hosszan a Közvágóhídig, ahol az új, 7-es számra hallgató csepeli villamos belefonódna a) a 2-es villamos vonalába, b) az 1-es villamos vonalába.
Az első verzió (a) esetben egészen a Petőfi hídig közösködne a síneken a 2-es és a 7-es, majd a Boráros téren egy új, 270 méter hosszú szakaszon (a mai buszvégállomás területén) a 7-es átfonódna a Nagykörútra. Ezen a vonalon a mostani Combinók járnának. A második esetben (b) a 7-es (remélhetőleg egy külön szintű kereszteződésben) áthaladna a Soroksári út felett, és a már kiépített hídfői feljáraton becsatlakozna az 1-es vonalába. Ezen a vonalon kisebb részt régi Tátrák, nagyrészt új, rövid és hosszú CAF villamosok járnának.
Az olimpia három zűrös hete
A térség egész közlekedését megbolygatja majd az olimpia három hete, ami alatt a csepeli villamos új vágányát, ami pont az olimpia parkot keresztezi, le lenne zárva. A koncepcióterv nem tér ki arra, hogy ezalatt több mint húszezer csepeli hogy jut be a városba, hiszen se HÉV, se villamos nem lesz. Valószínűleg kerülőúton, villamospótló buszokkal, hering üzemmódban.
Az olimpia alatt a villamosok nagy részét befogják a szent cél érdekében: a 4-es és a 6-os a Mester utcára terelve az olimpiai parkig közlekedik majd. Dél-Pestről ugyanerre a Közvágóhíd környéki ideiglenes végállomásra futna be az 51-es villamos, Csepelről pedig a szigetcsúcsig járna az új 7-es villamos. Jobb, ha már most kiveszi mindenki a szabadságát arra a három hétre. Feltéve, ha lesz egyáltalán olimpia Budapesten 2024-ben, ez ugyanis csak 2017-ben dől el véglegesen.