Nincs áttörés a római-parti gát ügyében
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A római-parti mobilgátról szóló előterjesztés tárgyalásának elején, közvetlenül Horváth Csaba szocialista képviselő hozzászólása után Tarlós István főpolgármester bocsánatot kért a közgyűlés tagjaitól, majd elhagyta a termet. Mint mondta:
Horváth Csaba előzőleg arról beszélt, hogy szükség lenne meghallgatni az ottlakókat is a mobilgát ügyében, nem csak Garancsi István kormányközeli nagyvállalkozó érdekeit képviselni (akinek az érdekeltségében ingatlanfejlesztés lesz a parton).
A rendkívüli szünet után a főpolgármester visszajött a titokzatos anyaggal, és folytatódott az ülés. Bús Balázs óbudai polgármester felvezette azt a javaslatát, hogy ne a part mentén legyen a védmű a Római-parton, ahogy a főváros eddig tervezte, de ne is a Nánási út - Királyok útja vonalában, ahogy azt a civilek és zöldek szeretnék, hanem ugyan a parton, de feljebb, a kerítések vonalában. Ez szerinte két szempontból is jó lenne: biztonságosabb lenne egy jeges ár esetén, valamint a part természetközeli állapota is megmaradna. A Római-parti gát ügyéről mindent megtalál Akták rovatunkban.
Karácsony Gergely PM-es képviselő Orbán Viktort idézte, aki szerint aki ártérre építkezik, az maga felelős a vagyonáért. Azt javasolta, hogy az árvízvédelmi fővonal legyen a Nánási úton, mert ott olcsóbb és biztonságosabb, de legyen egy másodvédvonal, hogy az üdülőkörzetben élők se maradjanak védelem nélkül.
Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes közölte, nem tönkretenni akarják a Római-partot, hanem felújítani - azzal együtt, hogy a mobilgátat is kiépítik.
Tarlós István azzal kezdte végszavát: sem Bús Balázs óbudai polgármesternek, sem neki senkije sem él az állítólagos hullámtéren, amit a mobilgát megvédene. Ő személy szerint semmi egyebet nem akar, csak egy árvízi problémát megoldani.
A behozott titokzatos papírokról kiderült: egy 2009-es közgyűlési jegyzőkönyv szavazási listája, amin azoknak a képviselőknek a neve szerepel, akik megszavazták a partélen építendő (tehát a mostani nyomvonallal azonos) mobilgát építését. Közöttük Horváth Csaba és Gy. Németh Erzsébet mostani MSZP-s és DK-s képviselők nevével, akik most nem értenek egyet a part menti nyomvonallal.
Gy. Németh Erzsébet erre azt válaszolta, hogy a mostani nem az a gát, amiről korábban szó volt. Akkor egy kisebb, olcsóbb, 4,5 milliárd forintos nyári gát építését támogatták a part mentén, és a terv a Nánási úti fővonal megerősítését is tartalmazta.
Tarlós közölte még: nem a tiltakozókra haragszik, mert őket megvezették. Hozzátette:
Van olyan rokonom, akit annyira meghülyítetek, hogy ellenem beszél.
Ennek pedig az az oka a főpolgármester szerint, hogy csak egy részét tudta a tényeknek.
A hosszúra nyúlt főpolgármesteri beszéd után három pontban szavaztak a képviselők:
- fenntartják az eddigi terveket;
- nem fogadják el az alternatív nyomvonalra készült tanulmányt;
- felkérik a tervezőt, hogy vizsgálja meg az óbudai javaslatot, miszerint húzódjon a gát nyomvonala a parton, de feljebb, a kerítések vonalában.
Mindhárom javaslatot elfogadták, igaz, kizárólag a közgyűlés fideszes képviselőinek igen szavazataival, az ellenzék a nem gombot nyomta meg, vagy tartózkodott. Nem került szóba a gátról tartandó népszavazás ügye, mert a testület megvárja az ügyben a Kúria döntését.
Dobra verik a Bálnát
Értékesítési pályázatot írnak ki a Duna-parti Bálna épületére, döntött a fővárosi közgyűlés. A kiírásban 11 milliárd forintos minimálárat határoztak meg.
Az ellenzék részéről a Jobbik nem támogatja az épület eladását, többek közért azért, mert attól tartanak, hogy a főváros a bevételben találja meg a 3-as metró hiányzó finanszírozását.
A szocialisták szerint pedig egyenesen hűtlen kezelés az ingatlan értékesítése. Mint elmondták, hiányolják a pénzügyi kimutatást, hogyan jött ki a 11 milliárdos minimálár, és hogy a főváros eddigi költései hogyan aránylanak ehhez az összeghez.
Bagdy Gábor pénzügyi főpolgármester-helyettes válaszként közölte, hogy a fővárosi önkormányzat nagyjából 4,5 milliárd forintot költött eddig a Bálnára. Hozzátette, hogy az értékesítési pályázat kiírásának egyelőre az a célja, hogy a főváros fel tudja mérni, milyen az érdeklődés az ingatlan iránt, azaz egyelőre csak „megtesztelik a piacot”.