Kihúzta a szőnyeget a római-parti népszavazás alól a főváros
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Visszavonta a fővárosi közgyűlés egy korábbi határozatát a római-parti mobilgát építéséről, így okafogyottá válik az erről szóló népszavazás. Az ellenzék szerint a főváros a határozattal csak kicselezte a népakaratot, hogy megakadályozza a referendumot, aminek a kiírásáért már az első napon tízezren írták alá az íveket.
A szerda reggeli közgyűlési vitában Bús Balázs III. kerületi polgármester elmondta, hogy az óbudaiak 59 százaléka szerint a Duna-parton kell védekezni a kerítések vonalában, azaz a 70 hektáros árterületen (a hullámtérben) élőket is meg kell védeni, de úgy, hogy a parton a természetközeli állapot megmaradjon.
A jobbikos Tokody Marcell kettétépte a határozati javaslatot, mert mint mondta, azt a közgyűlés kezdete után néhány perccel osztották ki a képviselőknek, hogy döntsenek róla, ez pedig a demokrácia megcsúfolása.
Tarlós István főpolgármester hozzászólása szerint a határozat a korábbi döntés visszavonásáról szól, ezt akarták a római-partiak.
Gy. Németh Erzsébet (DK) szerint viszont a meghátrálásról szólt a határozat, pont ugyanúgy, mint korábban az olimpia és a boltbezárás visszavonása kapcsán tette a Fidesz. Változás azonban szerinte nem történik, a javaslat kapott egy új számot, és a tervek szerint továbbra is a parton építik fel a monstrumot.
Most akkor hol lesz a gát?
A gát pontos nyomvonaláról a most elfogadott határozat szerint később döntenek, a Bús Balázs-féle javaslatot figyelembe véve. Eddig három nyomvonalváltozat merült fel.
- Az első szerint a part mentén, a Duna vonalától kissé beljebb, feltöltéssel haladjon a gát. Ezt a változatot most tulajdonképpen visszavonták, de a határozat szerint később nincs kizárva, hogy mégis ez marad. Ez ellen tiltakozott több civil szervezet, igaz, van olyan egyesület is, ami támogatja.
- A második a Bús Balázs-féle javaslat, ami szerint még mindig a parton, de az első verzióhoz képest még beljebb, a kerítések vonalában épüljön a gát. Ezt sem támogatja civilek túlnyomó része. A friss határozat ezt a verziót sem zárja ki, mint későbbi lehetséges nyomvonalat.
- A harmadik verzió szerint a Nánási út – Királyok útja vonalában haladjon a gát, még legalább 200 méterrel beljebb. Ezt támogatják a zöldek és a civilek nagy része. Nem támogatja viszont a főváros és a kerület, mert akkor a part és a gát közötti 200 méter széles sávon több tucat család válna védtelenné árvízkor. Ezt a változatot kizárja a most elfogadott határozat.
Apró győzelmet arattunk, de a nyomvonal kérdése nem dőlt el, sőt bizonytalanabbá vált
– reagáltak a döntésre a Római-partért küzdő civil csoportok. Továbbra is azt szeretnék, hogy:
- Készüljön minden felmerült árvízvédelmi nyomvonal-változatról azonos mélységű és komplex vizsgálat és terv.
- Történjen meg ezek összehasonlítása műszaki, árvízvédelmi, vízügyi, környezeti, településrendezési, társadalmi, jogi és pénzügyi szempontból transzparens módon és az adott terület szakértőinek bevonásával.
- Legyen nyilvános szakmai vita a nyomvonal-változatokról az egyes változatok mellett érvelő szakértőkkel.
- A fővárosi közgyűlés addig állítson le minden engedélyezési eljárást és a partot érintő munkálatot, a kerület pedig tartsa fenn a hullámtérben az építési moratóriumot és ne adjon tulajdonosi hozzájárulást a jelenlegi tervekhez.
- A fővárosi közgyűlés a három fő változat kidolgozása, összehasonlítása, szakmai és társadalmi vitája, az árvízi kockázatelemzés és a hullámtérre kidolgozott fejlesztési jövőkép alapján döntsön a legjobb változatról.
- Az évtizedek óta potenciális árvízi veszélyben élő csillaghegyi lakók érdekében pedig soron kívül kezdjék meg a római-parti árvízi beruházástól függetlenül az Aranyhegyi-patak mentén az árvízvédelmi mű kiépítését.
Hétfőn elkezdődött a római-parti népszavazás aláírásgyűjtése, amelyben a kezdeményező Együtt és Párbeszéd pártok mellett a Demokratikus Koalíció, a Lehet Más a Politika, a Magyar Kétfarkú Kutyapárt, a Magyar Liberális Párt, a Magyar Szocialista Párt, a Modern Magyarország Mozgalom és a Momentum is részt vesz. A pártok együtt kezdték meg a fővárosi népszavazáshoz szükséges szignók összegyűjtését. Már az első napon tízezer aláírás gyűlt össze.
Mint arról beszámoltunk, múlt hét kedden a Kúria megváltoztatta a Fővárosi Választási Bizottság döntését, és hitelesítette a római-parti mobilgát megépítésével kapcsolatos népszavazási kérdést, ami így szólt:
Egyetért-e Ön azzal, hogy a Fővárosi Közgyűlés helyezze hatályon kívül a Csillaghegyi-öblözet árvízvédelmi létesítményének nyomvonalával kapcsolatban hozott 229/2017. (IV.5.) számú határozatát?
A helyi népszavazást Béres András, a Párbeszéd elnökségi tagja, III. kerületi önkormányzati képviselő és Pataki Márton, az Együtt budapesti elnöke nyújtotta be, magánszemélyként. A népszavazáson kezdeményezésük szerint a budapestiek vehetnének részt, és az országgyűlési választásokkal egy időben kerülhetne rá sor.
(Borítókép: Tarlós István főpolgármester a római-parti védmű megépítése ellen demonstrálók sorfala mellet érkezik a Fõvárosi Önkormányzat Közgyûlésére a Városháza dísztermébe 2017. szeptember 27-én. Fotó: Mohai Balázs/MTI)