Index Vakbarát Hírportál

Káosszal indult az 1-es villamos pótlása

2018.07.09. 15:42
Már a hétvégén látszott, hogy problémák lesznek az 1-es villamos pótlásával. Hétfő reggel olvasóink szerint megkezdődött az őskáosz.

A Közlekedő Tömeg már a hétvégén felhívta a figyelmet arra, hogy baj lesz az 1-es villamos pótlásával, aminek a pályáját most kezdték el felújítani. Ma reggel, az 1-es villamos vonalán rendszeresen utazó olvasónk levele szerint beütött az őskáosz.

Mint írta, 

  • a járat reggel 5 óra tájban 10 átlagban percenként jár, de rendszeresen pontatlanul, sokszor késésekkel.
  • a Stadionok megállónál reggel 5:30 körül egy pótlóbusz várta az 1-es villamosról érkező legalább 2 busznyi embert. Mivel a fele tömeg nem fér fel a buszra, ezért újabb perceket kellett várni a következőre
  • miután megérkezett a másik busz, ott állt a megállóban 10 percet, hogy bevárja a következő villamost. Ezalatt a 10 perc alatt az emberek más járatokról folyamatosan szállnak fel a villamospótlóra.
  • mire megérkezett az újabb 2 busznyi tömeg a villamossal, már félig tele volt a pótlóbusz. Természetesen az emberek fele sem fért fel, várhatta a következő buszt.

A Közvágóhídnál várta őket az igazi káosz:

  • a busz kb 600 méterre tette le az utasokat a villamosmegállótól, amihez külön 6-10 perc csak az eljutás.
  • a türelmetlen pótlóbusz sofőr megpróbálta a busszal eltolni/szétválasztani az első zebrán áthaladó tömeget (ami életveszélyes), a második zebra után a 2-es villamos végállomásán az emberek csak a 3 párhuzamos sínpáron tudnak átmenni ahol a villamosok újra megkísérelték "elütni" az embereket (ez is életveszélyes).
  • fel kellett menni egy végtelen lépcsőn a hídra, hogy eljussanak az 1-es villamoshoz, a szívbetegek és mozgáskorlátozottak legnagyobb örömére.
  • miután feljutott a tömeg a villamosmegállóba a Lágymányos-hídra, újabb 6 percet kellett várni hogy megérkezzen a villamos. 2 perc mire az érkezők leszálltak, és újabb 4 perc mire a villamos meg tudott fordulni a váltón.

Olvasónk a kalandok után fél óra késéssel, 5:50 helyett 6:23-kor érkezett a céljához. És még nem volt csúcsforgalom.

Kolléganőnk, Zsilák Szilvi is villamospótlóval érkezett:

8:30 körül szálltam fel a villamospótlóra a Vajda Péter utcánál, körülbelül 5-6 percet vártam, majd jött egy Népligetnél már teljesen megtelt busz, páran leszálltak, az ő helyükre sikerült felszállni, de sokan ottmaradtak. Másik busz pedig még nem volt a láthatáron. Majd ez minden állomáson megismétlődött, tehát eléggé szűkös, levegőtlen és büdös volt a helyzet. Majd a Stadionoknál a BKK további kellemes utazást kívánt, volt aki felszisszent, volt aki kurvaanyázott, volt aki jót nevetett ezen, onnan végre már járt a villamos. Amíg a zebránál vártunk, befutott utánunk két másik busz, a harmadikon még ülőhely is volt, a buszvezető jófejségből bemondhatta, volna, hogy ne préseljék fel magukat az utasok, mert hamarosan jön két másik busz, nem kell további 5 percet várni. 

A Közlekedő Tömeg szerint a főváros képtelen megoldani a buszvezetőhiányt és erre hivatkozva eszement spórolás megy a buszokkal. De ez mindig visszaüt: ma is plusz 10 busz kellett a vonalra, hogy ne legyenek benne 10 perces lukak a reggeli csúcsban. Ennek ellenére egyenletes követésnek, menetrendnek nyoma nincs, több száz méteres gyaloglásra kényszerítik az utasokat, Dél-Budán iszonyatosan megritkították a járatokat.

Frissítés, a BKK, a BKV és a Budapest Közút válaszai:

Menetsűrűség (BKK):

Az utasforgalmi igényeknek megfelelően hajnali 5 óra körül 10 percenként jár mind a villamos, mind a pótlóbusz. Csúcsidőszakban a pótlóbuszok természetesen ennél jóval sűrűbben, 3 percenként indulnak. A BKK a pótlás elindulása óta, szombat hajnaltól folyamatosan ellenőrzi a forgalom alakulását, és szükség esetén sűrítő autóbuszokat biztosít. A budapesti közösségi közlekedés előre meghatározott indulási időpontok szerint zajlik. A csatlakozások biztosítása az egyik legfontosabb szolgáltatásminőségi kritérium, természetesen zsúfoltság esetén a BKK operatív beavatkozik.

Sok gyaloglás (BKK):

A Közvágóhíd, mint közlekedési csomópont az építési adottságok miatt Budapest egyik leginkább széttagolt csomópontja. A gyaloglási távolságok a normál közlekedési rendszerben is jelentősek, az átszállás az 1-es  villamos esetében csak külön szintben lehetséges. Ebben a pótlási rendszerben - éppen a csomópont széttagoltsága miatt -  pl. a Soroksár-Pesterzsébet felől érkezőknek kevesebbet kell gyalogolniuk az átszállásnál. A BKK az átszállási kapcsolatok javítása érdekében a legnagyobb utasforgalmat vonzó Infopark térségének közvetlen, átszállásmentes kapcsolatot biztosít a 153-as autóbusz Népligetig történő meghosszabbításával.

Pótlóbusz vonalhossz (BKK):

Jelenleg az építési munkálatok mellett az 1-es villamos közlekedése a Fehérvári út és a Közvágóhíd közötti szakaszon megfelelő kapacitással fenntartható, emiatt a villamosközlekedés mellett további nagy kapacitású pótlóbuszok párhuzamos közlekedtetése nem indokolt. Emellett a jelenlegi villamospótlónak a Hungária körgyűrűn jelentkező zavarérzékenységét még tovább fokozná a budai nyomvonal zavarérzékenysége, különös tekintettel arra, hogy a 103-as autóbusz építési munkálatok miatt terelve közlekedik.

Az építési munkálatok második ütemében, amikor az 1-es villamos a Rákóczi hídon csak korlátozott kapacitással tud majd közlekedni, akkor a Népligetig meghosszabbított 103-as autóbusz biztosítja majd a villamospótlást. A 153-as autóbusz a pótlás teljes időszaka alatt, augusztus végéig, az Infoparkba utazók számára közvetlen eljutást biztosít.

Sofőrhiány (BKV):

Hiányszakma lett a buszsofőr. A BKV toboroz. Idén 100 buszsofőrt vettek fel. Arra nem kaptunk választ, hogy a sofőrhiány belejátszik-e a pótlóbuszos mizériába.

Buszsávok (Budapest Közút):

A buszsávokat úgy jelölték ki, hogy azok ne okozzák a közúti forgalom indokolatlan mértékű korlátozását. A korlátozás első napjainak tapasztalata alapján a forgalmi rendet felülvizsgálják, és az esetlegesen szükséges módosításokat soron kívül elvégeztetik.



Rovatok