Kispest lebontatta a telefonfülke-reklámokat
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Mint azt a kispesti önkormányzatnál megtudtuk, összesen 13 reklámot bontottak le, és öt évre visszamenőleg 52 millió forintot követelnek a Mediacontact-tól, mint elmaradt közterület-használati díjat. Kispesten mindössze 13 hirdetés volt a Mediacontact 1867 darab fővárosban elhelyezett reklámfelületéből, várható, hogy további önkormányzatok is lépnek az ügyben. Összességében több mint egymilliárd forintos követelésről lehet szó.
A fülkevita, majd fülkeháború lényege, hogy az az önkormányzat, amelyiknek közterületén reklámot helyeznek el, jogosult közterület-használati díjat szedni. Ezt az önkormányzatok a fővárossal az élen megpróbálták érvényesíteni, a Mediacontact azonban mindig azzal érvelt, hogy ők nem a közterületet használják, hanem a Matáv telefonfülkéit, amiért fizetnek is a távközlési cégnek. Ezen aztán szép hosszan elvitatkoztak az érintettek, különösebb eredmény nélkül. Legutóbb, 2017 májusában feltett kérdésünkre a főváros azt válaszolta, hogy egy újabb esetleges per indítását mérlegelik a Mediacontact ellen, aminek az előkészítése folyamatban van.
A főváros impotenciája nem újkeletű. Mint arról beszámoltunk, a Mediacontactnak először még Demszky Gábor rohant neki, mondván, a cég jelentős érdeksérelmet okoz a fővárosnak, mert nem fizet közterület-használati díjat a 200-300 telefonfülkén elhelyezett reklámhely után fővárosnak. Először kikalkuláltak egy évi kétmilliós, majd egy évi 6 milliós díjat, de ez kevésnek bizonyult. Végül született egy rendelet, miszerint ingyen hirdethet a fülkéken a Mediacontact, ezt viszont visszavonták 2005-ben, és a keletkezett botrány elsöpört két fideszes bizottsági elnököt is.
A fülkehirdetésért indított pert 2006-ban elbukta a főváros, a Mediacontact pedig úgy kommentálta az ítéletet, hogy bebizonyosodott: nem kell fizetniük, sőt, az egész ügy a hírközlési hatóság hatáskörébe tartozik. 2014-ben a fővárosi közterület-hasznosítási bizottság ismét nekiszaladt az ügynek: úgy döntött, hogy a telefonfülkékre szerelt reklámberendezések közterület-használatát szeptemberig meg kell szüntetni, azok fennmaradása nem támogatott és a jogellenesen felszerelt reklámberendezések után a mindenkor hatályos közterület-használati díjat a bontás napjáig meg kell fizetni. A főváros szerint a Mediacontact nem válaszolt, így akkor megrekedt az ügy.
A vitát az mozdította ki a régi mederből, hogy megjelent a fővárosi, és egyéb nagyvárosi közterületi reklámpiacon a JCDecaux Hungary, akik főleg a buszmegállókban üzemeltetnek Citylight posztereket. A cégnek szúrta a szemét, hogy a Mediacontact szinte semmit se fizet a reklámhelyekért, ezért egy kisebb területen, Győrben beperelte őket 15 darab két négyzetméteres telefonfülke használati díja miatt, amit 2019 elején meg is nyert: a Mediacontactot 5 millió forint használati díj, valamint az ezután járó késedelmi kamat megfizetésére kötelezték. Ezt az ítéletet vette alapul a kispesti önkormányzat.
Megkerestük a fővárosi önkormányzatot is, kíván-e lépni az új helyzetben, hiszen mégiscsak többmilliárdos bevételről van szó, a választ várjuk.