A zölddé varázsolt Árpád út tervét féltik a kerékpárosok
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Amilyen örömmel fogadták a Kerékpárosklub tagjai az Árpád út élhetőbbé tételének terveit, olyan megrökönyödéssel olvasták, hogy nem lesz belőle semmi. Értjük, hogy a metrópótló buszok annyira szétverték a Váci és Árpád út burkolatát, hogy gyorsan fel kell újítani, de nagy hiba lenne elvetni a kész terveket.
– áll a Magyar Kerékpárosklub levelében, amit az újraaszfaltozásról szóló döntés apropóján írtak.
Az Árpád út úgynevezett humanizálására nagy sikert arató terveket készített 2017-ben a Lépték-Terv Tájépítész Iroda. Mint közösségi oldalukon írták, pályafutásuk során először fordult elő, hogy egy fővárosi útfelújítást megelőzően az illetékes kerület a főépítész kezdeményezésére tájépítész generáltervezéssel egy humanizációs tervet készíttet, kérve a BKK-t, hogy az itt megfogalmazottak kerüljenek bele az úttervezési elképzelésekbe.
A humanizációs terv szerint az Árpád út a kerület főutcájaként, gyalogos, pezsgő kereskedelmi és rekreációs területként újulna meg, zöldfelületekkel, fasorokkal. Mint azt korábban megírtuk, új fasor kialakítása Budapesten szinte lehetetlen feladat a föld alatt húzódó közművezetékek védőtávolsága miatt, de a tervezés úttörő módon ezzel is számolt:
Szakmatörténeti pillanatként éltük meg azt, hogy a Főépítész Iroda, meghívta és egy asztalhoz ültette az összes közműszolgáltatót azért, hogy megoldást keressünk a tervezett fákat érintő közművek védelembe helyezéséről. Szakmatörténeti pillanat az is, hogy a BKK a közbeszerzés kiírásakor a tervezési diszpozícióba beleírja a tanulmányterv következtetéseit, valamint belekerül az a feladat, hogy mind a 116 közművel érintetett tervezett fa esetében meg kell keresni a szolgáltatókat és meg kell vizsgálni a közművek védelembe helyezését az egységes fasor kialakítása érdekében.
– írták a tájépítészek a bejegyzésükben.
Ez a terv került most veszélybe a Kerékpárosklub szerint. Nem értik, miért konzerválnák a múltat, amikor már kész tervek voltak a jövő megteremtésére, mondják.
Megkerestük a BKK-t, hogy az Árpád út metrópótló buszok miatti újraaszfaltozása hány évre tolja el az út humanizálását.
A válasz szerint az Árpád út humanizálásához a BKK a Tájépítész Iroda által készített koncepcióterv alapján készítteti az engedélyezési és kivitelezési terveket, ezek elkészülési határideje 2020. március.
A metrópótlás miatt jelentősen igénybe vett útburkolat felújítását a meglévő szegélyek között még idén elvégzi az útüzemeltető Budapest Közút. A kopóréteg cseréje, illetve szakaszosan további egy réteg aszfaltburkolat felépítése arányos és szükséges beavatkozás, mert
- a komplex szemléletű „humanizáló” átépítés megtörténtéig megfelelő útburkolat-minőséget biztosít,
- a beavatkozás költsége töredéke (mintegy 10 százaléka) a teljes körű átépítésnek, továbbá
- a most beépített aszfaltrétegek költsége a komplex szemléletű „humanizáló” átépítés költségeiből nagyrészt levonható lesz.
A BKK szerint tehát az idei beavatkozások műszakilag egyáltalán nem lehetetlenítik el a komplex szemléletű, teljes átépítést, ugyanakkor annak megtörténtéig is biztosítják a megfelelő használhatóságot.
Újpest: példaértékű tervezési együttműködés
Wintermantel Zsolt Újpest polgármestere példaértékűnek jellemezte azt az együttműködést, melyet a tervezés során Újpest önkormányzata, az újpesti főépítész koordinálásával, a civil szervezetek és valamennyi érintett közműszolgáltató bevonásával végrehajtott. Olyan megelőző koncepció-tervezés valósult meg, ami irányt mutathat egy nagyváros átfogó fejlesztéséhez, tervezéséhez bárhol máshol a jövőben. Olyan terv született, amely visszaadja a városi főútvonalat a benne élőknek, a mindennapi életet humánusabbá, élhetőbbé alakítja.
A polgármester szerint a néhány napon belül induló Árpád úti kopórétegcsere semmiben nem érinti a majdani komplex és átfogó felújítást, átalakítást, véleménye szerint információhiányon, vagy tévedésen alapulnak ezek a félelmek. A koncepcióterv alapján jelenleg készülő kiviteli tervek szerinti végleges, faltól falig történő átépítéssel járó megvalósuláshoz a fővárosi közgyűlésnek majd egy későbbi döntéssel kell a szükséges forrást biztosítani.