Beért az 1-es villamos az Etele térre
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A főpolgármester az átadáson elmondta, hogy az 1,7 kilométer hosszú meghosszabbítást 2004 óta tervezik, de elakadt az előkészítés, ami 2013-ban folytatódott. Időközben felújították az 1-es villamos pályáját körben a Hungária-gyűrűn, és új CAF villamosokat vásároltak a vonalra. Hozzátette, hogy 2019 végén újabb CAF villamosok érkeznek ide.
Így tettük tönkre Budapestet.
– fejezte be a beszédét a polgármester a tarlósi humor jegyében.
A hosszabbítás kivitelezése 2017-ben kezdődött, a beruházás teljes kivitelezési költsége nettó 8,6 milliárd forint (Ebből 8 milliárd volt az uniós támogatás.). Az építkezés idején 500 új fát ültettek, az 1,7 km hosszú pályaszakasz végig füvesített. A vonal befejezésével megvalósult az összeköttetés az Etele téri végállomás térségében az 1-es villamos és Kelenföld vasútállomás, a helyközi buszjáratok, a fővárosi kelenföldi buszjáratok, az M4-es metró, és a budai fonódó villamoshálózat 19-es és 49-es villamosjárata között.
Számok az 1-es villamos vonaláról:
- 18,3 km hosszú (ezzel még mindig csak 2. a 18,5 km hosszú 41-es villamos mögött)
- 55,9 méter hosszú CAF Urbos jár rajta, ami a világ egyik leghosszabb villamosa
- 22,4 km/órás átlagsebességgel közlekednek rajta a villamosok, ezzel Bp. leggyorsabb járata
- 150 ezer napi felszálló használja
A vonal krónikája:
Az 1-es villamosvonal első szakasza a Hungária körút fejlesztésével együtt, 1984-ben indult el, első ütemben Óbuda és a Lehel út/Hungária körút csomópont között. A Hungária körgyűrű fokozatos kiszélesítése, valamint a vasúti műtárgyak fokozatos megépítése lehetővé tette, hogy a villamosvonal több ütemben, 2000-ben elérje a Közvágóhidat. Bár az 1995-ben átadott Lágymányosi (ma Rákóczi) hídon már a kezdetektől megvolt a vágányok helye, a vonal újabb meghosszabbításra sokat kellett várni.
A Bécsi út/Vörösvári út–Rákóczi híd közötti szakasz felújítása és akadálymentesítése 2014-ben, meghosszabbítása a Fehérvári útig pedig 2015 márciusában fejeződött be, áll a BKK honlapján. 2013 közepén elkezdődött a vonal Etele térig történő meghosszabbításának előkészítése is.
(Borítókép: Hoffmann Tamás XI. kerületi polgármester, Tarlós István főpolgármester és Simicskó István az 1-es villamos új szakaszának átadóján 2019. július 9-én. Fotó: Bődey János / Index)