Szombattól nem hajthatnak át a Lánchídon a turistabuszok és a teherautók
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A BKK közleményben jelentette be, hogy január 4-től, szombattól a jelenleginél fokozottabb korlátozást vezetnek be a Lánchídon:
a híd felújításáig nem hajthatnak fel 5 tonnánál nehezebb járművek. A tilalom alól kizárólag a BKK menetrend szerint közlekedő járművei képeznek kivételt.
A kerékpárok, személygépkocsik, kisbuszok, furgonok továbbra is áthaladhatnak a hídon, amelynek szerkezete folyamatos, napi rendszerességű hídüzemeltetői ellenőrzés alatt van.
A híd állapotát az üzemeltető Budapest Közút az előírt hídvizsgálati rendben folyamatosan ellenőrzi.
A közelmúltban elrendelt hídvizsgálati állapotjelentés állapította meg, hogy az eddigieknél szigorúbban kell betartani a hídon meglévő súlykorlátozásokat.
A Lánchidat utoljára 1986–1988-ban újították fel. 2002-ben merült fel újra, hogy rekonstrukcióra van szükség. 2011-ben a BKK felülvizsgálata szerint már cserélni kellett volna a szigetelést és a burkolatokat, valamint a vasbeton pályalemezt, ezért a cég pályázatot ki a híd és az Alagút felújításának megtervezésére. 2014-re összeálltak a tervek, amikben a később sok vitát kiváltott járdaszélesítés is szerepelt (Főmterv).
2015 végén elkészült egy másik, a Duna-part megújítását célzó terv is (Korzó Tervezési Stúdió), ami érintette a Lánchidat is: eszerint a hídon – két kerékpárút között – egy közúti sáv maradna, egyirányú (Budára tartó) forgalommal. A felmérések ugyanis a tervezők szerint azt igazolják, hogy az Erzsébet híd kapacitása elbírja a pesti irányt. (Ez a terv, vagy ennél radikálisabb megoldás akkor kerülhet elő, ha a főváros nem kap elég pénzt a felújítási munkákra.)
A végül 2016-ban elfogadott engedélyokirat szerint 2017 júniusban indult volna a Lánchíd és az Alagút felújítása és 2019 decemberben fejeződött volna be, amiből végül nem lett semmi. Az újabb, 2018-as engedélyokirat már 2018 decemberi kezdéssel és 2021 decemberi befejezéssel számolt, amiből szintén nem lett semmi. Az ok: a pénzszűke, ami miatt az is felmerült, hogy a Lánchidat és az Alagutat külön újítanák fel.
Tavaly májusban döntés született arról, hogy lesz elég pénz a munkákra. A kivitelezői pályázaton azonban elszaladtak újra az árak: a korábbi 16 milliárdos költség 24-27 milliárdra nőtt. Ezért Tarlós István, akkori főpolgármester bejelentette: visszadobja a "túlárazott pályázatokat".
Jött az önkormányzati választás, a pénzügyek felülvizsgálata, majd Karácsony Gergely újonnan megválasztott főpolgármester kijelentette, hogy 20 milliárd forint hiányzik a Lánchíd rekonstrukciójához.
Mivel a rekonstrukció nem halogatható tovább, megpróbáljuk újragondolni a felújítás tartalmát. De újra kellene gondolni a híd funkcióját is.
- nyilatkozta Karácsony egy interjúban a g7.hu-nak. Ez akár azt is jelentheti, hogy a híd gyalogos-kerékpáros híddá válhat a jövőben, ha nem lesz forrás a teljes rekonstrukcióra.