Karácsonyék elküldték a tízmilliárdos számlát az állami kukaholdingnak
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Megérkezett a kukaholdinghoz (Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt.) az az FKF Zrt. által kiállított számla, amely a 2019-es fővárosi szemétszállításért még hátralévő közel tízmilliárd forintos hátralék kifizetését késleltette. Mostanáig.
A közel tízmilliárd forintnyi költségvetési lyuk már középtávon a szemétszállítást veszélyeztette volna Budapesten és környékén. Az Indexnek Mártha Imre, az FKF felügyelőbizottságának elnöke azt mondta, bár egy hónapig még kibírták volna, hogy nem érkezik meg a pénz az állami cégtől a fővárosi céghez, de valamiből a kukáskocsikat is meg kell tankolni és a béreket is ki kell fizetni.
De akkor miért nem állították ki hamarabb a számlát, ami eddig a késlekedést okozta?
A számlakiállítás késedelmességének eddig adminisztrációs okai voltak. Amióta a kormány a szemétszállítást négy éve az egész országban a kukaholding gondjaira bízta, hogy a lakosság, a közületek a szemétszállítási díjat ne közvetlenül azoknak fizessék, akik a szemetet elszállítják, hanem a kukaholdingnak, azt a pénzt (vagy egy bizonyos részét) ők utalták tovább a szemétszállítást végző cégeknek.
Hogy eddig Budapest a teljes összeget megkapta, az annak volt köszönhető, hogy Orbán Viktor kormányfő, Tarlós István korábbi főpolgármester és a kukaholding háromoldalú megállapodást kötött, de ez a három éves szerződés a múlt hónapban lejárt.
A megállapodás lejártával a fővárosi szemétszállítás megint a kormányrendelettől vált függővé. A rendeletet a múlt héten Palkovics László, innovációért és technológiáért felelős miniszter módosította, és megváltoztatta a költségszámítás képletét. Mártha szerint a rendelet és az egyéb jogszabályok "irgalmatlan bürokráciát" követelnek, mert túlzott aprólékosságot vár el a szemétszállító cégektől. Mártha hosszan sorolta, hogy most mi szükséges ahhoz, hogy a kukaholdinghoz befolyt pénzt tovább utalja a különböző szemétszállító cégeknek onnan kezdve, hogy hány kilométert vezetett egy kukáskocsi sofőr addig, hogy milyen arányban van a zöld hulladék a szemétben.
Mártha szerint ugyanakkor a kért adatszolgáltatásokat két csoportra lehet bontani: a fontos és a nem fontos adatokra. Szerinte ahhoz megadták a fontos adatokat, hogy a kukaholding a pénzt kifizesse az FKF-nek, például hogy honnan szállították el a kukákat, mennyi kukát, de az már szerinte nem annyira fontos, hogy az autók például hány kilométert tettek meg, vagy hogy hány liter szemét volt a kukákban. Most már ezeket is feldolgozták a számlához.
Mártha szerint most, hogy a számlát végül kiállították és elküldték, a kukaholding a szabott határidőig, február 20-ig kénytelen lesz kifizetni a 2019-es szemétszállítási díjból még hátralévő 10 milliárdot, bár az elnök szerint a rendeletre hivatkozva a kukaholding még simán tovább is csuklóztathatja őket. Azt mondta, a kukaholding jóindulatára lesz szükség, hogy a pénzt átutalja .
„Mi nem kérünk állami támogatást, hanem mi azt a pénzt kérjük, amit a lakosság és a szolgáltatók befizettek a kukaholdingnak a szemétszállításért. Mi csak azt kérjük, hogy ugyanúgy járjunk el mint Tarlós úr idejében és ugyanolyan mennyiségű pénzt kapjunk mint azokban az években, ami a főváros területén végzett hulladék gazdálkodásból befolyt pénz levonások nélkül.”