Szomszédos országok légügyi hatóságai vehetik át az ellenőrzést a magyar polgári repülés felett, mivel a PLH-t nem lehet auditálni, írja a Magyar Nemzet. Az európai légügyi hatóság emellett megvonná a szocialista gyártmányú gépek működési engedélyét – ez a mezőgazdaságot és a sportklubokat érinti kellemetlenül.
Márciusban megszűnhet a magyar polgári Légügyi Hatóság (PLH) önállósága, írja a Magyar Nemzet. A PLH tevékenységét eddig nem auditálta az európai légügyi hatóság, az EASA. Az auditálásnak a lap értesülései szerint még a törvényi feltételei sem adottak, mivel hat évvel az EASA JAR-FCL1 jelű ajánlásának lefordítása után az ajánlást még mindig nem emelték be a magyar jogba. Enélkül pedig az EASA nem auditálhatja a PLH működését.
Ha a PLH önálóságát megszüntetik, akkor valamelyik szomszédos ország légügyi hatósága veheti át a magyar polgári repülés engedélyezését.
Még ennél is nagyobb gond, hogy a Magyar Nemzet értesülései szerint az EASA ki akarja vonatni a forgalomból az egykor szocialista országokban gyártott repülők és helikopterek működési engedélyét – ez Magyarországon 120 rtepülő és helikopter forgalomból kivonását jelentené – a gépeknek március 31-ig van érvényes repülési engedélyük.
A döntés leginkább a mezőgazdaságot és a sportklubokat érintené, hiszen leginkább itt használnak többnyire szovjet gyártmányú gépeket. Így nyugdíjazás fenyeget harminc Kamov helikoptert – ebből a géptípusból zuhant le tavaly három is – és harminc An-–2-est is. De forgalomból kivonás fenyeget 12 An–24-est és 26-ost is, amiket többnyire sportklubok és kisebb légitársaságok használnak, illetve 12 PZL kisrepülőt és 9 L–410-es kis utasszállítót is.
A Nemzet értesülései szerint a magyar vitorlázórepülés büszkesége, a Rubik Ernő tervezte Góbé sem felel meg az európai előírásoknak.