Index Vakbarát Hírportál

Nem elég egy villámcsapás egy Airbusnak

2009. június 2., kedd 02:04

Szakértők szerint több kedvezőtlen körülmény együttesen okozhatta az Air France gépének vesztét. Két Lufthansa-repülő is gond nélkül átrepült ott, ahol a 447-es járat eltűnt.

Önmagában a villámlás és a turbulencia ritkán okoz repülőszerencsétlenséget; e két körülményen kívül további tényezők egyidejű fennállása vezethetett a Rio de Janeiróból Párizsba tartó francia utasszállító repülőgép hétfői eltűnéséhez - mondták el szakértők, miután az Air France szóvivője azt mondta, villámcsapás érhette a légitársaság eltűnt 447-es járatát.

A szakértők véleményét erősíti, hogy a Reuters értesülései szerint ott ahol a 447-es járat eltűnt, az Air France gépe előtt és után is nem sokkal áthaladt egy-egy Lufthansa gép. Mindkét repülő pilótája rossz légköri viszonyokról számolt be, de mindkét járat gond nélkül áthaladt ott, ahol a szerencsétlenül járt gép eltűnt.

Szakértők azonban rámutattak: a villámlástól önmagában általában nem zuhan le egy korszerű repülőgép. Patrick Smith polgári repülőgépeken repülő amerikai pilóta és repülésügyi szakíró elmondta, a repülőgépeket ma már úgy építik, hogy ellenálljanak a villámcsapásnak, és rendszeresen érik is villámcsapások a levegőben a gépeket: a statisztika szerint a tengerentúli járatokat, mint amilyen az Air France feltételezhetően szerencsétlenül járt gépe is volt, átlagosan háromévente egyszer, a kisebb távon közlekedő gépeket - amelyek kisebb magasságon repülnek - ennél is gyakrabban, évente egyszer.

A Reuters értesülései szerint egyébként utasszállító gép utoljára villámcsapás miatt 1962-ben zuhant le. Akkor is egy Air Franca gép járt rosszul, a Boeing 707-es fedélzetén 113 ember lelte halálát.

Több szerencsétlen tényező

Nagyjából hét órával a felszállás után az Air France pilótái jelezték, hogy sűrű zivatarfelhő van előttük, amely egy az egyenlítői égövben rendszeresen előforduló erőteljes zivatar része. Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy a gép eltért-e az eredeti repülési útvonaltól, hogy kikerülje az erős légörvényt.

Az Air France közlése szerint a repülőgép műszere, amely automatikusan továbbít adatokat a földi állomásoknak, jelezte, hogy gond van az Airbus A330-200 típusú gép elektromos rendszerével, valamint a nyomáskiegyenlítő rendszerrel.

Szakértők azt valószínűsítik - hangsúlyozva, hogy még igen korai találgatásokba bocsátkozni az utasszállító eltűnésének okairól, mielőtt megtalálnák a gép feketedobozát -, hogy több tényező összjátéka, szerencsétlen események láncolata vezethetett a feltételezett katasztrófához.

A légi balesetek többsége egyébként erre vezethető vissza, vagyis, hogy több olyan kedvezőtlen körülmény áll fenn egyidejűleg, amelyek egyébként egyesével, önmagukban nem lennének veszélyesek.

Arra a felvetésre, hogy az Air France-gép leszállhatott-e a vízre, mint az az Airbus A320-as, amelyet januárban New York mellett, a Hudson folyón tett le biztonságosan a pilóta, a szakértők azt mondták: a két eset teljesen más; nem lehetett hasonlóan kedvező kimenetele, ha az Air France pilótáinak kényszerleszállást kellett végrehajtaniuk az óceánon, éjszaka, viharban.

Rovatok