Index Vakbarát Hírportál

Nincs fegyver az autós ámokfutók ellen?

2010. augusztus 16., hétfő 11:25

Az elmúlt két évben megszaporodtak az autósüldözések, amelyek jelentős része balesettel, súlyos sérüléssel, nem ritkán halállal végződik. Egyre többen vélik, hogy a rendőrség nincs megfelelően felkészülve ezekre az esetekre.

Az adatok szerint az elmúlt két évben 140 komolyabb autós üldözés volt Magyarországon, az esetek többségében balesettel végződnek. A statisztikában nincs benne az, amikor csak megpróbálnak elmenekülni, de rövid követés után inkább maguktól megállnak a rendőrkocsinak.

Legutóbb múlt pénteken, azelőtt pedig csütörtökön száguldott át a fél fővároson egy ámokfutó, nyomában tucatnyi rendőrautóval. A csütörtöki hajsza a Hajógyári szigettől az Árpád hídon át egészen a XIV. kerületi Mogyoródi útig folytatódott. A mérleg: két összetört rendőrautó és két összetört másik személygépkocsi, szerencsére senki sem sérült meg, a sofőr állítása szerint azért menekült, mert ivott.

Nem mondható el ez a három héttel ezelőtti esetről, amikor a rendőrök elöl több kerületen át menekülő férfi a Keleti pályaudvarnál elgázolta Radovic Dusán rendőrzászlóst, aki belehalt a sérüléseibe. Két éve a menekülőn kívül egy 31 éves családanya lelte halálát egy hosszú üldözés végén Veszprém megyében.

Új jelenség az üldözéses jelenetek elszaporodása

A rendőrség felkészültségét egyre többen kifogásolják ezekben az ügyekben. Műszaki igazságügyi szakértők, rendőrök (akik hivatalosan nem nyilatkozhatnak) szerint is kevés a korszerű eszköz a hatékony, balesetmentes üldözésekhez, a jogi környezet sem tökéletes.

Végh József kriminálpszichológus szerint új jelenség az üldözéses jelenetek elszaporodása. Véleménye szerint elég figyelmeztető jel volt, a rendőrségnek most már fel kellene készülnie jobban ezekre az esetekre.

Végh szerint mind taktikailag, mind technikailag tovább kell lépni. A rendőrségnek ugyan vannak eszközei (tüskés útzárak, rendőrautók), de ezek műszakilag elavultak, újak kellenének.
Megkerestük több rendőri vezetőt, akik szívesen nyilatkoztak volna az ügyben, ám az ORFK-sajtóosztály engedélye nélkül nem tehették. A sajtóosztályon annyit reagáltak kérésünkre, hogy e-mailen küldjük el a kérdéseinket. A részletes kérdéseket egy hete elküldtük, de válasz nem érkezett.

A megválaszolatlan kérdések:

Milyen törvények vonatkoznak a rendőrre, aki olyan helyzetbe kerül, hogy üldöznie kell egy másik autót?
Mit enged meg a jogszabály, és mit nem?
Mennyire teszi lehetővé a hatékony üldözést a jelenlegi jogszabályi környezet?
Hány autós üldözésnek minősített eset volt az elmúlt két évben?
Milyen műszaki eszközökkel rendelkezik a rendőrség egy autóval menekülő elfogására, ezekből hány van, jut-e minden kapitányságra?
Mennyire korszerűek ezek az eszközök, az esetek hány százalékában alkalmazzák őket?
Van-e speciális gépjárműves képzés azok számára, akik gyakorta kerülnek üldözési helyzetbe?
Ha igen, akkor hol, milyen hosszú, milyen elemekből áll, hány embert képeznek ki évente?
A kiképzettek száma hogy aránylik a teljes rendőri állomány számához?
Egy átlagos rendőr kap-e valamilyen képzést arra az esetre, ha üldöznie kell egy személygépkocsit?

Nemrég dr. Török Zoltán rendőr ezredest, ORFK közrendvédelmi főosztályvezetőjét a Civil rádióban faggatták hasonló kérdésekkel. A műsorban elhangzottakat idézzük tőle. Török szerint a rendőröknek alapvetően kétfajta eszközük van egy autós ámokfutó megállítására. Használhatnak műszaki (tüskés) útzárat, vagy pedig rendőrkocsit fordítanak keresztbe és azzal állják el az utat. A keresztbe állás gyorsabb, azt alkalmazzák a leggyakrabban.

Török szerint a tüskés útzárral az a probléma, hogy városban bonyolult kitalálni, hova telepítsék, mert nem tudni előre, hogy az üldözött melyik útvonalon menekül a sok közül. Kockázatos is a telepítése, mert áthajthat rajta az üldözöttön kívül más gépkocsi, vagy akár a rendőrautó is.


Ezenkívül a műszaki útzár balesetveszélyes is, mert a négy durrdefekt, amit a tüskék okoznak, gyakorlatilag irányíthatatlanná teszi a gépjárművet. Információink szerint ezért a rendőrök alig használják üldözéskor a tüskés útzárakat, aminek a többsége bent porosodik a kapitányságok raktáraiban.

Magyarországon nemrég mutattak be egy olyan tüskés útzárat, amit az Egyesült Államokban és Nyugat-Európa több országában már rendszeresítettek. Az újfajta, kifejezetten a menekülő autók elfogására kifejlesztett eszköz előnye, hogy könnyen kidobható és berántható a kiszemelt kocsi elé, így a véletlen ráhajtást meg lehet akadályozni.

Ezenkívül a speciális tüskék miatt nem hirtelen, durrdefektszerűen távozik a levegő az abroncsokból, hanem lassabban ereszti le a gumikat, így az autó nem válik irányíthatatlanná.

Dernei Róbert, az eszközt Magyarországon forgalmazó cég vezetője elmondta, hogy több bemutatót tartottak már a rendőröknek, vámosoknak, és mindenhol elismerően nyilatkoztak róla. A hatóságok azonban nem akarják lecserélni a régi, 30 éves, korszerűtlen tüskés útzárakat. (Vannak ugyanilyen elven működő korszerűbb, könnyebb útzárak is, de a telepítésük ezeknek is lassú.)

Török Zoltán szerint a tüskés útzárak helyett a magyar rendőrök inkább azt a módszert alkalmazzák, hogy haladnak a jármű után, és megpróbálják rábeszélni, hogy álljon meg.

Török elmondta, hogy ha olyan helyzet adódik, hogy a jármű bonyodalommentesen megállítható, akkor megteszik. Ha nem, akkor több rendőrautó is követi, különböző irányokból megpróbálnak eléállni és egy olyan területre terelni, kiszorítani, ahol gyengébb a forgalom és kisebb kockázattal meg lehet állítani. Alapelv, hogy a rendőr mást nem veszélyeztethet az üldözöttön kívül.

Az sem mindegy, hogy kit érdemes egyáltalán üldözni. Török szerint alapvetően bűncselekmény elkövetőjét vagy gyanúsítottját kezdik el követni (a rendőrség nem használja az üldözés szót). A kisebb jogsértéseknél, szabálysértéseknél az a rendőr feladata, hogy írja fel a rendszámot, ne kergetőzzön a sofőrrel, főleg nem forgalmas utcákban. Csakhogy ilyen esetekben nem biztos, hogy meg lehet büntetni később a menekülőt, hacsak nem áll rendelkezésre fotó, videófelvétel, más tanú vallomása, vagy a térfigyelő kamera felvétele.

Török ezredes a törvények szigorításában látja elsősorban a kiutat. Olyan jellegű büntetések kellenek szerinte, amik a (jogosítványt otthon felejtő vagy két sört felhajtó) állampolgárok többségét elrettentik attól, hogy menekülésbe kezdjenek. Erre a jelenlegi szabályozás is alkalmas, de a szigorítás tovább javítaná a statisztikát.

Más a profi bűnöző és más az egyszeri részeg sofőr

Végh József kriminálpszichológus szerint is különbséget lehet tenni a menekülés elszántsága szempontjából az egyszeri részeg sofőr és a profi bűnöző között. A profi tudatosan menekül, ismeri az egérutakat, és mivel valószínűleg börtön fenyegeti, nincs vesztenivalója. A részeg állampolgár előbb, utóbb feladja magától, de azt, hogy idáig eljusson, gyakran megelőzi az, hogy nekimegy valaminek, és mozgásképtelenné válik.

Végh szerint a szigorítás csak elméletben működik, a gyakorlatban nem állja meg a helyét, hiszen ha nem sikerül elfogni, akkor a felelősségre vonás is elmarad. Aki ilyen helyzetbe kerül, az eleve bízik magában és az autójában, a szigorítás ellenére is belevág. Először jó elfogási eredményeket kell produkálni.

Végh úgy véli, hogy a rendőr egységeknek együttműködésben, képzettségben kell elsősorban fejlődniük. Az autós üldözést például viszonylag ritkán gyakorolják egyszerű járőrök.

Török Zoltán szerint megfelelő a rendőrautók vezetőinek a kiképzése. Jogszabály szerint megkülönböztető jelzést használó autót olyan személy vezethet, aki mind pszichikailag, mind vezetéselméletileg alkalmas. Pályaalkalmassági vizsgálaton (PÁV) kell megfelelni, ahol a többi között a reflexet, reagáló képességet vizsgálják. A rendőrsofőr ezután speciális vezetéselméleti és -gyakorlati képzést kap.

Török szerint ezért a rendőrök az átlagos úrvezetőknél jobban vezetnek.
Mindazonáltal többen úgy vélik, hogy a PÁV-vizsga és néhány kör a gyakorlópályán kevés ahhoz, hogy egy átlagrendőr éles üldözési helyzetben a legjobbat hozza ki magából. Kivétel a kommandósok, akik valódi kiképzést kapnak ilyen esetekre is.

A jövő üldözési technikái

Fejlettebb országokban, főleg az Egyesült Államokban jóval előttünk járnak az üldözési technikákban. Ilyen például az X-Net Vehicle Arrest System. Itt egy hálót terítenek az útra, ami rátapad az abroncsokra, feltekerődik, és így állítja meg a gépkocsit. Főleg katonai célokra alkalmas, mivel a kocsi irányíthatatlanná válhat a blokkoló kerekektől.

Szintén korszerű és pofonegyszerű módszer a StarChase. Az üldözendő kocsi fenekére a rendőrautóból egy öntapadós gps-jeladót lőnek ki, és hagyják elhajtani. A rendőrautóban levő gps-monitoron követik az autó jeleit, és mire megisznak egy kávét, már mehetnek is a szabálysértőért a pontos címre.

Amerikában kísérleti stádiumban van az a módszer, amely alapján nagy teljesítményű, irányított elektromágneses hullámokkal bénítják meg az üldözött autók elektronikai rendszerét. Az eszköz nagyon költséges, leginkább helikopterre szerelve lehet majd használni, régi, nem elektronikus vezérlésű autók ellen hatástalan.

Szintén az Egyesült Államokban alkalmazzák az úgynevezett PIT (Pursuit Intervention Technique) manővert, aminek az a lényege, hogy az üldöző rendőrautó a jármű orrával megpördíti az előtte haladó kocsit, amely így megállni kényszerül.

A technikát a hazai rendőrök nem alkalmazzák, mert amellett, hogy nagyon balesetveszélyes, nem is mindig ad megoldást, mint azt a tíz legizgalmasabb autósüldözést összefoglaló oldal első helyezett videójából látszik.

Autós üldözések idén:

SzervezetHelyszínIdőpontFeltételezett ok
BRFK Budapest III. 2010-08-13 ismeretlen
BRFK Budapest III-XIV. 2010-08-12 Ittas vezetés
PMRFK-BRFK M1-Budapest 2010-08-07 trükkös lopás
Budaörsi RK M1 autópálya - Törökbálint 2010-08-02 trükkös lopás
Hatvani RK M3 autópálya, Kerekharaszti pihenő 2010-07-30 üzemanyaglopás
Abonyi Rendőrőrs Abony 2010-07-30 ismeretlen
BRFK Budapest XIV-IX. 2010-07-23 eltiltás alatti vezetés
Rendőrség (határrendészek) Nagylak-Magyarcsanád 2010-07-21 gépkocsilopás
Csongrád MRFK Szeged-Kistelek 2010-07-19 nem állt meg a jelzésre
Szabolcs-Sz-B MRFK Fehérgyarmat-Mátészalka 2010-07-18 cigaretta-csempészet
Szabolcs-Sz-B MRFK Fehérgyarmat-Kisar 2010-07-09 cigaretta-csempészet
Bács-Kk MRFK Jakabszállás 2010-07-09 gépkocsilopás
Győr-M-S MRFK Mosonmagyaróvár-Győrzámoly 2010-06-28 vagyon ell. bűncselekmények
Vas MRFK-Veszprém MRFK Szombathelytől-Kislődig 2010-06-20 közlekedési vétség
BRFK M1-Budapest 2010-06-19 autólopás
Tolna MRFK M6-os autópálya 2010-06-02 nem állt meg a jelzésre
Győr-M-S MRFK Gönyű 2010-05-24 üzemanyaglopás
BRFK Budapest II-XIV. 2010-05-22 gépkocsilopás
BRFK Budapest XIII. 2010-05-16 orgazdaság
Osztrák Rendőrség-Gy-M-S MRFK Bécs-Sopron 2010-05-12 gépkocsilopás
Békés MRFK Ecsegfalva 2010-05-10 gyilkosság
Fejér MRFK Vál 2010-04-28 gázolaj lopás
BRFK Budapest XIX. 2010-04-25 lopás
BRFK Budapest X. 2010-04-22 ismeretlen
Veszprém MRFK Balatonfűzfő 2010-04-20 Ittas vezetés
Győr-M-S MRFK Halászi-M1 2010-04-03 Bankautomata-feltörés
Jász-Nk-Sz MRFK Jászapáti 2010-04-02 színesfém-tolvajok
Bács-Kk MRFK Kecskemét 2010-03-24 Ittas vezetés
VPOP Iszka-Beregsurány 2010-03-22 cigaretta-csempészet
Fejér MRFK Mezőszentgyörgy 2010-03-18 nem állt meg a jelzésre
Győr-M-S MRFK Győr 2010-03-18 gépkocsilopás
Osztrák Rendőrség-GY-M-S MRFK Bécs-Lébény 2010-03-11 gépkocsilopás
Szegedi RK Szeged 2010-03-05 Ittas vezetés
Somogy MRFK Siófok-Mernye 2010-03-05 gépkocsilopás
Baranya MRFK Mágocs 2010-02-25 lopási kísérlet
Győr-M-S MRFK Győr 2010-02-23 Bankautomata-feltörés
Vas MRFK Sárvár 2010-02-22 Ittas vezetés
Komárom-E MRFK Esztergom 2010-02-16 betöréses lopás
BRFK Budapest XVII. 2010-02-07 nem állt meg a jelzésre
Csornai RK Csorna 2010-02-06 trükkös besurranós lopás
Osztrák Rendőrség-Vas MRFK Graz-Körmend 2010-01-31 nem állt meg a jelzésre
VPOP Ny Mo. Régió M1-Győr 2010-01-22 cigaretta-csempészet
Fejér MRFK M1-Tata 2009-12-24 trükkös lopás
BRFK-NNI Budapest XIII.-III. kerület 2009-12-08 ismeretlen
Komárom-E MRFK M1 autópálya, Bábolnai pihenőhely 2009-12-03 rablás
Hajdú-Bihar MRFK Kisújszállás 2009-11-30 Fegyveres bankrablás
Pécsi Rendőrség Pécs 2009-11-15 gyorshajtás
Paksi RK Paks 2009-11-13 sorozatbetörés
Fejér MRFK Székesfehérvár-8-as főút 2009-11-12 gépkocsifeltörés
Bács-Kk MRFK Kunszentmiklós 2009-11-05 Bankautomata-feltörés
VPOP Budapest 2009-10-28 cigaretta-csempészet
Osztrák Rendőrség-GY-M-S MRFK Ausztria-Magyarország (Győr) 2009-10-27 színesfém-lopás
Kapuvári RK Kapuvár-Szárföld 2009-10-25 pénzbehajtás
Pécsi Rendőrség Pécs 2009-10-25 betörési kísérlet
Fejér MRFK Tatabánya-Várpalota 2009-10-15 Bankautomata-feltörés
Zebrateam Kft. Veszprém 2009-10-07 Bemutató teszt
Szabolcs-Szatmár-Bereg MRFK Rakamaz 2009-10-05 ámokfutás
Csongrád MRFK Hódmezővásárhely 2009-09-25 ismeretlen
Szabolcs-Szatmár-Bereg MRFK Nyírbátor 2009-09-21 cigaretta-csempészet
Szabolcs-Szatmár-Bereg MRFK Kölcse közelében 2009-09-19 cigaretta-csempészet
Szabolcs-Szatmár-Bereg MRFK Botpalád-Kispalád 2009-09-19 nem állt meg a jelzésre
Csongrád MRFK Röszke-Szeged 2009-09-18 Jármű önkényes elvétele
Borsod-A-Z MRFK Alsózsolca 2009-09-16 nem állt meg a jelzésre
BRFK Budapest 2009-09-14 cserbenhagyás
Nógrád MRFK Tereske 2009-09-11 nem állt meg a jelzésre
VPOP Tunyogmatolcs 2009-09-10 cigaretta-csempészet
Csongrád MRFK M5-ös autópálya 2009-09-05 eltiltás alatti vezetés
Szabolcs-Szatmár-Bereg MRFK Gulács 2009-09-01 cigaretta-csempészet
Ráckevei RK Ráckeve 2009-09-01 Jogosítvány nélküli vezetés
Szeghalmi RK Kőrösladány 2009-08-21 Falopás
Vas MRFK Vasszécseny 2009-08-18 gépkocsilopás
Zebrateam Kft. Szombathely 2009-08-05 Teszt
Tatabánya RK Tatabánya 2009-08-02 ittas vezetés
VPOP Pörböly-Szekszárd 2009-07-30 cigaretta-csempészet
BRFK Budapest XVIII.-X. 2009-07-19 nem állt meg a jelzésre
Csongrád MRFK Csongrád 2009-07-08 közlekedési szabálysértés
Bercsi RK Barcs 2009-07-03 Ittas vezetés
BRFK Budapest IV. kerület 2009-06-30 Gépkocsifeltörés
BRFK Budapest II.-XI. 2009-06-22 cserbenhagyás
VPOP Füzesgyarmat közelében 2009-06-12 cigaretta-csempészet
Bács-Kiskun MRFK Kiskunfélegyháza 2009-05-30 ismeretlen
B-A-Z MRFK Tiszaújváros 2009-05-29 Cigarettacsempészet
Rajkai Rendőrőrs, Osztrák Rendőrség Rajka-Bécs 2009-05-17 embercsempészet
Békés MRFK Méhkerek-Békés 2009-05-14 Nem állt meg a határátkelőhelyen
Pest MRFK/Érdi RK Érd 2009-04-25 Nem állt meg a rendőri jelzésre
Osztrák Rendőrség Ausztria-Sopron 2009-04-16 gépkocsilopás
Pest MRFK M3 autópálya-Mogyoród 2009-04-12 Gyorshajtás
Veszprém MRKF 71-es út 2009-04-08 betöréses lopás
Balatonalmádi RK 71-es főút 2009-04-08 cigaretta-csempészet
Tatabánya RK Tatabánya 2009-03-31 betöréses lopás
Baranya MRFK Pécs 2009-03-29 Ittas vezetés
Heves MRFK Eger 2009-03-17 nem állt meg a rendőri jelzésre
NNI Jászjákóhalma 2009-03-17 Kikerülte az ellenőrző-pontot
Pest MRFK M3-Mogyoród 2009-03-12 Gyorshajtás
BRFK Budapest III. kerület 2009-03-10 nem állt meg a rendőri jelzésre
Pest MRFK/Pilisvörösvári Rendőrőrs Solymár-Csobánka 2009-03-10 nem vonult be a börtönbe
Csongrád MRFK Csongrád-Szentes 2009-03-07 nem ismert
Mórahalmi Rendőrőrs Ásotthalom 2009-03-05 Nem állt meg a rendőri jelzésre
B-A-Z MRFK Borsodnádasd-Arló 2009-03-04 elhajtott az intézkedés közben
BRFK Gyál 2009-02-28 ismeretlen
Kölcsei Határrendészet Kölcse közelében 2009-02-26 cigaretta-csempészet
Pilisvörösvári Rendőrőrs Pilisvörösvár 2009-02-24 Autólopás
Bács-Kiskun MRFK Baja 2009-02-14 Nem állt meg a rendőri jelzésre
Fejér MRFK Aba, 63-as főút 2009-02-13 nem ismert
Dunaújvárosi RK Ercsi 2009-02-11 nem ismert
Dunaújvárosi RK Dunaújváros 2009-02-05 Ittas vezetés
Rozsályi Rendőrőrs Kisnamény 2009-01-30 cigaretta-csempészet
Rendőrség??? Szeged 2009-01-30 ismeretlen
Barabási Határrendészet Tiszaadony 2009-01-20 Nem állt meg a rendőri jelzésre
Csongrád MRFK Szeged 2009-01-19 Gyalogosgázolás, segítségnyújtás elmulasztása
ORFK NNI Galgahévíz 2009-01-16 ATM-fosztogatás
Fejér MRFK Baracska és Velence között 2009-01-13 rongálás, gépkocsifeltörés
BRFK Budapest XII. kerület 2009-01-05 Közveszély okozása
Nógrád MRFK Salgótarján 2008-12-29 gépkocsilopás
Vas MRFK Sopron-Kőszeg 2008-12-15 ittas vezetés
Bajai Rendőrkapitányság Baja 2008-12-11 nem állt meg a rendőri jelzésre
Zala MRFK Kamacs 2008-12-10 betöréses lopás
Nagyecsedi rendőrőrs Nyírcsaholy 2008-11-28 Jogosítvány nélküli vezetés
Szabolcs-Szatmár-Bereg MRFK Nyíregyháza 2008-11-22 baleset okozása, cserbenhagyás
Cigándi Rendőrőrs Karcsa 2008-11-22 Eltiltás alatti vezetés
Nógrád MRFK Salgótarján 2008-11-16 gépkocsirablás
BRFK Budapest XVI-XIV. kerület 2008-10-27 Nem állt meg a rendőri jelzésre
Békés MRFK, Hajdú-Bihar MRFK Békéscsaba-Berettyóújfalu 2008-10-17 nem ismert
Kölcsei Határrendészet Túristvándi közelében 2008-10-14 cigaretta-csempészet
VPOP/Sz-Sz-B MRFK Kömörő 2008-10-07 cigaretta-csempészet
VPOP Nagykálló és Oros között 2008-10-05 cigaretta-csempészet
Veszprém MRKF 84-es főút, Sümeg közelében 2008-10-02 Cserbenhagyásos baleset okozása
Tolna MRFK Kakasd 2008-09-19 Kábítószerrel visszaélés
Zebrateam Kft. Lajosmizse 2008-09-18 Teszt
Orosházi Rendőrkapitányság Orosháza 2008-09-08 Jogosítvány nélküli vezetés
Pest Megyei RFK M5-ös autópálya, 27-es km szelvény 2008-08-30 Trükkös lopás
Somogy MRFK Darány/Szulok 2008-08-30 Színesfém lopás (feltételezett)
Komárom-Esztergom MRFK Komárom 2008-08-25 Jármű önkényes elvitele
Fejér MRFK Székesfehérvár 2008-07-31 körözött személy
Győr-Moson-Sopron MRFK Fertőd-Nagycenk 2008-07-27 Halálos gázolás, segítségnyújtás elmulasztása
BRFK Budapest I-XII. kerület 2008-07-10 nem ismert
BRFK Budapest XII. kerület 2008-06-30 kábeltolvajok
Rendőrség Csenger 2008-06-24 embercsempészet
Rendőrség Zákány 2008-06-23 gépkocsilopás
Rendőrség Gyékényes-Zákány 2008-06-16 feltételezett tolvajok
Rendőrség Salgótarján 2008-06-09 betöréses lopás
Kaposvári Rendőrség Kiskorpád 2008-06-06 kábítószerrel való visszaélés
Fertődi Rendőrség Fertőd-Sopron 2008-06-06 ittas vezetés
VPOP Sopron 2008-06-04 cigaretta-csempészet
Zebrateam Kft. Budakeszi 2008-05-28 Bemutató teszt

Rovatok