Index Vakbarát Hírportál

Látod, egészen közel vagyunk a te Gigliódhoz

2012. január 16., hétfő 13:03 | aznap frissítve

A Costa Concordián dolgozó felszolgálók főnökének akart a kedvében járni az óceánjáró kapitánya, amikor utasítást adott, hogy a hajó szorosan a part közelében haladjon – írta a Corriere della Sera.

A főnök ugyanis Giglio szigetén született. Nem sokkal a baleset előtt a lap által idézett fültanúk meghallották a kapitány megjegyzését, amikor így szólt hozzá: "Antonello, látod, egészen közel vagyunk a te Gigliódhoz".

A szívességre az szolgáltatott okot, hogy Antonello Tievolinak már egy héttel korábban szabadságra kellett volna mennie, ám helyettes hiányában ezt nem tehette meg. Francesco Schettino kapitány emiatt akart a kedvében járni azzal, hogy a sziget közvetlen közelébe irányította a Costa Concordiát.

Tievoli a felső fedélzeten állt, kihajolva a korlát fölött. Így jól látta, hogy a hajó vészes közelségben halad a szigethez.  "Vigyázat, nagyon közel vagyunk a parthoz" – mondta a kapitánynak, ám ebben a pillanatban már be is következett a baj. Az óceánjáró, 3200 utassal a fedélzetén, sziklának ütközött, majd oldalára dőlt. Eddig hat halottat emeltek ki a búvárok.

Hétfőn délben a mentőosztagok felfüggesztették a kutatást további áldozatok után, miután a Costa Concordia megcsúszott. Fennáll a veszély, hogy a hajó a sziklazátonyról a tenger fenekére süllyed.

A felborult hajó ökológiai katasztrófát is okozhat. Üzemanyagtartályában ugyanis 2400 tonna gázolaj van. Ha ennek akár csak egy része a tengerbe ömlik, az hosszú időre beszennyezheti Giglio sziget partjait és a Tirrén-tenger egy részét. A 21 négyzetkilométeres sziget húsz kilométerre fekszik a szárazföldtől és ötven kilométerre Elbától.

A Costa Crociere hajózási társaság elnök-vezérigazgatója megerősítette, hogy a kapitány felhatalmazás nélkül módosította az óceánjáró útvonalát. "Francesco Schettino kapitány hibákat követett el. Önhatalmúlag hajtotta végre a semmilyen módon nem engedélyezett  manővert" – fogalmazott Pier Luigi Foschi.

A hajózási társaság még nem ismeri az óceánjáró fekete dobozának információit, mivel ez az ügyészség birtokában van. "A hajók számítógépen előre rögzített, műholdas műszerekkel ellenőrzött útvonalat követnek, ha erről letérnek, hang- és fényjelzés is értesít a veszélyről" – mondta Foschi. Hozzátette, hogy  a Costa Crociere sértett félnek tartja magát. Egyelőre nem döntöttek arról, hogy jogi eljárást indítanak-e a kapitány ellen, megvárják a vizsgálat lezárását.

Rovatok