A csodával határos módon az összes utas túlélte a csütörtöki New York-i légi balesetet, amikor egy Airbus A320-as a Hudson folyó jeges vizébe zuhant. A gép valószínűleg madarakkal ütközött, emiatt leálltak a motorjai. Az FBI kizárja, hogy terrorakció történt. A US Airways részvényei három százalékot estek, pedig a becsapódás előtt hét százalékos pluszban voltak.
A Hudson folyóba esett New Yorkban a US Airways 1549-es járata, jelentette a CNN. Az Airbus A320-as fedélzetén 155 ember, köztük a két pilóta és a három utaskísérő tartózkodott. A gép a La Guardia repülőtérről szállt fel és az észak-karolinai Charlotte-ba tartott. A gép a felszállás után percekkel valószínűleg madárral vagy egy madárrajjal ütközött, és a gép mindkét hajtóműve felmondta a szolgálatot. "... hangos robbanás hallatszott néhány perccel a felszállás után, és a gép kissé megrázkódott" - mondta az egyik utas, Alberto Pinero. Szerinte az utastérben füstszagot lehetett érezni, és ekkor kezdett visszafordulni a gép, amiből arra lehetett következtetni, hogy valami baj van.
A repülésirányító hatóságok közlése szerint a pilóta kevesebb mint egy perccel a felszállás után "kettős madárütközést" jelentett. A gép 975 méteres magasságból fordult vissza, majd a pilóta vészleszállást hajtott végre a Hudson-folyón. A pilóta arra kérte az irányítótornyot, hogy visszatérhessen a LaGuardia reptérre. Erre meg is akarták adni az engedélyt, de a pilóta közölte, hogy inkább mégis a közelebbi, Teterboro reptérre irányítaná a gépet. Ez volt az utolsó kapcsolatfelvétele az irányítókkal.
Pinero szerint a pilóta annyit közölt az utasokkal, hogy "készüljenek fel a becsapódásra". "Ekkor tudtuk, hogy zuhanunk, ráadásul vízre" - mondta. Az utasok szerint a becsapódás olyan volt, mint egy autókarambol. Egy szemtanú, aki egy épület 25-ik emeletéről nézte végig a landolást, azt mondta, hogy a gép nagyon lassan érintette a víz felszínét.
A US Airways 1549-es járata Manhattantől nyugatra, a 48. utca magasságában esett a New Yorkot New Jersey-től elválasztó Hudson-folyó vizébe. A levegő hőmérséklete mínusz 6, a vízé plusz 6 Celsius fokos volt. A repülőgép a folyó jeges vizén lebegett, majd lassú süllyedésbe kezdett. A repülőgépet nem sokkal a baleset után a környéken tartozkodó hajók vették körül, és az utasokat - akik egy része a gép szárnyaira kimászva, állva várta, hogy partra vigyék - kimentették. Ha ez nem sikerült volna, a vízbe kerülő utasokat perceken belül kihűlés fenyegette volna.
A légiközlekedési szövetség szóvivője megerősítette, hogy mindenki kimenekült a gépből. A gépet sikerült Manhattan partjához vontatni, egy kikötői bakhoz rögzítették, a pilótafülke és egyik szárnya emelkedik ki a vízből. Egyelőre nem dőlt el, hogyan emelik ki a folyóból.
A CNN-nek nyilatkozó túlélők szerint nagy pánik volt a gépen. A pilóta figyelmeztette az utasokat, hogy mindenki maradjon a helyén. Amikor kinyitották az ajtókat, először a nők és a gyerekek ugrottak ki.
Az utasok szerint a személyzet rendkívül nyugodtan viselkedett és mindenkinek segített kijutni a gépből. A balesetet a partról figyelők szerint is rendkívül szervezetten folyt a mentés. A CNN bemutatott egy olyan AP-fotót, melyen látni, hogy néhány utas a repülőgép szárnyára mászott fel, ott várta meg a mentőhajókat.
Majdnem biztos, hogy madarak miatt történt a baleset – mondta a repülésbiztonsági bizottság elnöke. Ezt jelentették a pilóták és ez megmagyarázza, hogy miért állt le hirtelen mindkét hajtómű. Egy madárral való ütközést még megúszhat egy ekkora gép, de három-négy madárét már nem.
John Ostrom szakértő, aki a repülőterek szövetségének madárbalesetekkel foglalkozó bizottságának elnöke, azt mondta, hogy több olyan nagy testű madár van, mely elő tud idézni ilyen balesetet.
Michael Bloomberg New York-i polgármester szerint a pilóta "mesterien" tette vízre a gépet, s nem hagyta el a fedélzetet, amíg nem bizonyosodott be arról, hogy egy utas sem maradt a fedélzeten. Kétszer is visszament a gépre, miután már mindenkit kimenekítettek. Peter Goelz, az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal (NTSB) volt vezérigazgatója úgy fogalmazott, hogy ami történt, az a "repüléstörténet bámulatos hőstette volt".
A máris "hőssé" kikiáltott pilótáról kiderült, hogy Chesley Sullenbergernek hívják, negyvenéves repülési tapasztalattal rendelkezik, és korábban az amerikai légierőnél szolgált vadászpilótaként.
Az amerikai hírcsatornák "hudsoni csodaként" emlegetik a balesetet. Mindenesetre repülési szakértők is azt mondják, hogy kivételes eset az, amikor sikerül vízen landolnia egy utasszállító gépnek, anélkül, hogy kettétörne. "A vízre való landolás általában nagyobb rombolással jár, mint a szárazföldi landolás. Bámulatba ejtő, hogy egy sugárhajtású Airbus képes volt leszállni egy folyón anélkül, hogy darabokra tört volna" - mondta Max Vermij légi balesetekkel foglalkozó kanadai nyomozó. Szerinte a gép óránkénti mintegy 250 kilométeres sebességgel ért vizet, és ilyenkor a becsapódáskor általában letörnek a szárnyak és a hajtóművek, víz került a gép belsejébe, s ez szétszakítja a gép törzsét.
A vizsgálat csak most kezdődik, hogy megtudják, mi történt pontosan – mondta Bloomberg. A polgármester folyamatosan egyeztetett Charlotte polgármesterével, aki megköszönte a szakszerű mentést és hogy gondoskodnak a repülő utasairól.
A túlélők beszámolóiból tudjuk, hogy amikor a vészkijárat felé rohantak, nem is gondoltak arra, hogy összeszedjék a csomagjaikat. Volt olyan utas is, aki egy pólóban ugrott a jeges vízbe. A víz hőmérséklete nem sokkal fagypont felett volt, egy CNN-nek nyilatkozó szakértő szerint ilyen hideg vízben csak néhány percig tudnak életben maradni az emberek.
Az International Herald Tribune szerint a mentőosztag, ahogy odaért kinyitotta a repülőgép ajtaját, az utasok onnan ugrottak a vízbe.
A New York és New Jersey közötti közlekedést biztosító New York Waterway hajói értek a helyszínre elsőként. A társaságtól az ügyeletben lévő Zaheer Aziz azonnal odairányított négy-öt kompot, amint látta, hogy a repülő a vízbe csapódik. Ezek a hajók szedték fel a legtöbb embert és szállították a partra. A kompokat a baleset után leállították, jelenleg nincs kompjárat a folyó két partja között – olvasható a társaság honlapján.
Az amerikai partiőrség arról számolt be, hogy a helyszínre érkező hajókról mentőmellényeket dobtak a vízbe a már kimenekült utasoknak. A fedélzeten egy csecsemő is volt, ő is jól van, nem sérült meg. Két embert vittek kórházba könnyű sérülésekkel, ezen felül még ketten mentek önként kórházba. A kórházak el tudták látni az utasokat.
"Arra gondoltam, miért repül ilyen alacsonyan? Aztán becsapódott a vízbe" – mondta a Barbara Sambriski, az Associated Presstől, aki a partról a szemtanúja volt az eseményeknek.
Az ABC News riportere, aki a lakásából nézte végig az esetet azt mondta, hogy a gép erősen csapódott a vízbe, de úgy tűnt neki, hogy a pilóta ura maradt a gépnek. "A repülő beleszállt a vízbe, nem pattant vissza, nagyon gyorsan megállt" – nyilatkozta.
David Paterson, New York állam kormányzója csodának nevezte, hogy mindenki túlélte a balesetet. A túlélők megköszönték a New York-i egységeknek, hogy ennyire gyorsan és szakszerűen reagáltak a vészehelyzetre.
A hatóságok szerint a balesetnek nincs köze a terrorizmushoz – mondta Laura Keehner, a belügyminisztérium szóvivője. Azt még hozzátette, hogy "közelről figyelik" az eseményeket.
New Yorkban 2001. november 11-én volt az utolsó repülőbaleset. Akkor az American Airlines repülőgépe zuhant le Queensben, 260 ember halt meg, csak öten élték túl a balesetet. A gép a John F. Kennedy repülőtérről szállt fel és a Dominikai köztársaságba tartott.
Legutóbb tavaly novemberben zuhant le egy Airbus 320-as. Akkor a Földközi tengerbe zuhant a repülő hét emberrel a fedélzetén.
A US Airways részvényei közvetlenül a becsapódás után három százalékot estek – írja a Reuters. A baleset előtt még hét százalékos pluszban voltak a társaság papírjai.