A járvány miatt nemcsak a koncertekből származó bevételeknek inthettek búcsút tavaly a zenészek, sajnos a dalok játszása után fizetett jogdíjak összege is csökkent. Fluor Tomi számított rá, hogy idén kevesebb pénz érkezik, de nem gondolta, hogy ekkor lesz a kiesés.
Ahogy korábban az Index is megírta, az Artisjus Magyar Szerzői Jogvédő Iroda közleménye szerint átlagosan negyedével csökkent a hazai dalszerzők jogdíja a járvány miatt. A zenei alkotók összességében 2,2 milliárd forinttal kevesebb pénzt kaptak, mint egy évvel ezelőtt.
A 7682 magyar dalszerzőnek ma fizették ki a tavalyi rádiós és televíziós elhangzások után járó jogdíjakat. Azt írják, a járvány miatt az Artisjus 2020-as bevételei is drasztikusan csökkentek, ami az idei éves jogdíjkifizetéseknél érezteti igazán a hatását. A szerzőknek kifizethető jogdíj összege 25 százalékkal esett vissza: 2020-ban még 8,612 milliárd forintot tudott magyar és külföldi szerzőknek folyósítani az Artisjus a két nagy felosztás során, idén 6,48 milliárd forint érkezik a hazai és nemzetközi slágerek szerzőihez. Ennek az összegnek nagyjából a fele jut magyar dalszerzőkhöz.
Legjobban az élőzenei fellépések után járó összeg csökkent (47 százalékkal), a rádiós elhangzások után kifizetett jogdíj összege 32 százalékkal alacsonyabb. Ez utóbbi arra vezethető vissza, hogy a rádióadók jogdíját a reklámbevételek határozzák meg, ám ezek a legtöbb rádiónál drasztikusan visszaestek a járvány gazdasági következményei miatt. A televíziós elhangzásokért fizethető jogdíjaknál mindössze öt százalék a csökkenés mértéke. Az Artisjus tájékoztatójából az is kiderül, hogy a vendéglátás-turizmus szektor által fizetett úgynevezett gépzenei jogdíj mértéke is visszaesett.
Az élvonalas előadók közül rákérdeztünk Fluor Tominál, mit szól a 25 százalékos visszaeséshez.
Azért ez jóval több mint 25 százalék, nekem körülbelül a fele jött meg annak, ami szokott. Több olyan emberrel is beszéltem a környezetemből, akiknek szintén sokat játsszák a rádiók a dalait, náluk is 40-50 százalékos kiesést mutat a jogdíjakból származó bevételkiesés
– magyarázta a Wellhello énekese, hozzátéve:
Igazából én 30 százalékos kiesésre számítottam, így egy kicsit hideg zuhanyként ért a dolog, nem volt jó reggel erre kelni. De valójában nem lehet kire haragudni. Az a rossz az egészben, hogy a koncertek után, amelyek a járvány miatt elmaradtak, a jogdíj a zenészek második legfontosabb bevételi forrása, és most még egy láb ki lett rúgva. De mivel a vendéglátóhelyek is zárva voltak, sajnos ez ezzel jár. Bízunk benne, hogy hamarosan elindulhatnak az élőzenés rendezvények, ötmillió beoltottnál már talán van rá esély.