Mégis megvásárolhatja a Twittert Elon Musk, aki hatalomátvétele esetére már komoly tervekkel rendelkezik. A Tesla-vezér szeretné megtisztítani a botoktól és a reklámoktól az oldalt, amelyet emiatt azonban akár fizetőssé is tehet. De miket tervez még?
Folytatódik a Twitter-huzavona. Ahogyan arról az Index is beszámolt, a közösségi oldalért korábban bejelentkező, majd kis idővel később visszakozó Elon Musk mégis megvásárolhatja a kék madaras platformot.
Bár az adásvétel mellett egy per is folyik a felek között, úgy tűnik, a mindkét oldal számára megfelelő ajánlat esetén a Tesla-vezér kezébe kerülhet a tengerentúlon rendkívül népszerű közösségi oldal.
Korábban ugyan már több olyan tervet is felvázolt Musk, amelyek az oldal átalakítására utaltak a hatalomátvétele esetén, egy csokorba szedve ezek akár több előnnyel is kecsegtetnek majd a felhasználók számára. Legalábbis ezt tervezi a dollármilliárdos üzletember, aki az alkalmazás újjászületését a moderálás és a különböző ellenőrzési mechanizmusok újragondolásában látja, de egy előfizetéses rendszert is kilátásba helyezett.
De milyen lehet majd az Elon Musk-féle Twitter?
Musk már a felvásárlás első pletykái előtt élesen bírálta a Twittert, mivel szerinte rengeteg bot, vagyis robot van jelen a platformon, a valós személyek száma pedig egyre alacsonyabb. Emiatt talán az első és legfontosabb intézkedései között tartják számon azt, hogy megtisztítsa ezektől a felületet, ami azonban nem lesz egyszerű feladat – a Tesla-vezér csapatának becsélese szerint ugyanis a Twitter 27%-át uralják a botok. Ezek többnyire különböző hirdetések kapcsán jelennek meg, Musk szerint emiatt kulcsfontosságú a platform ezektől való függésének csökkentése – írja a Social Media Today.
Drasztikus lépésekre van szükség. Mint részvénytársaság ezt nehéz megtenni, mivel a kamu felhasználók eltüntetése komolyan ronthat a számokon, ezért a szerkezetátalakítást magáncégként kell végrehajtani
– mondta a Tesla-vezér, akinek első intézkedése ennek fényében a közösségi oldal magánkézbe vétele lesz majd.
Ez egyben csökkentené a Muskra nehezedő, a tartalom moderálásával kapcsolatos szabályozásokra vonatkozó nyomást, hiszen ha nincsenek hirdetési partnerek, a platformnak többé nem kell aggódnia a problémás hirdetéselhelyezések miatt sem.
Ez elsőre nem is hangzik feltétlenül rosszul, hiszen az üzletember többször is hangsúlyozta, hogy szeretné, ha a szólásszabadság valóban érvényesülne az oldalon, azonban a hirdetések kitúrásával a bevételi források is nagyban megcsappanhatnak. Musk, úgy tűnik azonban, nem aggódik különösebben emiatt, tervei szerint a befektetőknek köszönhetően 2028-ra a Twitter bevételei a mostani ötszörösére nőhetnek majd.
Pedig nem kis hiányt kellene pótolnia a csapatnak, ha az összes hirdetést száműzik az oldalról... A hirdetések hiánya ugyanis azt jelentené, hogy a Twitter jelenlegi bevételének 90 százaléka eltűnik, ami a platform csődjét jelentené. Bár Musk azt is megjegyezte, hogy egy későbbi szakaszban újra napirendre vennék a hirdetések megjelenítését, egy kevésbé moderált, szabadabb, hirdetésmentes Twitter nem éppen úgy hangzik, mint egy aranybánya.
Musk többször is hangsúlyozta, hogy egy olyan oldalt szeretne létrehozni, ahol mindenki, szabadon, letiltás nélkül elmondhatja a véleményét, a szabályok pedig nem annyira túlzók, mint jelenleg. Azt ugyan az üzletember is leszögezte, hogy semmi törvénybeütköző tartalomnak – így gyűlöletbeszédnek,és rasszista megnyilvánulásnak – nincs helye az oldalon, azonban nehéz elképzelni, hogy érdemi moderálás és cenzúra nélkül ezek nem okoznak majd problémát. Persze Musk szerint a törvények betartása nem is feltétlenül az oldalak feladata lenne.
A szólásszabadságba minden beletartozik, ami megegyezik a törvényben előírtakkal. Ellenzem a cenzúrát, amely messze túlmutat a törvényeken. Ha az emberek kevesebb szólásszabadságot akarnak, akkor fel fogják kérni a kormányt, hogy fogadjon el erre vonatkozó törvényeket. Ezért az önkényes, törvényen való túllépés ellentétes a nép akaratával
– írta Twitteren korábban.
Musk másik nagy terve a nyílt forráskódú Twitter létrehozása, amelynek köszönhetően minden felhasználó személyre szabhatná, pontosan mit szeretne látni az oldalon. Erre azért lehet szükség, mert az algoritmusoknak köszönhetően sokan kerülnek be olyan buborékokba, amelyek miatt a valóságérzékelésük torzul, a rájuk zúduló információ meglehetősen egyoldalú, manipulatív lehet.
Musk véleménye szerint a felhasználóknak jobban meg kellene érteniük, hogy az algoritmusok mit erősítenek fel és csökkentenek le a Twitter hírfolyamában, amit úgy lehetne elérni, ha több választási lehetőséget biztosítanának arra vonatkozóan, hogy az algoritmus melyik verzióját alkalmazzák a saját hírfolyamukban.
A Twitter már évek óta kutatja ezt az ötletet a bluesky elnevezésű projektjében, amelynek a célja egy olyan új opció felépítése, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy pontosan lássák, mit befolyásol, és mit nem befolyásol a Twitter-élményben a választott algoritmus.
Tegyük fel, valaki szeretne sokkal több posztot látni politikai témában. Muskék tervei szerint az illető ehhez tudna választani egy olyan algoritmust a lehetőségek közül, amelynek köszönhetően sokkal több ilyen tartalom jelenne meg a hírfolyamban – ez a tartalomerősítő vagy éppen -gyengítő funkció pedig több különböző témában lenne válaszható.
A tervek ugyan valóban jó ötletnek tűnnek, többen is felvetették kételyeiket ezek kapcsán, ugyanis így pont olyan buborékok jönnének létre, amelyeket a platform szeretne megszüntetni. Gondoljunk csak bele: mindenki olyan oldalakat, személyeket, csoportokat szeretne látni az oldalán, akikkel egyet tud érteni. Emiatt ezek a személyek csak ugyanazokat a véleményeket fogják szajkózni, és a valóság egy jelentős darabja kieshet a kommunikációjukból és a tudatukból. A Twitter így hamar különböző dolgokban egyetértők csoportjává válhat, akik a legtöbb esetben nem ütköztetik véleményüket egymással, ezáltal pedig a legtöbb létfontosságú ügyben sem születhet konszenzus.
Bár a Twitter legtöbb funkciója egyelőre teljesen ingyenesen elérhető, Elon Musk és csapata hamarosan akár fizetőssé is teheti az oldalt. Nem kell azonban kétségbeesni, a dollármilliárdos tervei szerint ugyanis nem mindenki számára lenne szükség előfizetésre a kék madaras oldal használatához.
Musk, mielőtt kitalálta, hogy megvásárolja az oldalt, felvetette a tweetenkénti fizetés lehetőségét, azzal az elképzeléssel, hogy a felhasználók minden egyes bejegyzésért vagy újraosztott tartalomért apró költséget fizetnek. Ez megnehezítené a spameket küldők és a csalók dolgát is, így az eddig tömegesen megjelenő ilyen tartalmak is visszaszorulnának a közösségimédia-oldalon.
Nem teljesen új Elon Musk ötlete, a Twitternek ugyanis már van működő előfizetéses szolgáltatása, a Twitter Blue, amelyért jelenleg csak a felhasználók töredéke fizet. Musk korábban emiatt egy alternatív modellt felvázolt a Blue számára is, amely szerinte több embert ösztönözhet a fizetésre.
Még áprilisban azt javasolta, hogy csökkentsék a Blue árát havi 2 dollárra, és minden előfizető kapja meg a hitelességet igazoló pipát az oldalon. Ez összhangban lenne a botok elleni küzdelemmel is, mivel így egyben a valós felhasználók száma is nőne a platformon. Ez azonban akkor sem pótolná a kieső hirdetési pénzeket, ha minden felhasználó előfizetne a Blue-ra.
Ezen az álláspontján is kicsit finomított már azóta a Tesla-vezér, májusban már azt mondta, hogy minden általános felhasználó számára ingyenes marad az oldal, az üzleti és kormányzati oldalak azonban fizethetnek.
Ugyan azt azóta sem lehet tudni, pontosan hogyan képzeli el a fizetős platformot Musk, hatalomátvételével és a hirdetések kizárásával vélhetően hamar beköszöntenek a fizetős tartalmak az oldalon.
(Borítókép: David Paul Morris / Bloomberg / Getty Images)