Hosszú évtizedes titkolózás után derült ki, hogy az ABBA jótékony célra ajánlotta fel egyik legnagyobb slágere, a spanyol nyelvű Chiquitita jogdíját, ezzel támogatva a latin-amerikai közösségekben élőket.
Még sok megrögzött ABBA-rajongó sem tudja, hogy annak ellenére hogy több millió példányt adtak el több mint négy évtizeden keresztül belőle, a svéd banda egyik legnagyobb slágere, az 1979-es Chiquitita soha egy fillért sem hozott a svéd szupercsapatnak.
Nincs szó azonban malőrről vagy kiadók általi lenyúlásról, a szerző jogdíjak egészen meglepő helyre kerültek az ABBA jóvoltából.
A szerzői jogot az Unicefnek adtuk. Sok pénz jött be az évek során, mert a Chiquititát sokat játszották és streamelték, és rengeteg lemezt adtak el. Szóval ennek nagyon örülök
– mondta a BBC-nek a zeneszerző és az ABBA alapító tagja, Bjorn Ulvaeus.
A Chiquitita – amely spanyolul kislányt jelent – egyben az első spanyol nyelvű ABBA-dal volt, amely óriási sikert aratott Latin-Amerikában. Bjorn Ulvaeus azt mondja, hogy a zenekar kezdettől fogva tisztában volt azzal, hogy mire akarják felhasználni a jogdíjakat.
Úgy gondolom, hogy a legsürgősebb dolog, amit ezen a földkerekségen meg kell tenni, az a nők és lányok egyenlő jogainak kiharcolása. Ez megváltoztatná a világunkat. Annyira szomorú, hogy vannak olyan kultúrák és vallások szerte a világon, amelyek egyszerűen nem adnak egyenlő esélyeket a lányoknak. Emiatt azt mondtuk az Unicefnek, hogy oda akarjuk adni nekik a pénzünket
– vélekedett Ulvaeus.
A megjelenése óta eltelt 43 évben a Chiquitita jogdíjait a Közép-Amerikát érintő legösszetettebb problémák megoldására használták fel – a szélsőséges szegénységtől át a családon belüli erőszakig és nemi erőszakig.
(Borítókép: Az ABBA 1976. október 19-én. Fotó: Michael Ochs Archives / Getty Images)