A közösségi média térnyerése előtt különböző trükkökkel próbálták elérni, hogy a modellek még tökéletesebbnek hassanak, ezzel nem túl valós képet festve a nőkről. A Victoria's Secret napjaink egyik legnagyobb befolyással bíró cége, amelynek két korábbi manökenje rántotta le a leplet arról, hogyan kell elképzelni ezt a nem mindennapi munkát.
Sok szép nő álmodozik arról, hogy Victoria's Secret-divatbemutatókon lejthessen végig a kifutón modellként, viszont abba már kevesek gondolnak bele, mennyire merész vállalkozás belecsöppenni ebbe a világba. Amellett, hogy rengeteg lemondással jár, céltudatosság és kitartás is szükségeltetik hozzá. A manökenek többek által irigyelt, ám igen sok teherbírást igénylő életéről már számtalan beszámoló érkezett, azonban arról viszonylag keveset lehetett eddig hallani, hogyan működött a divatipar a közösségi média előtt. Erről a Victoria's Secret két volt modellje, a 32 éves Jasmine Tookes és a 30 éves Josephine Skriver számoltak be bővebben a Real Pod nevezetű podcastban.
Ahogy Josephine Skriver egy kérdésre válaszolva kifejtette, nem volt könnyű számára feldolgozni, hogy a kifutókon ennyi szempár szegeződik rá, illetve hogy ekkora hatással tud lenni másokra. Elmondása szerint Jasmine Tookesszal éppen akkoriban szerződtek le a Victoria's Secrettel, amikor a közösségi média berobbant, így egy furcsa kettősség alakult ki. Mindenki odáig volt tökéletes kinézetükért, azonban azt csak ők tudták, hogy a sminkes és a fodrász két és fél órát dolgozott a látott végeredményen, arról nem is beszélve, hogy ezen kívül még mennyi időt kellett eltölteniük az edzőteremben, hogy az alakjuk formás legyen.
Úgy éreztem, egyik napról a másikra engedtük közel magunkhoz az embereket, és különösen a legelején nem tudtam megérteni, mennyire megszállottak egyesek az apró részletekkel kapcsolatban. Tudni akarták például, milyen fogkrémet használtam
– jegyezte meg Skriver, hozzátéve, hamar rá kellett döbbenniük, mekkora a felelősségük, így megpróbálták megértetni a rajongókkal, mennyi munkát fektetnek bele abba, hogy a testük így nézzen ki.
Mint Skriver megfogalmazta, az a kinézet, ahogy a nézők a Victoria's Secret kifutóján láthatták őket, nevezhető egy munkaruhának. Míg egy irodában dolgozó üzletembertől azt várják el, hogy öltönyben jelenjen meg, addig nekik ez volt az egyenruhájuk, az viszont nem elvárható, hogy egész nap abban a külsőben pompázzanak. Bár rajongóik nagy része azt hihette, otthon is ugyanígy kicsípik magukat, a valóságban ez nem így történt. A két egykori modell beszámolt emellett a Victoria's Secret által készített képek photoshopolásáról, illetve a testsminkek használatáról, amelyeknek köszönhetően még előnyösebben nézhettek ki. Skriver megjegyezte, mivel abban az időben még nem állt rendelkezésre annyi szűrő és alkalmazás a képek szerkesztéséhez, az emberek nem is sejtették, hogy kvázi egy átverés az egész.
Ha a nagy hirdetőtáblák mellett szobroztam volna az utcán, ott állhattam volna 30 percig, és senki nem tudta volna összekapcsolni a két embert. Nem is úgy nézek ki, mint a fotókon. Anyám néha azt mondta: »Ez te vagy? Nem tudtam, hogy így is ki tudsz nézni«. Annak ellenére, hogy állandóan fehérneműben forgattunk, sosem éreztük magunkat meztelennek, mert két réteg testsmink, csillám és olaj volt rajtunk
– fejtette ki Skriver, kiemelve, a vállalat jóval befogadóbb volt akkor, amikor még ők is a cég alkalmazásában álltak, és ha esetleg felszedett némi pluszkilót, ők voltak az elsők, akik jelezték, hogy ne fogyjon.
Ez számunkra rendkívül befogadónak tűnt abból a szemszögből nézve, és összehasonlítva azzal, amit a high fashion márkáknál tapasztaltam, ott ennek az ellenkezője volt
– folytatta Scriver, akinek álláspontjához modelltársa kiegészítésképp hozzátette, túl sok időbe telt a Victoria's Secretnek ráébredni arra, hogy változtatniuk kell a szokásaikon.
Tookes példaként említette, hogy akkoriban őt és egy másik manökent, Lais Ribeirót szimplán fekete lányoknak titulálták a bőrszínük miatt éveken át. Mint mondta, akkoriban még nem igazán szisszent fel ezen, de ma már furcsának találja, hogy pusztán egy színes bőrű nőt láttak benne.
A Victoria's Secret divatbemutatói négy éven át szüneteltek, ám idén tavasszal jelentették be, hogy ismét újraindítják őket. A cég szóvivője akkor úgy nyilatkozott, folyamatosan újítanak és ötletelnek, hogy továbbra is a vásárlókat helyezzék előtérbe. Az évekre nyúlt szünet egyébként azzal okolható, hogy a vállalatot számos vád érte az elmúlt időszakban. A támadások főképp arra irányultak, hogy a márka nem eléggé nyitott a teltebb vagy idősebb nők irányába, ráadásul a kismamáknak sem gyártanak termékeket.
Elsőként 2019 novemberében maradt el a Victoria’s Secret Fashion Show a márkát övező számos botrány következtében, többek között a Victoria’s Secret korábbi vezetője, a néhai Jeffrey Epstein miatt, akit azzal vádoltak, hogy kiskorúakat zaklatott. Hónapokkal később, 2020 februárjában Ed Razek, a cég volt marketingigazgatója úgy nyilatkozott, a vállalat nem alkalmaz transznemű és teltebb nőket, mivel akkor nem marad meg a fantáziavilág, amelyben szerinte csak a vékony nőknek van helyük.
A NYILATKOZAT UTÁN A BRAND NÉPSZERŰSÉGE BEZUHANT, AZ IKONIKUS DIVATBEMUTATÓK NÉZETTSÉGE A FELÉRE CSÖKKENT, EZÉRT AZ ANGYALSZÁRNYAS FELVONULÁSOK IS MEGSZŰNTEK.
A Victoria’s Secret viszont végül megrázta magát, kivált az L Brands anyavállalatából, bejelentette giga részvény-visszavásárlási programját, több új márka megjelenésének adtak teret, és visszahozták a divatbemutatókat. Mint ismert, 2019-ben a Victoria’s Secret angyalának választották Palvin Barbarát is, aki így a márka modellje lett, ő volt egyébként az első magyar, aki elnyerte ezt a titulust.
(Borítókép: Jasmine Tookes és Josephine Skiver 2017. november 28-án. Fotó: Michael Stewart / WireImage / Getty Images Hungary)