Vasárnap tartották a 67. Grammy-díj-átadót, amelynek a legsokkolóbb pillanata volt, amikor Kanye West felesége anyaszült meztelenül jelent meg. Az évtizedek óta megrendezett gálán számos érdekes, vagy éppen meghökkentő esemény történt.
A Los Angeles-i tűzvész ellenére is megrendezték február 2-án, vasárnap a Grammy-gálát. Az est sztárjai között szerepel Beyoncé, Kendrick Lamar, Sabrina Carpenter és Chappell Roan is. Helyi idő szerint 2025. február 2-án este tartották Los Angelesben a zeneipar legnagyobb és legrangosabb gáláját, a 67. Grammy-díj-átadót.
A vasárnapi díjátadót követően az USA Today felelevenítette az átadó tíz legemlékezetesebb pillanatát.
Amikor Adele az 59. alkalommal megrendezett díjátadón öt Grammy-díjjal a karjában vette át az este legnagyobb elismerését, az énekesnő beszédében sírva jelentette ki, hogy az év albuma díjat Beyoncé Lemonade-jének kellett volna kapnia.
Beyoncé pedig boldog mosollyal fogadta a vereséget, és őszintén meghatottnak tűnt a közönségben, miközben Adele éppen az ő albumát dicsérte. A gesztus meglepte az embereket, ahogy az is, hogy egy nagy előadó azt mondja a másiknak: „K***ára imádunk téged. Te vagy az életünk.”
A bocsánatkérés nem kifejezetten az átadón, hanem utána történt, amikor Macklemore-ra rájött a felismerés, hogy a Ryan Lewisszal közösen írt The Heist című könnyed pop-rapje nem érdemelte meg a legjobb rapalbumért járó elismerést Kendrick Lamar Good Kid, m.A.A.A.d City-jével szemben. Az átadó után Macklemore írt egy SMS-t a rappernek:
Azt akartam, hogy te nyerj. Meg kellett volna nyerned. Ez furcsa és szívás, hogy kiraboltalak
– írta, majd az üzenetet közzétette Instagram-oldalán.
Macklemore lépése nem aratott osztatlan sikert – Drake a Rolling Stone-nak azt mondta, hogy a lépés „olcsónak tűnt” –, amiért nyilvánosságra hozta az üzenetet, azonban néhányan dicsérték a komolyságát. Macklemore 2021-ben a People’s Party With Talib Kweli című műsorban Talib Kwelinek elismerte, hogy az üzenetet „nem kellett volna feltenni az internetre”.
A Whitney Houston halála miatti gyász az 54. Grammy előestéjén sem enyhült, amikor a show függönye a „the show must go on” ethosz jegyében szétvált. Mivel az énekes halála és az átadó kezdete között alig egy nap volt, a producerek a fellépők rugalmasságára is támaszkodtak. A pillanat komorságát a házigazda LL Cool J ragadta meg, aki egy Houstonért mondott imával nyitotta meg az estét.
De az est legmeghatóbb pillanata Jennifer Hudson érzelmes előadása volt, amikor az I Will Always Love You első versszakát adta elő acapella stílusban, miközben egyedül állt a reflektorok fénye alatt, Houston fotóját nézve.
Öt évvel azelőtt, hogy Kanye West hírhedten félbeszakította Taylor Swiftet az MTV Video Music Awardson, 50 Cent valamivel kevésbé irritáló, bár nem helyénvaló választ adott a vereségre.
A rapper arra számított, hogy megnyeri a legjobb új előadónak járó díjat, tekintve, hogy a Get Rich or Die Tryin’ kereskedelmi szempontból hatalmas évet zárt. De az Evanescence alt-metal rockerek szintén áttörő évet zártak, és végül ők nyertek.
Miközben Amy Lee énekesnő és Ben Moody gitáros átvették a trófeát, 50 Cent vidáman átsétált a színpadon, és úgy tett, mintha ő nyert volna.
A rapper 2020-ban újra felhozta az esetet, amikor átvette a csillagát a Hollywood Walk of Fame-en, amikor azt mondta, hogy 2004 óta nem is hallott Evanescence-ről.
Eminem akkoriban gyakran használt homofób szitokszavakat a zenéjében, amiért számos kritikát kapott. Így amikor a nyíltan meleg Elton Johnt meglepetésvendégként mutatták be a színpadon Eminem Stan című előadása alatt, azt a támogatás és az egység kinyilvánításának szánták.
A Grammy közönsége éljenzett, amikor Elton egyszer csak egy zongora mögül megvilágítva énekelni kezdte a refrént.
John később a The Graham Norton Show-ban elmondta, hogy szerinte az Eminem elleni homofób vádak alaptalanok.
Ha az énekes másik ruhát vesz fel, a Google Images talán nem is létezne.
Jennifer Lopez 42. díjátadón viselt ruhája akkora keresési őrületet okozott, hogy a Google mérnökei rájöttek, az emberek valódi képi anyagokra vágynak (az akkoriban szokásos kék linkek helyett), amikor fotókra keresnek. Lopez a ruha egy frissített változatát viselte a Versace 2020-as tavaszi milánói divatbemutatóján.
Bob Dylan, a Love Sick című dal előadása közben annak ellenére sem tudott hibázni, hogy a színpadon hirtelen megjelent egy félmeztelen férfi, akinek a mellkasára a „SOY BOMB” felirat volt felírva. A tanácstalan Dylan odakiáltott a gitárosának: „Ki a fene ez a fickó?”, de folytatta a játékot, miközben a biztonságiak eltávolították a fickót, Michael Portnoyt.
Portnoyt a Recording Academy háttérstatisztának bérelte fel, de a The Hollywood Reporternek adott interjúja szerint „az országos televízióban akart érvényesülni”. Azért választotta a „szójabomba” kifejezést, mert a szója a sűrű, tápláló életet jelképezi, és azt akarta, hogy a művészet „a sűrű, átalakító, robbanékony életet képviselje”.
Miután átvette az élő legenda a díjat Bonótól, Frank Sinatra azonnal felocsúdott, és belekezdett humoros anekdotákkal és szünetekkel tarkított köszönőbeszédébe. A szónoklatot azonban egy reklámszünettel félbeszakították – ami egy életműdíjat átvevő emberrel szemben felháborító cselekedet –, és Billy Joelnek volt is hozzáfűznivalója.
Miközben nem sokkal a Sinatra-botrány után a The River of Dreams című számot adta elő, Joel abbahagyta az előadást, az órájára nézett, és azt mondta: „Értékes reklámidő megy el, értékes reklámidő megy el.”
A 31. alkalommal kiosztott díjat a legjobb hard rock/metál énekes vagy instrumentális előadásért nem a nyilvánvaló befutónak, a Metallica mérföldkőnek számító …And Justice for All című dalának, hanem a Jethro Tull Crest of a Knave című dalának ítélték oda.
A következő évben a Recording Academy a legjobb hard rock és a legjobb metal előadást két kategóriára osztotta, és végül a Metallica kapta a legjobb metal dal elismerést a One-ért.
Egy évtizeddel azután, hogy a Jethro Tull legyőzte a Metallicát, Ulrich bevallotta: „Hazudnék, ha nem mondanám, hogy csalódott voltam. Az emberi természet az, hogy az ember inkább nyer, mint veszít, de az, hogy a Jethro Tull elsétál, hatalmas gúnyt űz az esemény szándékaiból.”
Az egyik leghatásosabb feminista himnusz, az I Am Woman szerzője, Reddy kiváltotta azok haragját, akik már akkor is „női sz*rságnak” tartották a dalt (Jeff Wald, akkori férje és menedzsere szerint), amikor beszédében kijelentette:
Szeretnék köszönetet mondani Istennek, mert ő tesz mindent lehetővé.
Wald szerint Reddy Grammy beszéde több mint 7000 dühös levelet eredményezett, amelyekben olyan dolgokat írtak, mint: „Ha szerinted Isten nő, akkor Isten és Szűz Mária biztosan leszbikusok voltak.”
Reddy volt az első ausztrál származású női előadó, aki elnyerte a legjobb női pop-, rock- és folkénekesnőnek járó díjjat.
(Borítókép: Kanye West és Bianca Censori a 67. Grammy-díj-átadón 2025. február 2-án Los Angelesben, Kaliforniában. Fotó: Axelle / Bauer-Griffin / FilmMagic / Getty Images)