Index Vakbarát Hírportál

Már a kínai a legjelentősebb műkincspiac

2012. március 16., péntek 11:00

Már nem az amerikai, hanem a kínai a legjelentősebb műkincspiac egy pénteken közölt tanulmány szerint. A hollandiai Maastrichtban zajló európai képzőművészeti vásár (The European Fine Art Fair - TEFAF) idején évente közzétett felmérés szerint Kína ma már a globális műkincspiac 30 százalékát adja, szemben a 2010-ben mért 23 százalékkal. Az Egyesült Államok 29 százalékot, míg a 2010-ben a harmadik helyre visszacsúszó Nagy-Britannia 22 százalékot tudhat magáénak. A negyedik helyen - hat százalékkal - Franciaország áll.

A tanulmány szerzője, Clare McAndrews, egy kulturális szféra gazdaságával foglalkozó szakember szerint Kína előretörése "az utóbbi 50 évben végbement egyik legalapvetőbb és legfontosabb változás". A művészet világa fordulópontot él meg - vélekedett, hozzátéve hogy a robbanásszerűen bővülő kínai aukciós piac jelenti az alapot a világ műkincspiacának az elmúlt két évben tapasztalható újjáéledésében. A pénzügyi-gazdasági válság előtti szintet azonban még így sem sikerült elérni: a legerősebbnek számító 2007-es évben világszerte 48,1 millió eurónak megfelelő összeg fordult meg a műkincspiacon, 2011-ben 46,1 milliárd volt ez a szám.

A világ legjelentősebb művészeti és antikvitási vásáraként emlegetett TEFAF idén ünnepli fennállásának 25. évfordulóját: a maastrichti kongresszusi központban 19 ország 265 kereskedője állít ki. Az eladásra kínált tételek közül kiemelkedik Henry Moore 1977-ből származó 600 kilogrammos szobra, a Reclining Figure: Curved, amelyért 27 millió euró körüli árat kérnek. Az alkotás eddig még nem fordult meg a műkincspiacon

A vastag pénztárcájú vevők összesen mintegy 30 ezer tételből válogathatnak március 25-ig, a vásárt megelőzően a TEFAF-on szereplő minden egyes darab eredetiségét ellenőrizték.

Rovatok