Működik a kormány újraiparosítási programja, életképes az a gondolat, hogy Magyarországnak munkából, termelésből kell megélnie, jelentette ki Orbán Viktor miniszterelnök csütörtökön Szolnokon, a vasúti járműveket gyártó Stadler új üzemrészeinek avatásán.
Magyarországnak modern ipari országgá is kell válnia, modern ipar pedig nincs vasút nélkül. A Stadler gyáravatója ugyanakkor annak is bizonyítéka, hogy az országban van jövője a vasútnak, mondta a kormányfő. Szerinte ha azt nézzük, hogy a bruttó hazai terméken belül hány százalékot tesz ki az ipari termelés, Európában Németország és Csehország után Magyarország következik a sorban, a maga több mint 20 százalékával, és ez az adat hamarosan meghaladja a 25 százalékot is. "Aki termel, talpon marad, aki spekulál, elbukik" - fogalmazta meg álláspontját Orbán Viktor.
Mi értelme egyáltalán az iparpolitikának, van-e esélye az államnak mesterséges iparfejlesztésre, mik az előnyei és hátrányai? Mit mond erről a szakirodalom? Olvassa el Muraközy Balázs és Váradi Balázs közgazdászok írását az Index Pénz beszél rovatában.
Beszédében kitért az ország pénzügyi helyzetére is, hangsúlyozva: a gyáravatók, üzemnyitók azt mutatják, hogy Magyarország az adósság ellen folytatott nehéz küzdelemmel eltöltött két és fél év után megindul a gazdasági növekedés felé.
Az ország pénzügyei rendben vannak, és bár nem hibátlanok, de stabilak, "nem mások pénzén élünk, nem az IMF vagy az Európai Unió segélyeiből élünk, hanem kizárólag a magyar gazdaság teljesítményének lábán áll az ország" - mondta a miniszterelnök, kijelentve, hogy az ország működéséhez szükséges pénzügyi forrásokat "hibátlanul elő tudjuk teremteni ebben az évben és a következő évben is". Megjegyezte, míg más európai országok pénzügyi segélyprogramra szorulnak, addig a magyarok kijöttek abból, ami szerinte az elmúlt három év erőfeszítéseinek köszönhető.
Orbán Viktor szerint Szolnoknak nagy esélye van arra, hogy egy komoly, modern ipari várossá váljon, hiszen a Stadler jelenléte is azt jelzi: a világ egyik legjelentősebb vállalata perspektívát lát nemcsak az országban, hanem Szolnokban is. A svájci vasútijármű-gyártó Stadlerrel kapcsolatban arra hívta fel a figyelmet, hogy a magyarok mindig is tisztelték a svájciakat, amely egy szabadságszerető nép, soha nem adta fel függetlenségét, és "élő példáját adja annak, hogy az unión kívül is van élet, nem kell tehát senkinek sem megijednie".
Svájcban erősek a családi vállalkozások, és ezt szeretné elérni a magyar kormány is a hazai vállalkozások esetében - tette hozzá. A szolnoki beruházás négymilliárd forintból valósult meg, a fejlesztéssel a Stadler magyarországi cégeinél dolgozók létszáma legalább kétszázzal bővül majd.