Túlterheléses támadások érték az elektronikus útdíj informatikai rendszerét hétfő hajnalban, majd a rendszer fél nyolctól tíz óráig ismét leállt, közölte az Állami Autópálya Kezelő Zrt.
Az első szünet 1 és 3 óra között volt a HU-GO rendszerében, a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépjárművek díjmentesen használhatták a teljes díjköteles úthálózatot. Az üzemszünet 3 órakor véget ért.
A társaság közölte: hajnalban a kijelölt és jogosult állami szervek megkezdték a vizsgálatot.
A használatarányos útdíjat (e-útdíjat) július 1-jétől, azaz hétfőtől kell fizetni a magyar gyorsforgalmi és főutakon a 3,5 tonnánál nehezebb teherautóknak.
Hétfőn hajnalban a delmagyar.hu munkatársai a röszkei határátkelőnél figyelték, hogyan indul a rendszer. Beszámolójuk szerint a török kamionsoförők nem fogadták túl lelkesen a technikai újítást, mivel a rendszer nem fogadta el az útvonalukat.
Az útdíjat a mezei személyautósoknak nem kell fizetniük, a rendelet a különböző kategoriákba tartozó, 3,5 tonnánál nehezebb tehergépjárművek pontos kilométerenkénti tarifáit rögzíti az úttípusok függvényében. Egy átlagos fuvar költsége 14 ezer forint körül alakulhat, amit át fognak hárítani – de néhány fuvarozó kedvezményt kap. Egyelőre nehéz megbecsülni, de fura lenne, ha az útdíj hatása nem jelenne meg a sok szállítást igénylő termékek árában, kis mértékben az inflációt is növelheti.
Az úthasználat bruttó díja (Ft / km)
Környezetvéd.kategória | J2 díjkategória | J3 díjkategória | J4 díjkategória | |||
Gyorsforg. | Főút | Gyorsforg. | Főút | Gyorsforg. | Főút | |
A (≥ EURO III.) | 42,42 | 18,05 | 59,52 | 31,24 | 86,70 | 54,08 |
B (EURO II.) | 49,90 | 21,23 | 70,02 | 36,75 | 108,38 | 67,60 |
C (EURO I.) | 57,39 | 24,41 | 80,52 | 42,26 | 130,06 | 81,12 |