Hétfőn nyílt meg az Andrássy út és a Székely Mihály utca sarkán a pornópénzből épült pláza, az Il Bacio di Stile. Az Andrássy út már eddig is a luxusipar legdrágább márkáinak üzleteivel volt tele, most ez még inkább igaz lesz.
Az il Bacióba olyan márkák kerültek, mint Bottega Veneta, Salvatore Ferragamo, Giorgio Armani, Tom Ford, Chloé, Lanvin, Saint Lauren Paris, Jil Sander, Céline, Valentino, Ralph Lauren Black Collection, Brunello Cucinelli, Oscar de la Renta, Donna Karan vagy Michael Kors – olvasom.
Egy időben nem volt olyan oldal, ahol nem jött volna fel popup-ablakban, és hamar rákaptak a nyugati családapák. A Livejasmin lényegében egy internetes kukkoló, ráadásul a világ leglátogatottabb pornóoldala. Az a lényeg, hogy rengeteg ingyenes és fizetős kamerás csetszoba van, minden elképzelhető kategóriában. Itt lehet nézelődni, opcionális díjért egyre speciálisabb dolgokat. A profi előadóknál külön csetelő ember intézi a fogyasztókkal való kapcsolattartást. A siker titka, hogy egy kamerával és egy számítógéppel a lányok már jó pénzt tudnak keresni.
Állok a kirakat előtt, ahonnan furcsa díszpárnákon ülő, fehér uszkárok bámulnak vissza. Mintha az lett volna a kirakatrendező célja, hogy a húszas évekbe repítsen vissza egy Gatsby-féle buliba, amely pontosan a végkimerülésig tartott. Összetört pezsgőspoharak, felborult asztalok, parkettán szétgurult profiterolgolyók. És mindez csakis azután, hogy egy kiadós joyride-ban összetörtük valaki gengszter mostohaapjának a sportkocsiját.
Aztán ránézek az árakra: női nadrág 120 ezer, magas sarkú 118 ezer, bőrdzseki 830 ezer, fekete csipkeruha kétmillió forint.
Az Il Baciót az a Gattyán György milliárdos érdekeltségébe tartozó Docler Holding építette, aki a Livejasmin.com-ot is megálmodta. A pop-up ablakokban felbukkanó meztelen lányokról emlékezetes Livejasminben ma is hatalmas pénz van, egyes mérések szerint a 61. leglátogatottabb weboldal. Nem, nem Magyarországon, hanem az interneten úgy összességében. Ebből már lehet plázát építeni.
A Livejasmin még mindig jó munka lehet – gondolom. Talán nekem is ajánlanak egy állást, ha nem verek le a boltban egy veuve clicquot (ami egy drága pezsgő), valahol a bundák között. Akkor talán megvehetem majd valamelyik 170 ezer forintos fekete Valentino lakkcipőt a kirakatból, néhány év alatt.
Belépek. Jobbra Veneta táskák, balra Salvatatore Ferragamo cipők. A belső udvarban Armani, Saint Laurent, Sergio Rossi. Jól öltözött kínai turisták futnak el mellettem. Ez lenne a mini magyar Lafayette?
„A Harrods szép, szép, de rohad. Gyönyörű és hatalmas a kínálat, de ha jól megnézi az ember, maga az épület rossz állapotban van, és ez sok más helyen is jellemző. Ráadásul mindenhol az eladás és a termék van a központban, és ez nagyon érződik. Itt minden magáról a házról szól. Nincsen külön bútoruk az egyes márkáknak, hanem mind Il Bacio de Stile. Ez ebből a szempontból teljesen egyedi. Például a Lafayette-ben is gyakorlatilag szekciók vannak, üzletek az áruházon belül. Ugyanez van a Harrodsban is. Itt egy saját koncepció vonul végig” – hallom az egyik menedzsertől.
A műemlékvédelem alatt álló bérház felújításba tényleg sok pénzt öltek: több mint 5 milliárd forintot. Majdnem alapjaira bontották vissza az épületet, hogy aztán statikailag megerősítsék a tetőn lévő hatalmas üvegszerkezet miatt. Kovácsoltvas korlátok, függőfolyosók, korhű csillárok, gyönyörű parketta. De azért az egész kicsit olyan érzést kelt, mintha 2006 lenne, és jövőre kipukkadna az egész ingatlanlufi.
A kezdeti tervekben szerepelt földszinti kávézó és mélygarázs is, de az extra eladófelület javára elvetették őket. „Aki itt vásárol, az úgyis taxival jön, vagy ha nem, akkor is meg fog tudni állni” – mondja egy menedzser. Lesz helyettük viszont a körpanorámás étterem, francia konyhával. „Szerény” árkategóriában gondolkoznak, minőséget kínálnak majd „elérhető” áron – „üzleti ebédre, könnyű vacsorára”.
A vásárló bent szobáról szobára halad, még ebédlőnek berendezett terem is van. Étkezőasztal, gyümölcsök, igazi torták. Ez nem is egy áruház, hanem egy nagyon gazdag ember étkezője, ahol mindenki francia pezsgőt és konyakot nyakal – legalábbis a tervezők kétségbeesetten igyekeztek ezt az érzést kelteni. Hosszan pepecseltek a legapróbb részletekkel is: mindenütt virágok, utazóládák, Vogue- és Armani-katalógusok. Legyen már mit olvasnod, míg a feleséged egy Michael Kors kabátot próbál.
Nem véletlenül nincsenek viszont ajtónyitogatók sem. Az Il Baciót a Harrods mintájára úgy alakították ki, hogy az emberek be merjenek menni körbenézni, akkor is, ha nem tehetik meg, hogy többmilliós esküvői ruhákat vásároljanak. A belső kialakításon egyébként eleinte egy olasz cég, a Beretta dolgozott, aztán egy magyar tervező, Ternovszky Zita vette át a tulajdonosokkal együtt. A folyamatos dekorációkat is egy magyar cég készíti.
Az első emeleten vannak a topmárkák: Oscar de la Renta, Salvatore Ferragamo, Valentino, Tom Ford, Giorgio Armani, Chloé, Lanvin, Moncler, Bottega Veneta, Saint Laurent, Jil Sander.
Itt szinte bármeddig emelkedhet az ár. A második emeletre kerültek az “olcsóbb”, másodvonalas márkák: Zadig&Voltaire, Guess by Marciano, Juicy Couture, Napsugár von Bittera. Ők „megfizethető” tervezőnek számítanak, mert vannak kétszázezer forint alatti ruháik is. Napsugár von Bittera egyébként az egyetlen magyar tervező a luxusáruházban, Guess by Marciano és Armani között jutott neki hely.
A tulajdondosok nem ijedtek meg a giccstől és az oda nem illő tárgyaktól sem: az egyik teremben például maga Mickey Mouse mellszobra töri meg a nagypolgári rendet. Egy emelettel lejjebb pedig dermedten bámulom a csokornyakkendős Gattyán György arcképét a falon.
A tervezőket teljesen megszállta a csók motívuma – mindenhol végigfut, a kirakatoktól a csomagolópapírig. A logót, az Il Bacio B betűjét három évvel ezelőtt egy magyar grafikus csapat tervezte, és annyira megtetszett a tulajdonosoknak, hogy azóta kvázi védjegyként használják. Ha akarom szív alakú, ha akarom száj formájú.
Később megtudom, hogy a kirakatban mindent kézzel készítettek, az emlegetett uszkároktól kezdve a törött pezsgőspoharakon át a könyvekig. Egyenként csiszolták és rakták össze a lapokat. Csak az egyik tortán két hétig dolgozott egy művész. Vagy a torta habján. Mindenesetre a Millington Associates az a kreatív csapat, amely a Harrods, a Burberry és Ralph Lauren kirakatait is állította már össze.
Egy kérdés maradt csak: Magyarország tényleg úgy teljesít, hogy van itthon erre piac? Nem, és az Il Bacio sem éppen a magyar keresletben bízik. Bár egy kicsivel a bécsi árszint alá lőtték be magukat, a magyar vásárlóerő helyett inkább a külföldi divatturistákra építenek, francia, brit, orosz és német magazinokban hirdetnek.
Az áruház összesen 43 márkát kínál, 80 vonallal, azaz almárkával. Ilyen kínálat legközelebb Milánóban vagy Párizsban elérhető, de van olyan márka is, amiért Londonig kéne menni. Bíznak abban, hogy ez elegendő lesz a régióban. A tulajdonosok szerint már most teljes az üzletház kihasználtsága – a márkák sorban állnak a helyekért, hogy akár csak egy sarkot kaphassanak. Középtávon online store-t is nyitnának. Egyelőre viszont az a cél, hogy minél többen betévedjenek.