Index Vakbarát Hírportál

Itt a hatalmas viszkibiznisz!

2014. január 13., hétfő 15:26

Itt az eddigi legnagyobb szeszesital-üzlet: a japán Suntory 16 milliárd follárt fizet a többek között a Jim Beam whiskeyről is ismert  amerikai Beam Inc.-ért – írja a Bloomberg. A két vállalat menedzsmentje már meg is állapodott az egyesülésről, a részvényesek 25 százalékot nyernek az üzleten.

13,6 milliárdot készpénzben fizetnek, de át is veszik az amerikaiak adósságait, így jön ki a 16 milliárd dollár. A Beam részesedése a globális whiskey-piacon 5 százalék volt tavaly, a Suntory-é pedig 1,9 százalék. Ha egyesülnek, csak a francia Pernod és a brit Diageo lesz előttük.

Nem csak whiskeyről van szó egyébként: a Beamnek számos tequila, konyak, vodka és mindenféle likőr-márkája van – és az övék a Laphroaig nevű viszkimárka is. A Suntory pedig a szeszesital-üzlet mellett üdítőben is utazik, néhány éve például megvették az Orangina márkát.

A Suntory a legnagyobb japán italgyártó, de nem teljesen ismeretlen cég Európában sem. Sokaknak onnan is ismerős lehet, hogy Bill Murray ezt a japán whiskeymárkát reklámozta az Elveszett jelentés (Lost in Translation) című filmben (itt a teljes jelenet):  

Elemzők szerint egyébként nincs sok értelme az üzletnek – "nem túl nagyok a szinergiák" a két cég között –, de mivel nagyon olcsón lehet most pénzhez jutni Japánban, bátrabbak lettek a vállalatok. Így nem kizárt, hogy több hasonló váratlan japán felvásárlást láthatunk a közeljövőben.

Rovatok