Index Vakbarát Hírportál

A legdurvább háború, amiről alig hallhatott

2014. február 4., kedd 07:43

Kevesebb a pénz, de annál nagyobb a félelem most a világban. Vagy árfolyamháború van, vagy árfolyamválság, és a forint az egyik főszereplő. Most éppen 314-nél billeg az euróval szemben, de lehet ez még rosszabb is. Felmérjük az esélyeinket.

Új szakaszba lépett az évtizedek óta dúló árfolyamháború, de most senki sem örül neki: zuhanni kezdtek a feltörekvő országok pénznemei, köztük a forint is. Ez rossz a fejlett országoknak, mivel kevesebb árut adhatnak el a most bajba kerülteknek, hiszen az árfolyamesés miatt ezekben az országokban minden külföldről behozott termék drágul, és rossz a feltörekvőknek is, mert egy részük iszonyatos pénzhiányba kerülhet. Igaz, lehetnek köztük haszonélvezők is.

De hogyan jutottunk ide? Nagyjából két ok van a kellemetlen helyzet mögött:

A feltörekvő országok (akik nem egy természetes országcsoport, csak a befektetők találták ki, hogy legyen egy szavuk a kockázatosabb, de nagy növekedésre képes országokra) az utóbbi évtizedben csak szívták be a tőkét, és a jelek szerint egy részük egyre inkább függővé vált. Az utóbbi évek arról szóltak a globális tőkepiacokon, hogy a pénz áramlott a fejlett országok teljesen halott eszközeiből a feltörekvőkhöz.

Micsoda, itt háború van?! Mi ez az árfolyamháború?

Több-kevesebb intenzitással évtizedek óta beszélnek árfolyamháborúról, amit a közgazdászok versenyszerű leértékelésnek hívnak (egyébként korábban is rengeteg történelmi példa volt hasonlóra). 

A jelenség lényege, hogy az országok saját devizaárfolyamuk terelgetésével bizonyos esetekben kedvezőbb helyzetbe hozhatják magukat, és kellemetlenbe szomszédaikat. Alapesetben leértékelnek, amivel egyrészt az exportjuk olcsóbbá válik, a külföldi árut viszont drágábban hozhatják csak be. Így a hazai gyárak versenyképesebb (azaz alacsonyabb) árakon adhatnak el mindenféle dolgot külföldön, míg a külföldi termékek behozatala megdrágul, a lényeg, hogy a hazai termelők jutnak jobb helyzetbe, amitől beindulhat, felgyorsulhat a gazdaság növekedése.

A brazil pénzügyminiszter 2010-ben jelentette be, hogy kitört az árfolyamháború, aminek kirobbantásával főleg Brazília fő kereskedelmi partnerét, az Egyesült Államokat vádolta. A válság után valóban több ország próbálkozott azzal, hogy devizája gyengítésével tegyen szert exportversenyképességre. A fő frontvonal az USA és Kína között volt: a két szuperhatalom vezetői rendszeresen vádolták egymást, az amerikaiak ledevizamanipulálózták a kínaiakat, amire a kínaiak lepénznyomtatózták az amerikaiakat. Azóta sokat javult a helyzet, részben azért, mert a kínaiak lassan engedték felértékelődni pénzüket (az ábrán azt látjuk, hogy hány jüant kellett adni egy dollárért az utóbbi tíz évben). A fentiek alapján a jüan felértékelődése Kínának jelent hátrányt az export szempontjából.

Az árfolyamháború legújabb fejezete 2012 végén, 2013 elején indult, amikor is Japán új kormánya jelezte, többek között a japán jen brutális leértékelésével szeretné újra versenyképesebbé tenni országát. Ezzel egyelőre sok jót nem értek el: a cégeknél még nem működik a dolog, a bérek sem emelkednek (infláció viszont már van, amiből az következik, hogy az emberek életszínvonala romlik), az ország finanszírozását viszont, ha minden így megy tovább, sikerült veszélybe sodorni.

Utoljára pedig egészen a közelmúltban, tavaly decemberben harsant fel az árfolyamháborús retorika, az amerikai pénzügyminiszter Németországot szólította fel, hogy építse le a világ többi részével szemben fennálló hatalmas többletét, amihez gyengébb euró kellene. A német pénzügyminiszter kikérte magának. Több közgazdász szerint az eurózóna gazdasági problémáinak is az a forrása, hogy a versenyképtelenebb déli államoknak gyengébb euróra lenne szükség, hogy a zónán kívül versenyképesebbek legyenek, de ezt a németek akadályozzák, akiknek olyan erős a gazdaságuk, hogy az erős euróval is jól elvannak.

Lássuk tehát: mik a bajok, és miért alakultak ki? Akit csak a magyar helyzet érdekel, javasoljuk, tekerjen a cikk végéhez.

Akkor most ki adja a pénzt?

Az USA és Kína egyre kevesebb pénzt folyat abba a vályúba, ahonnan a feltörekvő országok eddig táplálkoztak; az eurózóna vonakodik betölteni a helyüket, Japán pedig önmagában nem elég – nagyjából így lehetne összefoglalni a helyzetet egy mondatban. A feltörekvő országoknak viszont tőkére van szükségük, amit az utóbbi időben a fejlett országokból idetóduló pénz biztosított.

Bővebben, az öt évvel ezelőtt kirobbant globális pénzügyi válságot követő mély recesszióra úgy reagáltak a fejlett országok jegybankjai, hogy elképesztő mennyiségű értékpapírt vásároltak meg. Ezzel olyan jól sikerült megfogni az akkoriban nagyon mély pánikot, hogy maradtak is ennél a megoldásnál. Az USA jegybankja, a Federal Reserve járt élen ebben: rengeteg amerikai államkötvényt és más értékpapírt vásárolt amivel ezek hozamát a megugró kereslettel nagyon-nagyon mélyre tolták le, és a tőkét, ami megtérülést keres, kockázatosabb területekre űzték, ahol magasabb hozamot kapnak a megtakarítók a pénzükért (köztük a feltörekvő országokba).

A baj csak az, hogy az amerikai gazdaság most már talán kezd tényleg magára találni, plusz a Fed-féle pénzköltésnek néhány káros mellékhatását is érezni. Ezért lassan elkezdték leállítani a programot: most már a korábbi havi 85 milliárd dollár helyett csak havi 65 milliárdot vásárol az amerikai jegybank. Ez azt jelenti, hogy ha minden így megy tovább, lassan leállítják az egész programot. Azaz: eddig ömlött a pénz a csapból is, de most majd csak csöpögni fog, ez a folyamat pedig megfordítja a feltörekvő országoknak eddig kedvező tőkeáramlást.

 

Az Európai Központi Bank egyébként valamivel kevésbé élt ezzel az eszközzel, főleg a törékeny belső politikai és gazdasági viszonyok, tehát a németek ellenkezése miatt. Az euró és a dollár keresztárfolyamát a válság óta elsősorban az euróválság határozta meg: kockázatvállalósabb hangulatban erősödött az euró, kockázatkerülőben gyengült.

A Távol-Keleten mások voltak a problémák. Japán nagyon sokat szenvedett attól, hogy a válság idején biztonságos menedékként tekintettek pénzére a befektetők: ha mindennel baj volt, akkor a jenhez menekültek (ilyen menekülős pénz volt a svájci frank is, amíg a jegybankjuk az euróhoz nem kötötte az árfolyamot). Ez lassan elsorvasztotta az ország exportvállalatait, hiszen a jen a sok vásárló miatt örökké csak erősödött, ami nagyon megdrágította külföldön a japán termékeket (például az autóikat vagy a kütyüiket). Ezért ezt megelégelték, és a kétharmaddal megválasztott kormányuk igazi pénzcunamit zúdított a világra: Japán gazdasága az USA egyharmada, a mennyiségi lazítási programjuk viszont feleakkora, mint az amerikai. A jen ennek megfelelően elképesztően begyengült a dollárral szemben. Ez a devizaháború egy fontos állomása, és a világ érdeklődve várja, hogy sikeres lesz-e: ha igen, akkor Japánban véget érhet az évtizedes gazdasági stagnálás, ha viszont nem, akkor az ország a hatalmas adósságai miatt egyszer csak csődbe mehet. 

A világ második legnagyobb gazdaságában, Kínában pedig inkább az a probléma, hogy hogyan tartsák féken a rengeteg beáramló tőkét (ami ugye felértékeli a jüant), és az inflációval és hitelbuborékokkal fenyegető belső hitelkihelyezést – de mindezt úgy, hogy ez ne fenyegesse a növekedést. A kínai pártvezetés ezért keményen korlátozza a tőkeáramlást és a saját bankjait is szabályozza, és mintha szándékosan törekedne rá, hogy az árnyékbankjait lassan kivéreztesse. Egyszóval meglehetősen szigorú monetáris politikát űz Kína, aminek az egyik komoly eredménye, hogy a jüan erősödését megakadályozva sikerült egy 3800 milliárd dolláros devizatartalékot is felépítenie.

Ezt Kína nem azért tette, mert segíteni akart volna az USA-nak, még csak nem is azért, mert annyira megéri amerikai dollárban meg állampapírban tartania a megtakarításait, hanem éppen az árfolyamháború részeként: a tőkebeáramlások jüanerősítő hatását azzal lehetett enyhíteni, hogy a tartalékaikból folyamatosan dollárt vettek, tehát eladták a jüant. Ezzel próbálta Kína a devizaháború részeként gyengébben tartani a saját devizáját, hogy ezzel is támogassa a kínai kereskedőket. 

Így állnak a nagyok

A "kereskedelmi háború" (aminek a lényege, hogy ki tud többet külföldön eladni és kevesebbet importálni) papíron az amerikaiak hatalmas vereségét mutatja, de mégsem. Az USA-nak – amióta Nixonék szabadjára engedték a globális tőkeáramlást a hetvenes években – szinte mindig súlyos folyó fizetési mérleg hiánya volt, de nekik ez semmiféle gondot nem okozott, mivel a világkereskedelem alapja évtizedek óta dollár (ezért félnek ők a jüan potenciális térnyerésétől). Lényegében a mindenki által vágyott dollárral fizettek azért a rengeteg termékért, amit a világból importáltak. A németek, a japánok és legújabban a kínaiak is leginkább ezen, tehát az amerikaik szinte korlátlan vásárlási kedvén gazdagodtak meg:

 

A németeken kívül egyébként még néhány kisebb ország, így Hollandia, Svájc és Svédország szintén óriási folyó fizetési mérleg többlettel bír, együttesen majdnem akkorával, mint a németek (a magyar többlet viszont a fenti ábrán nem látszana, tavaly nagyjából 2,8 milliárd dollár lehetett). Több angolszász ország – Ausztrália, Kanada és Nagy-Britannia – és az eurózóna egy része globális szinten is nagy hiányt görget maga előtt. Kína esetében már trükkösebb a helyzet, ott ugyanis sok minden torzítja a statisztikákat.

Így állnak tehát a nagyok, ők bonyolítják a világkereskedelem nagy részét, és náluk a devizaárfolyamuk legapróbb módosulása is dollármilliárdok mozgását határozza meg. A kockázatosabb feltörekvő országoknál viszont már más a helyzet.

Sérülékenységi verseny

Miért jutottak bajba a feltörekvő országok, azon kívül, hogy kevesebb pénz érkezik az amerikai pénzpolitikai lassú szigorodása miatt? A feltörekvő országok mint csoport azért veszélyeztetett, mert a befektetők (akik a leggyakoribb esetben valamilyen befektetési alapot kezelnek, és nagyon aggódnak attól, hogy pénzt vesznek ki az általuk kezelt vagyonból) az egyszerűség kedvéért egy kalap alá vesznek sokszor mindenkit.

Másrészt a nagy pénzbőség idején a feltörekvő országok is megengedhették maguknak, hogy kamatot vágjanak. Annak ellenére is jöttek a hozamokra éhes befektetők, hogy már náluk is alig volt reálhozam (ahol magasabb volt a jegybanki kamat, ott az infláció volt nagy). Igaz, jelentős részük felhalmozott egy nagyobb tőketartalékot, mivel korábban éppen a felértékelődést akarták megakadályozni.

Ekkor jöttek a hírek néhány országban – főleg Törökországban és Ukrajnában – a politikai és a gazdaság helyzet törékenységéről, és erre a befektetők egyszer csak mind megijedtek. Fel kellett ismerniük, hogy ebben az országcsoportban bárhol kipattanhat valami probléma, ezért gyorsan szabadulni akartak a kockázattól.

Először csak azt adták el, amit a legkönnyebb: a devizát. A devizapiac egészen likvid, könnyen lehet vevőt találni, ellentétben mondjuk a kötvénypiaccal. A legtöbb elemző szerint igazán vad tőkekivonás (még?) nem indult meg, a nehezebben eladható eszközöktől még annyira nem akarnak megszabadulni. Ha megindul a teljes tőkekivonulós menekülés, akkor nagy bajba kerül a világ.

Azt, hogy kire csapnak le a leginkább, több szempont alapján érdemes megnézni. Az egyik a reálhozam, tehát hogy az infláción felül mennyit hoznak az adott ország biztonságosabb eszközei. Ez abból a szempontból fontos, hogy mennyire tud az ország vonzó lenni. A másik pedig az ország sérülékenysége, amit több különböző szempontból is érdemes megnézni.

Mennyi pénz kell?

Így néznek ki a feltörekvő országok folyó fizetési mérlegei. Ez azt mutatja, hogy mennyi külső forrásra van szüksége a gazdaságnak minden egyes évben, ha pótolni akarja azt, amit a külkereskedelmen elveszt (vagy fordítva). Mint látható, Indonézia és a Magyarország oldalt váltott: mi adósodókból finanszírozókká váltunk, az indonézek pedig fordítva. Egyszóval, remekül állunk, amióta 2009 környékén kiegyensúlyozódott a magyar külgazdasági pozíció.

 

A külső sérülékenység szempontjából nagyon fontos, hogy a gazdaságokra nehezedő teljes adósság mekkora része van devizában. Magyarországon ez nagyon magas: az államadósság kétötöde devizában van, és ezen kívül hatalmas mértékű lakossági és céges devizaadósságok országa vagyunk. Ebből a szempontból csúnyán kilógunk a sorból.

 

A fenti két adatból következik az éves finanszírozási igény. Ennyi külföldi forrást kell bevonni a gazdaság méretének arányában, hogy fedezzük a devizaszükségletet. A magas magyar devizaadósságok miatt itt megint csak a sor végén vagyunk.

 

Nagy fontossága lehet annak is, hogy mennyi külföldi deviza van a jegybank tartalékában, hiszen ha baj van, és az ország nem jut tőkéhez, akkor a külkereskedelmen kívül csak erre lehet számítani. Magyarországnak ez szintén egész nagy: hiába van olyan nagy külső finanszírozási igényünk, a devizatartalék hosszú ideig elég lehet ennek kiváltására.

 

Akkor most mi lesz?

A feltörekvő országok most kamatemelésekkel és devizapiaci ("piszkos") intervenciókkal próbálkoznak, eddig hiába. Oroszország például csak januárban 7 milliárd eurót (kétharmad paksi atomerőműnyi pénzt) égetett el a rubel védelmében, amely erre válaszul egyre újabb történelmi mélypontokra zuhant. Egyes megfigyelők szerint javítani kellene valamit a tőke be- és kiáramlásának szabályozásán, mások szerint viszont ez éppen a tőkéhez jutást nehezítené meg.

A leértékelődéseknek és a válaszul adott kamatemeléseknek különböző hatásai lehetnek. Fenyegető például, hogy ha a kőolaj árát nem dollárban, hanem a feltörekvő országok devizáiban nézzük, akkor most rekordáron van. Drágább lehet több országban az élelmiszer is, ami a politikai rendszer stabilitásának sem kedvez, és az inflációt is növelheti. Helyi devizában ráadásul nő a kemény devizában (dollár, euró) denominált adósság értéke. A kamatemelések pedig mindenképpen visszafogják a növekedést, hiszen arra ösztönzik az embereket és a vállalkozókat, hogy ne költsék el a pénzüket, inkább takarékoskodjanak.

Több országon viszont segíthet a leértékelődés. Az exportjuk versenyképesebb lesz, az importjuk pedig visszaesik, ezért kiegyensúlyozódhat a folyó fizetési mérleg hiányuk. Másrészt pedig olcsóbbak lesznek, ami miatt vonzóbbá válhatnak a befektetők számára (akik pedig már ott vannak, éppen ezért kevésbé lehetnek hajlamosak elmenni).

Az egész eredményeként most mindenesetre úgy tűnik, hogy a következő országokkal szemben viszonylag pesszimisták a befektetők:

A totálisan borzalmas helyzetben lévő országokról pedig gyakorlatilag le is mondtak:

Vannak viszont olyanok is, amelyeknek erős, vagy tartható a folyó fizetési mérleg-pozíciója, nagy növekedésre képesek, és politikailag is stabilak. Ők nagy nyertesei is lehetnek akár a leértékelődésnek, hiszen az még versenyképesebbé teheti az exportjukat. Ők:

De hol vagyunk mi?

Magyarország mindenhonnan kilóg

Ebben az összefüggésben nekünk persze az lehet a legfontosabb, hogy hol vagyunk mi, magyarok. Különbözünk a bajba jutott feltörekvő országoktól, de azoktól is, akik viszonylag jó helyzetben várják a világgazdaság fellendülését.

Előbb lássuk a jó dolgokat:

Ezekben viszont nem vagyunk olyan jók:

Magyarország tehát igazi kakukktojás a feltörekvő országok között: leginkább azért sorolható ide, mert nagyon sérülékeny, igaz, az utóbbi közel tíz év folyamatos megszorításaival ezt sikerült valamennyire mérsékelni. Viszont a többi feltörekvő ország előnye sem jelentkezik nálunk: a potenciális növekedés iszonyatosan alacsony, még annál is gyengébb, mint a legtöbb tuti biztonságos, fejlett országban.

Sajnos tehát nem állunk túl jól az árfolyamháborúban, ami meglátszik a forint árfolyamán is. 

Rovatok