Index Vakbarát Hírportál

A japánok az ihatatlanul rossz amerikai kávéért lelkesednek

2014. április 3., csütörtök 21:06 | aznap frissítve

reggeli tea
krizantémvirágok közt
békés szerzetes

- Szól az ősi japán haiku, de lehet, hogy jobb lenne az egészet átírni filteres amerikai kávéra. Mert hiába Japán a teakultúra egyik szülőföldje, hiába isznak a szigetországban zöld teát több ezer éve, már nem ez a legnépszerűbb forró ital az országban.

Nem, nem is a Starbucks nyomta le a zöld teát, nincs semmi eszpresszó, meg szójatejes grande latte. Egyszerűen a 7-Eleven áruházlánc béna amerikai kávéja lett a legnépszerűbb ital Japánban, tavaly több mint egymilliárd pohárral adtak el a vizes, fekete löttyből, ami éppen olyan rossz, mint az a kávé, amit a hollywoodi road movie-kban szolgálnak fel az országúti büfékben.

A legújabb felmérések szerint 1990 és 2012 között a japánok kávéfogyasztása megduplázódott, és így már évi 257 ezer tonna kávét isznak meg. Eközben a zöld tea eladások 3 százalékkal visszaestek, vagyis már közel sem olyan népszerűek az ősi teaszertartások, mint régebben.

És hogy miért az Ázsiában és Amerikában népszerű áruházlánc, a 7-Eleven? Egyrészt mert ott lehet kapni késő éjjel és kora reggel is gyorsan, automatából, vagy éppen melegítő kannából kávét, másrészt Japánban még mindig a 7-Eleven jelképezi kicsit Amerikát.

Amerikaiból japán

A 7-Eleven a világ legnagyobb kiskereskedelmi áruházlánca, még a Tesconál is nagyobb, sőt még a CBA sem ér fel hozzá. Több mint 45 ezer boltjuk van világszerte Svédországtól Amerikán át Japánig.

A 7-Elevent 1927-ben alapította Dallasban Joe C. Thompson, aki addig egy jégkereskedelemmel foglalkozó cégnél dolgozott. Az ötlete nagyon egyszerű volt: mivel a jeget akkoriban nehéz volt tárolni, és főleg szállítani, ezért sok lerakatra volt szükség, és ha már amúgy is sok lerakatot tartottak fent, ott elkezdtek tojást és friss zöldséget árulni. Mindent, aminek jót tett, ha jégen tárolják.

A 7-Eleven a  nyolcvanas évekig foglalkozott jégkereskedéssel is, és közben szívós munkával kiépítettek a világ legnagyobb áruházláncát. Aztán szépen csendben csődbe mentek volna, ha a japán franchise-t 1973-ban megvásároló Ito-Yokado nem nyújt segítségét a cégóriásnak.

A 7-Eleven Amerikában folyamatosan veszít piacaiból, Japánban viszont rendületlenül növekszik, így nem meglepő, hogy 2005-ben a japán leányvállalat felvásárolta az anyacéget, és azóta tulajdonképpen japán az a bolt, amibe a japánok csak azért járnak, mert azt hiszik, hogy annyira amerikai.

Rovatok