Index Vakbarát Hírportál

Nincs elég mérnök, nem tudunk nyelveket

2014. április 10., csütörtök 13:51

Hiába van jelentős igénye hazai beszállítókra a dunántúli járműipari és gépészeti nagyvállalatoknak, nem találnak megfelelő minőségű magyar partnereket. A nyugat-dunántúli beszállítói fórumon alig vettek részt vasi és zalai kkv-k a potenciális megrendelő nagyvállalatok vezetői szerint pedig itthon nincs elég megfelelő tudású szakember, nem tudnak megbízhatóan idegen nyelveket, a kisebb vállalkozások nem használnak szabványos minőségbiztosítási rendszereket, de emellett az úthálózaton is lenne mit javítani a térségben.

Csekély volt az érdeklődés a vasi és zalai kis- és közepes vállalkozások részéről, pedig a nyugat-dunántúli járműipari és mechatronikai cégeknek jelentős igénye van hazai beszállítókra - fogalmazták meg egyöntetűen a Nyugat-Pannon Járműipari és Mechatronikai Központ (NYPJMK) szervezésében a csütörtökön Zalaegerszegen tartott beszállítói fórumon résztvevő nagyvállalati vezetők.

Mákos Csaba, az Opel Szentgotthárd Kft. működtetési igazgatója példaként elmondta: csomagoló- és szervizanyagokra, az üzemeltetéshez szükséges szolgáltatásokra lenne legfőképpen igénye a Nyugat-Dunántúlon működő külföldi vállalatoknak, amelyeknek egyformán elvárása a minőség és a szaktudás, írja az MTI.

Elmondta, hogy a fórum arra is alkalmas volt, hogy rádöbbenjenek, a térségben működő nagyvállalatoknak nagyon hasonlóak a gondjai, elvárásai, a beszállítói létszám növelése mellett például szükség lenne az úthálózat fejlesztésére. Csalódottságának adott hangot azonban, amiért csak kevesen vettek részt a beszállítói fórumon.

Vass Tamás, a BPW Hungária Kft. beszerzési igazgatója szerint a távol-keleti cégek áremelése és a logisztikai kockázatok miatt egyre fontosabbak az európai cégeknek a helyi beszállítók, de szükségük van a szakemberek, legfőképpen a mérnöki utánpótlásképzésre is. Elmondta, hogy cégüknél 25 százalék a beszállítói arány, de mindenkinek érdeke, hogy jó minőségű, versenyképes árut és időben szállítani képes vállalkozásokat tudjanak bevonni.

Takács Balázs, a TDK-Epcos ügyvezető igazgatója bízik abban, hogy a következő években megerősödnek a kkv-k. Egyre nagyobb ugyanis a nyomás a világpiac és az anyavállalatok részéről a hatékonyabb működés érdekében, ehhez pedig elengedhetetlenül szükséges a helyi vállalkozások bevonása.

De elmondta azt is, hogy a kkv-k részéről hiányzik a megfelelő idegennyelvtudás és a minőségbiztosítási rendszerek alkalmazása, az pedig a nagyvállalatoknak is gondja, hogy nincs elég megfelelő tudású szakember.

Michael Reinig, a LUK Savaria ügyvezető igazgatója szerint a járműipari és mechatronikai központ azért is jó kezdeményezés, mert a nagyvállalatok problémáira megpróbálnak közösen megoldásokat találni. A beszállítókkal szembeni követelmények mindenkinél azonosak, de nagyobb marketingtevékenységre van szükség, hogy a cégek megmutathassák, mit tudnak nyújtani partnereiknek.

Szijártó Zsolt, a NYPJMK ügyvezető igazgatója azt mondta, hogy a térség meghatározó járműipari, gépipari és elektronikai nagyvállalatai a vasi és zalai kis- és közepes vállalkozások számára mutatták be azokat a lehetőségeket, amelyeket beszállítóknak kínálnak. Mindkét fél részéről igény volt egy ilyen fórumra, amelyen végül mintegy félszáz vállalkozás vett részt a két megye kereskedelmi és iparkamaráinak, illetve gyáriparos szervezeteinek közreműködésével.

Rovatok