Felvásárolhatná az állam egyes szakmai felvetések szerint a híres magyar tejtermékmárkákat azoktól a multinacionális cégektől, amelyek kivonulnak Magyarországról – írja az Agrárszektor.hu.
A Magyarországon érdekelt tejmultik fokozatosan visszafogják itteni tejfelvásárlásaikat, és sorra távozhatnak a hazai tejtermékgyártásból. Emiatt pedig a tulajdonukban lévő, tradicionális magyar márkák külföldi tejből készülhetnek, illetve sorsuk teljesen bizonytalanná válhat. A Danone a napokban jelentette be, hogy több európai gyára mellett bezárja budapesti üzemét is, és a magyar piacon ezentúl importtermékekkel kíván jelen lenni.
Tejágazati adatok szerint a Danone-on kívül több más Magyarországon érdekelt tejmulti – így a FrieslandCampina és a Bongrain Csoport – is fokozatosan csökkenti az itt felvásárolt tejmennyiséget, és egyre inkább tejtermékimportra rendezkedik be. Ez pedig felveti annak a lehetőségét is, hogy később e cégek is távoznak majd a hazai tejtermékgyártásból.
A Danone tulajdonában nincsenek magyar tejtermékmárkák, de a FrieslandCampina és a Bongrain esetében már egészen más a helyzet. A FrieslandCampina gyártja például a Pöttyös Túró Rudit, míg a Bongrain tulajdonában lévő Pannontej Zrt. a Medve, a Karaván, a Pannónia és a Tihany camambert sajtokat vagy a Bakony termékcsaládot. Ezek közül néhányat – állítják tejágazati szakértők – a Bongrain Csoport részben már most is Lengyelországban gyárt, és importtermékként hozza a magyar piacra.
A multik magyarországi visszavonulásával növekszik annak a veszélye, hogy a tradicionális magyar tejtermékmárkák egyre inkább külföldi alapanyagból, külföldön készülnek majd, vagy akár teljesen eltűnnek a hazai piacról.
Mai cikkünk miatt jelentkezett a FrieslandCampina és elmondta, hogy nem csökkentik a tejfelvásárlást, nem vonulnak ki az országból, sőt, fejlesztenek. Így talán nem fenyeget az a veszély, hogy az államnak kéne gyártatnia a Túró Rudit.
Ágazati szakértők szerint a kormány szükség esetén lépéseket tehetne e márkák visszavásárlására. Így a levédett márkák – legalábbis átmenetileg – állami tulajdonba kerülhetnének, amellyel biztosítani lehetne magyar tejre alapozott, további hazai gyártásukat is.
Számos tradicionális magyar tejtermékmárka akkor jutott multinacionális társaságok tulajdonába, amikor azokat a magyar tejipari vállalatokat megvásárolták – közölte az Agrárszektor.hu-val Lukács László, a terméktanács ügyvezető igazgatója. E levédett márkanevek ma is szellemi javakat és értéket képviselnek.
A magyar márkák fenntartása azért is indokolt lenne, mert közkedveltek a hazai piacon, így hozzájárulhatnak a tejtermékfogyasztás növeléséhez a terméktanács igazgatója szerint. A tejtermékek – köztük a tradicionális márkák – iránti kereslet erősödését különböző akciókkal a terméktanács is ösztönzi, így például legközelebb augusztusban indít kétéves sajtfogyasztási kampányt 200 millió forintos brüsszeli forrásból – mondta az ügyvezető igazgató.