A Burger King Worldwide hivatalosan is bejelentette, hogy mintegy 11,4 milliárd dollárért (nagyjából 2700 milliárd forintért) felvásárolja a kanadai Tim Hortons kávéházláncot, írja az MTI. Az összeolvadás után, döntően az adóelőnyök miatt a közös cég székhelye az Egyesült Államok helyett Kanadában lesz.
A bejelentés újabb vitát robbantott ki az amerikai adópolitikáról, amelyre hivatkozva már több cég elhagyta az országot. Külön érdekes, hogy Warren Buffett befektető holdingja, a Berkshire Hathaway 3 milliárd dollárral vesz részt az üzletben.
Az összeolvadással, amelynek célja részben a Burger King pozícióinak erősítése a gyorséttermi reggeliztetésben, a világ harmadik legnagyobb gyorséttermi vállalata jön létre, 100 országban 18 ezer üzlethelyiséggel és 23 milliárd dolláros forgalommal. A Burger King és a Tim Hortons brand továbbra is külön irányítás alatt fog állni.
Megszaporodtak mostanában a hasonló tranzakciók, ami Washington ellenzését válthatja ki, különösen hogy a Burger King egy jól ismert és kifejezetten amerikai márkának számít. Azzal, hogy a cégek az alacsonyabb adózású országokba helyezik központjukat, jelentős összegeket takaríthatnak meg a külföldön keletkező nyereségükön.
Az Egyesült Államokban 40 százalékos adókulcs sújtja a vállalatokat, ezzel szemben például Kanadában 2012-ben mérsékelték 15 százalékra a társasági adót. A Reuters alapján a Burger King effektív adókulcsa tavaly 27,5 százalék volt, miközben a Tim Hortonsé csak 26,8 százalék.
A közelmúltban több olyan felvásárlás történt, ami kifejezetten adózási megfontolások miatt történt: a gyógyszeriparban a Valeant Pharmaceuticals például a kanadai Biovail Corp.-ot vette meg és Kanadába tette a székhelyét, ennek köszönhetően az effektív adókulcsa már csak 5 százalék. Az AbbVie az ír Shire Inc.-et vette meg, a Medtronic pedig a szintén ír Covidient vásárolta fel. Írország egyébként kifejezetten népszerű az adóoptimalizálást kereső vállalatok között.
A bejelentés azt jelenti, hogy a brazil 3G Capital Management által ellenőrzött Burger King elnyerte az összeolvadáshoz a kanadai kormány jóváhagyását. Az egyesült cég 51 százalékos pakettje a 3G Capital Managementé lesz. A csoport vezérigazgatója Daniel Schwartz, a Burger King eddigi vezére lesz, ügyvezető elnöke és igazgatója Alex Behring, a Burger King eddigi ügyvezető elnöke és a 3G Capital ügyvezető partnere; alelnöke és egyik igazgatója pedig Marc Caira, a Tim Hortons vezérigazgatója lesz.
A Tim Hortons Kanada emblematikus gyorsétterem-hálózata, amely egyik társalapítójáról a Toronto Maple Leaf NHL-jégkorongcsapat egykori védőjéről kapta az elnevezését. A kávézólánc csak Kanadában és az Egyesült Államokban van jelen, az előbbi országban több mint 3600 helyen.