A nemzetközi sajtó figyelmét is felkeltette a kedden megszavazott 2015-ös magyarországi adócsomag. A Guardian cikke részletesen beszámol a legújabb adónemekről, tehernövelésekről, írja a Portfolio.
Magyarország emeli a reklámadót és a szupermarketadót
címmel közölt cikket a jövő évi adóváltozásokról a Guardian. Megjegyzi: Magyarország az elfogadott törvényjavaslat keretében adót vet ki a samponokra, növeli az alkoholok adóját, hasonlóképp a reklámadót és a szupermarketeket sújtó terhet is. Ezek a legújabb lépései Orbán Viktor unortodox adópolitikájának – teszi hozzá.
A brit lap arra is emlékeztet, hogy az Európai Bizottság rendszeresen bírálta a magyar kormányt a speciális, szektorokat érintő különadók miatt, mivel azok negatívan érintik a gazdasági növekedést. A javaslatból végül kikerült az internetadó tervezete a komoly tiltakozásoknak köszönhetően – olvasható a cikkben.
A Guardian az Orbán-kormány 2010-es hivatalba lépését felidézve azt is kiemeli, hogy már akkor bevezetésre kerültek bizonyos különadók: így a bankokra, energiacégekre, kiskereskedelmi vállalatokra és a telekomszektorra. Ennek magyarázataként gyakran Brüsszel elvárásait hozta fel a kormány, vagy az extraprofitot.
A kritikusok azt állítják, hogy ezeknek a különadóknak a nyertesei Orbán Viktor szövetségesei, mivel a külföldi rivális cégeknek több közterhet kell fizetniük – írja a lap, és példaként felhozza:
A cikk emellett kitér arra, hogy megmarad az egykulcsos 16 százalékos személyi jövedelemadó és a 27 százalékos általános áfakulcs, ami a legmagasabb az egész EU-ban.
Ezenkívül érvényben maradnak a vállalati különadók, így a 2011-ben bevezetett népegészségügyi termékadó, a 2012-ben bevezetett távközlési adó és a pénzügyi tranzakciós illeték.