A svájci frank árfolyama kilőtt, miután nagy meglepetésre a svájci jegybank csütörtök délelőtt elengedte az euróval szembeni árfolyamküszöbét. Rögvest mélypontra került a forint a frankkal és az euróval szemben is. Előbbinél 378 forintnál volt a gyengülés teteje, az euró délelőtt 327 forintba került.
A svájci frankhoz képest hirtelen legyengült forint legérzékenyebben a devizahiteleseket érinti Magyarországon, de nekik is csak egy kisebb részüket. A lakáshiteleseket ugyanis épp most ősszel mentették ki a kötelező forintosítással, az akkori piaci árfolyamon, őket tehát nem érinti a kérdés. A vállalkozások pedig már lecserélhették a jegybank őrült kedvezményes NHP-hitelével a drágább hiteleiket olcsó forinthitelre.
Az árfolyamváltozás nagyban érinti viszont a devizában eladósodott autóhiteleseket, akik kimaradtak a forintosítási hullámból.
Nagy vonalakban ez automatikusan a havi törlesztések arányos növekedését vonja maga után, tehát a 20 százalékkal magasabb árfolyam 20 százalékos törlesztőrészlet növekedést jelent
– mondta erről Lévai Gábor a Lízingszövetség főtitkára.
„A bankok az autó- és egyéb fedezetlen devizahiteleken várhatóan újabb veszteségeket kénytelenek elkönyvelni, ezek azonban talán nem lesznek olyan súlyosak, mint amit a jelenlegi piaci reakció mutat" – mondta erről Balatoni András, az ING vezető elemzője.
Azaz az autóhitelesek döntő többsége nem tud majd mást csinálni, mint kifizetni a jócskán megnövekedett hitelt. Balatoni nem számít tömeges nemfizetésre.
„Nagyságrendileg 250 ezer gépjármű hitelszerződés van még svájci frankban, ezeknek az ügyfeleknek összesen mintegy 300 milliárd forint a fennálló hitelállományuk. Az MNB adatai szerint az ügyfelek mintegy 20 százalékának van valamilyen késedelme, ezen belül a tartós késedelmes ügyfelek aránya néhány százalék” – egészítette ki Lévai.
Eszerint az átlagos autós devizahitel fennálló hitelállománya 1,2 millió forint (ami az új árfolyammal 1,4-1,5 millió forint közé ugrik), és nagyjából 50 ezer embernek van már most problémája ennek a maradéknak a rendes visszafizetésével.
„Ha egy ügyfél nem tudja a megnövekedett havi törlesztéseket fizetni, akkor a szerződés átütemezése lehet az első lépés” – magyarázta Lévai. Ha ez nem működik, meg kell próbálni értékesíteni az autót, és a befolyó pénzből visszafizetni a hitelt. Ez történhet úgy, hogy az ügyfél talál vevőt az autóra, vagy a lízingcég értékesíti azt. Mivel az árfolyam 20 százalékos növekedése a fennálló tartozás 20 százalékos növekedését is jelenti, így jó eséllyel az autó eladása után is marad még tartozása az ügyfélnek, amit vissza kell fizetni.
Az pedig már a lízingcégtől függ, lehet-e további megállapodást kötni arra, hogy ne egy összegben kelljen megfizetni a fennmaradó tartozást .