Index Vakbarát Hírportál

Nézze meg, milyen utakat ígértek 2015-re, amikből nem lett semmi

2015. január 21., szerda 13:58

Újabb nagy úthálózat-fejlesztés indul 750 milliárdból, a kormány 2020 végéig adott magának időt a megvalósításra, a számla nagy részét inkább a következő ciklus kormánya fizetné. Elővettük a Medgyessy-kormány tizenkét évvel ezelőtti terveit, és megnéztük, mi készült el belőle.

Ha útépítésről kell álmodni, a magyar kormányok ceruzája mindig vastagon fog és fogott: elég magunk elé tenni az ország térképét, és vonalakat húzogatni oda, ahol még nincsenek, illetve összekötögetni már meglévő vonalakat.

Ahhoz azonban, hogy a vonalakból aszfalt legyen jó sok pénz kell. És itt valamiért mindenki elnagyoltabban tervez. Az úthálózat fejlesztése elvégre ciklusokon túlmutató projekt, az aktuális kormányok pedig megálmodni mindig jobban szeretnek valamit, mint kifizetni.

Tervek újra vannak: kedden bejelentették, 2020-ra 750 milliárdból rengeteg új utat építenek. A 750-ből azonban 713 milliárd forintot majd csak a projekt utolsó három évben kell rákölteni, 2018-tól pörögnének fel igazán az útépítések, idén, 2015-ben még csak 11 milliárd menne rá.

És itt lehet érdemes számot vetni a korábbi ígéretekkel: ha valaki még emlékszik rá, nagyjából tizenkét évvel ezelőtt Csillag István minisztériuma is felvázolt egy grandiózus tervet az úthálózat fejlesztésére. A céldátum az akkor még távolinak tűnő 2015 volt, vagyis mostanra ígérték, hogy mindez elkészül.

Az alábbi térképen a csúszka segítségével megnézheti, hogy nézett ki a gyorsforgalmi úthálózat 2002-ben, és hogy nézne ki most, ha az akkori sok terv mind megvalósul. Az ígéreteknek azonban a feléből nem lett semmi, egyes szakaszok egyáltalán nem, vagy csak részben valósultak meg.

Mi valósult meg a tervekből?

Mi nem valósult meg a tervekből?

Másrészt, bár a tervekben nem nevesítették, megépült a leendő M85-ös autópálya egy kis része Enesénél, és épül annak teljes Győr-Csorna szakasza (mondjuk elég lassan). Szintén nem nevesítették, de megépült az M31-es autópálya is, ami az M3-as gödöllői csomópontját köti össze az M0-ssal.

Rovatok