A 39 országban jelen lévő multinacionális cég, a Foodpanda nemrég felvásárolta a magyar ételrendelési piacot vezető Netpincért. A versenytársaknak nem tetszik az üzlet, azzal is fenyegetőznek, hogy a versenyhivatalhoz fordulnak. A cégnek viszont ambiciózus tervei vannak: Ralf Wenzel, a Foodpanda csoport társalapítója és vezérigazgatója azt mondta, a Netpincér tapasztalatai sokat segítenek majd nekik más országokban, de itthon is újítani készülnek. És tudják, miért eszünk nagyon máshogy, mint a szomszédok?
December közepén jelentették be, hogy a globális online ételrendelő Foodpanda megvette a Netpincért. Így a Netpincér nagyjából 540 étteremből álló kínálata a magyar piacon 2013 áprilisa óta jelen lévő Foodpanda partnereinek egy részével tovább bővül.
A Foodpanda egy komoly nemzetközi terjeszkedési hullám keretén belül vált magyarországi piacvezetővé, hiszen a Netpincér megvásárlása mellett Szerbiában, Bosznia-Hercegovinában és Montenegróban felvásárolta a Donesit, míg Horvátországban a Pauza cégeket.
A Németországban alapított cég nem a klasszikus, egy jó ötletből óriási növekedést generáló startup-recept alapján lett nagyon sikeres a 2012-es alapítás óta: sokkal inkább a mögötte álló befektetői tőke volt az, ami miatt ilyen sebességgel voltak képesek terjeszkedni.
A Foodpanda az alapítás évében a Rocket Internet startup-inkubátor 20 millió dolláros támogatásával indult, majd különféle befektetők azóta még 100 millió dollárt toltak a vállalkozásba. A cég így jellemzően a Netpincéréhez hasonló felvásárlásokon keresztül vált pár év alatt a globális ételrendelési piac egyik nagy szereplőjévé.
„Azért döntöttünk a Netpincér megvásárlása mellett, mert a Foodpanda jól növekedett más piacokon, és ez a megvásárlás nagyon jó lehetőségnek tűnt. A Netpincér az egyik első online ételkiszállítással foglalkozó cég volt a világon, és ez is fontos érv volt a megvétele mellett” – mondta Ralf Wenzel az Indexnek.
Szerinte a magyar piac azért is különleges, mert gyakorlatilag az egyik legnagyobb európai piacnak lehet tekinteni. „Persze itt nem arra gondolok, hogy népességszám alapján nagy piac, hanem arra, hogy
a magyarok arányosan több ételt rendelnek, mint más kelet-európai országokban. A magyarok nagyon szeretnek ételt rendelni.
Ezt egyébként a számok is alátámasztják, hiszen amíg 2001-ben még csak 1144 regisztrált felhasználója volt a Netpincérnek, tavaly decemberben már 8949, ami csaknem nyolcszoros növekedést jelent. Ez a tendencia a rendelések számában is látszik: amíg 2013 januárjában nagyjából 173 ezer rendelése volt a cégnek, 2014 decemberében már csaknem 229 ezer rendelés futott be, ami bő harmincszázalékos növekedés nagyjából egy év alatt.
Wenzel szerint viszont az is nagyon fontos volt a Foodpandának, hogy nagyon kevés olyan cég van a világon, aminek 15 év tapasztalata van ebben az iparágban. Ráadásul a Netpincér technológiáját és tapasztalatait más országokban is kamatoztatni tudják, ahol jelen vannak, például Ázsiában, a Közel-Keleten, Latin-Amerikában.
Azzal kapcsolatban, hogy miért különleges a Netpincér, Wenzel azt mondta, kiemelkedően felhasználóbarátnak tartják az oldalt: „gyorsan eljut a rendelés az étteremhez, ráadásul a Netpincérnek nagyon jó az ügyfélszolgálata”.
Ráadásul az évek alatt a Netpincérben több mint egymillió értékelés halmozódott fel, és ez nagyon értékes a Foodpandának, hiszen sokat tudnak javítani a szolgáltatás minőségén, ha segítenek az ügyfeleiknek abban, hogy pontosan tudják, mit várhatnak a pénzükért cserébe, amikor rendelnek. „Ezt a 15 éves tapasztalatot nem lehet hirtelen összegyűjteni, ezért érte meg nekünk a felvásárlás, hiszen már most látjuk, hogy nagyon jól használhatjuk más piacokon a Netpincér által felhalmozott tudást” – mondta Wenzel.
Az új tulajdonos tehát a márkán nem változtat, viszont ahogy arról már korábban is írtunk, az üzletpolitikán igen, például emelik az online ételrendelési szolgáltatás jutalékát. A Falatozz.hu-t üzemeltető Diston-line szerint 7-10 százalékos jutaléknál többet nem bír el a piac, miközben a Heti Válasz információi szerint a Netpincér a korábbi 10 százalékról 15-18 százalékra emelné a rendelések után az éttermektől szedett jutalékot.
A Diston-line egyébként korábban azt is fontolóra vette, hogy a Gazdasági Versenyhivatalhoz fordul, amiért a Netpincér kizárólagos partnerségre akart lépni több partnerével. A Heti Válasznak nyilatkozó Netpincér-ügyvezető, Kováts Dániel azonban azt mondta, a konkurensek panaszait figyelembe véve végül úgy döntöttek, hogy feladják ezt a tervet, tehát az éttermek továbbra is több helyről kaphatnak rendeléseket.
Kováts a panaszokkal kapcsolatban úgy nyilatkozott a Világgazdaságnak, hogy a jutalék emelését több dolog is indokolja, és valójában nem agresszív terjeszkedésről van szó, csak üzleti modellt váltanak. Egyrészt ugyanis megszűnnek az éttermek fix díjas költségei a járulék növelése mellett, másrészt pedig a Netpincér több szolgáltatást nyújt majd az éttermeknek, többet költenek például marketingre, és az éttermek problémáinak megoldására is külön csapatot állítanak fel a tervek szerint.
Azzal kapcsolatban, hogy mit lehet tudni az ételrendelési szokásainkról, Wenzel azt mondta, a magyarokban az a különleges, hogy nem ragaszkodnak valamilyen ételhez. „Oroszországban az emberek például általában szusit rendelnek, míg Vietnamban hamburgert, más kelet-európai országokban pedig a pizzarendelés a legnépszerűbb.
Magyarország abban különleges, hogy az emberek sokkal nagyobb választékból szeretnek rendelni: az egyik nap pizzát rendelnek, a másik nap magyar ételt, máskor meg valami mást.
A magyarok ráadásul más kelet-európai ügyfelekhez képest kifejezetten aktívak és lojálisak is, tehát sokkal gyakrabban rendelnek azokról a helyekről, amik egyszer bejönnek nekik.
Arra a kérdésre, hogy mennyire dominálja Budapest az ételrendelési piacot, Wenzel azt mondta, hogy egyre több vidéki étteremmel vannak kapcsolatban, és úgy látják, hogy nem csak Budapesten van lehetőségük növekedésre.
Wenzel arról is mesélt, hogy az online ételrendelési bizniszt szinte egyáltalán nem érintette a válság, mert amikor az emberek jobban megnézik, hogy mire költik a pénzüket, akkor az online rendelés egyből versenyelőnybe kerül a hagyományos telefonos rendeléssel szemben, hiszen a netes felületen precízen össze tudják hasonlítani az ajánlatokat, ráadásul egy csomó értékelés segít abban, hogy a számukra megfelelő ételt válasszák ki.
Így az online ételrendelési piac még a válság ellenére is masszívan növekedni tudott, hiszen
A Foodpanda vezérigazgatója szerint ezért az a céljuk, hogy megváltoztassák azt az arányt, ahogy most az ételrendelési piac kinéz. Jelenleg ugyanis 90-95 százaléka a rendelési piacnak offline, az emberek ahhoz vannak szokva, hogy felhívják az éttermeket. A Netpincérnél ezért most telefonos alkalmazást fejlesztenek, amitől azt remélik, hogy új felhasználókat szereznek majd.
Azzal kapcsolatban, hogy a kötelező vasárnapi zárva tartás hogy érinti őket, azt mondta, olyan jól növekszik az ételrendelési piac Magyarországon, hogy egyáltalán nem fogják megérezni a változást.