A General Motors Co. (GM) a bizonytalan gazdasági helyzet és a romló értékesítési kilátások miatt határozatlan időre bezárja oroszországi összeszerelő üzemét és csökkenti értékesítési modellportfolióját - hivatkozik a cégre az MTI.
A GM több mint egy veszteséges évtized után jövőre tervez először nyereségesen működni Európában, amit nem segítenek az utóbbi időben felmerült oroszországi romló kilátásai és üzleti nehézségei. Tavaly az autópiaci forgalom 10 százalékkal esett vissza az országban és az első adatok szerint az idén januárban és februárban a helyzet csak tovább romlott.
Miközben más külföldi autógyárak, például a Nissan Motor a termelés néhány hetes szüneteltetésével reagáltak az oroszországi piaci helyzet romlására, a GM egyből sokkal keményebbet lépett. Az év közepén ugyanis határozatlan időre leállítják a gyártást az ezer fős szentpétervári üzemükben, és felmondják az együttműködést a Chevrolet kocsikat összeszerelő GAZ gyárral.
Az amerikai autógyár emellett az év végéig kivonja az orosz piacról az Opeleket és jelentősen csökkenti a Chevrolet modellek választékát. Továbbra is kaphatóak lesznek Oroszországban a GM drágább autói, a Chevrolet Corvette sportkocsi, a Tahoe SUV, valamint a Cadillac különböző modelljei.
Korábban megírtuk, hogy a középkategóriás autók eladása őrült módon zuhan Oroszországban, a luxusautókat viszont egyre jobban veszik.
A középkategóriás autók, mint például a Ford esetében az értékesítés 78 százalékkal zuhant a múlt hónapban. A luxusautók iránti növekvő kereslet részben a nagyobb értékállóságukkal indokolható a folyamatosan gyengülő rubel mellett, de szerepet játszik az is, hogy a gazdag oroszok is státusszimbólumnak tartják a nagyon drága autókat.
A GM és az AvtoVAZ közös vállalkozása viszont továbbra is gyártja majd a Chevrolet Niva-kat.
Az oroszországi jelenlét felszámolásával összefüggésben a GM 600 millió dollár (több mint 170 millirád forint) egyszeri költséget ír le 2015 első negyedévi mérlegében.