Egy pécsi panel hetedik emeletére szállítottak volna külföldről több tonnányi édességet, már önmagában ez gyanús lett a NAV dolozóinak, akik az ekáeren keresztül szúrták ki a határon belépő fuvart. A pénzügyőrök azonnal ugrottak: még út közben leállították az autót, feltettek rá egy hatósági zárat, hogy a kollégáik a pécsi helyszínen ellenőrizni tudják, ha a sofőr megérkezik az áruval a célállomásra. Nem érkezett meg. A rendszeren keresztül élőben követni tudták, ahogyan a közúti ellenőrzés után a jármű irányt változtat, és megindul a határ felé, hogy elhagyja az országot.
A történet csak egy azok közül, amelyet az adóhivatal munkatársai meséltek az idén indult, márciusban élesedett ekáer rendszerről a csütörtökön tartott háttérbeszélgetésükön. Fogtak már az ekáerrel 12 tonna jelöletlen mandarint, Lengyelországból hozott "szabolcsi almát", 75 tonna burgonyát, és csaptak le édességraktárra is, ahol bár elsőre úgy tűnt, rendben vannak a papírok, hamar kiderült, hogy nem csak adót csaltak, még a termékek lejáratát is átcímkézték.
Sinkáné Csendes Ágnes, a NAV adószakmai szakfőigazgatója szerint az ekáer már most elég látványos eredményeket hoz. Szerinte, bár kétségtelenül jelent adminisztrációs tehernövekedést a fuvarok bejelentése, az, hogy árut jelen időben követni tudják, olyan eszköz a hivatal kezében, amellyel a tisztességes piaci szereplők jól járnak. A tisztulás már most elindult, az áfacsalásból élő kereskedők egy részét már önmagában az visszatartja, hogy a rendszer életbe lépett.
A szakfőigazgató szerint teljesen soha nem szűnik meg a csalás, a NAV annyit tud tenni, hogy egyre újabb módszerekkel küzd ellene, az ekáer pedig egy, az új módszerek sorában. Az árukövető rendszerben lehetőség van a valós idejű ellenőrzésre, és már azelőtt kiszűrhetők a kockázatos áruk, hogy a fuvar elindult volna. Az útdíjkamerák segítségével pedig a szállítmányok nyomon követhetők.
A beszélgetésen elmondták, már több mint 40 ezer elsődleges felhasználója van a rendszernek, de sok cég még csak most eszmél, hogy a rendszer elindult, és várhatóan később fog regisztrálni.
A belföldi útszakaszokon egyedi mentességet kapnak azok a gazdálkodók, akiknek az előző két évben az árbevétele elérte az 50 milliárd forintot és szerepelnek a köztartozásmentes adózói adatbázisban, illetve adószámuk nincs felfüggesztve. A mentesség maximum 20 kilométeres távolságra adható.
A NAV szerint az új rendszer előnye, hogy több adatbázis kapcsolódik benne össze, és valós idejű ellenőrzést tesz lehetővé, az utakon dolgozó pénzügyőrök és a NAV irodai dolgozói is rálátnak az összes adatra. A közelmúlt eseményeit tudják így vizsgálni, és nem már csak akkor elővenni egy gyanús vállalkozást, amikorra már strómanoknak, hajléktalanoknak adták át a cég vezetését.
Az utóbbi hetek rendszerleállásaival kapcsolatban a hivatal munkatársai elmondták, előre nem tervezett leállás eddig összesen háromszor volt, de viszonylag gyorsan korrigálták a hibát. Ilyenkor a be nem jelentkezett társaság nem büntethető, legkésőbb az üzemzavar utáni első munkanapon kell pótolnia a bejelentést. A bejelentések a tervek szerint egyszerűsödnek majd még április elsejétől és június elsejétől is, lehetővé válik majd az egy feladó több felrakodási címéről egy címzett több kirakodási címére történő fuvarozás címadatainak bejelentése egy ekáer-szám alatt.
Hogy pontosan mekkora tisztulást, áfabevétel-növekedést tartanak reálisnak, illetve várnak a rendszertől, azt Sinkáné Csendes Ágnes nem árulta el, szerinte erre a Nemzetgazdasági Minisztérium adhat választ. De arról, hogy a bejelentkezett cégek száma alapján milyen mértékű tisztulás látszik a piacon, vagyis hány olyan csaló vállalkozás lehet, amelyik már pusztán az ekáer bevezetése miatt felhagy a tevékenységével, néhány hónap múlva már lehet becslést mondani.