2015. július 17., péntek 13:15
Rengetegen panaszkodnak a termékbemutatós cégekre a Gazdasági Versenyhivatalnál (GVH) és a vele együttműködő irodahálózat ügyfélszolgálatainál.
A cégek leggyakrabban üdülési jogokat, orvostechnikai eszközöket próbálnak rásózni az emberekre, de széles a kínálat, ha a hiszékeny nyugdíjasok lehúzásáról van szó: matracok, alvásszettek, edénykészletek és légtisztító készülékek is előkerülnek a termékbemutatókon.
Persze nem csak a nyugdíjasokat célozzák, a GVH szerint az ajánlatok elsődleges címzettjei olyan sérülékeny fogyasztók, akiket egészségi állapotuk, életkoruk vagy nehéz anyagi helyzetük miatt könnyebben befolyásolnak a hirdetések.
Gyakran fordul elő, hogy a termékbemutatókon egy pénzügyi intézet áruhitelt ajánl, ami szintén a megtévesztő szóbeli tájékoztatásokon alapuló értékesítést mozdítja elő.
A GVH szerint nagyon fontos, hogy a fogyasztók tudatosan döntsenek, javasolja, hogy mindenki gondolja végig higgadtan, valóban szeretne-e a kedvező árú termékek és csábító ajándékok ígéretével hirdetett, egészségi állapotfelméréssel egybekötött rendezvényeken részt venni, és adott esetben besétálni egy nem tervezett vásárlásba.
Tanácsok a GVH-tól:
- tájékozódjon a termékről és a szervezőkről
- a vásárlást megelőzően nézzen utána, hogy nem éri-e meg máshol megvásárolni a termékbemutatón is forgalmazott terméket
- fontolja meg, hogy tényleg szüksége van-e a termékre vagy szolgáltatásra
- mérlegelje, hogy valóban fel kíván-e venni áruhitelt a termék megvásárlásához – a „részletre történő vásárlás” lehetőségét nem feltétlenül az eladó nyújtja, az eladók hitelt is közvetítenek
- gondoljon a hitelfelvétellel járó, akár több évig tartó terhekre
- mielőtt a vásárlás mellett döntene, győződjön meg arról, hogy rendelkezik-e a termék a róla hirdetett egészségre gyakorolt hatásokkal, kérje el a termék dokumentációját, hatósági tanúsítványait, tájékozódjon a termék vagy a terápiás módszer mellékhatásairól, illetve arról, hogy más, szintén fennálló egészségügyi problémája esetén alkalmazható-e
- vegye figyelembe, hogy a szerződést nem feltétlenül kell aláírnia, ha nem kívánja igénybe venni az ajánlatot, azt megköszönve távozhat a rendezvény helyszínéről
- ha a termék megvásárlását követően meggondolta magát, éljen a 14 napos elállási jogával (az elállási jog csak az üzlethelyiségen kívül, és a távollévők között kötött szerződés esetén illeti meg a fogyasztót).