Hiába élünk a percek alatt teljesített utalások és a biztonságos internetes fizetés világában, ha nem figyelünk oda nagyon alaposan az apróbetűs részekre a felhasználási feltételekben az olyan szálláskereső-motorok esetében, mint a Booking.com vagy akár az Airbnb, könnyen azon kaphatjuk magunkat, hogy mindeféle előzetes jelzés, a zárolásról szóló e-mail vagy sms nélkül akár a szállás teljes árának megfelelő összeget is hetekre zárolhatják a számlánkon, amit aztán eléggé indokolatlannak tűnő módon sem a bank, sem a szállás, sem a keresőmotor nem fog tudni, vagy nem lesz hajlandó feloldani. Akkor sem, ha már kifizettük a szállás árát, és akkor sem, ha a zárolás miatt nem tudja befizetni a villanyszámláját.
Nincs is jobb dolog annál, mint egy nyaralásból arra hazaérkezni, hogy látszólag az összes pénzünk elfogyott a bankszámlánkról, főleg, ha gondosan számon tartottunk minden költséget és ez alapján sokadszorra átszámolva is lennie kellene még pénznek a számlán. Velem pont ez esett meg a görögországi nyaralásunk után, és a pánikomat semennyire nem enyhítette, hogy a netbankon keresztül mindössze annyit tudtam kideríteni, hogy van még pénzem, csakhogy azt
A zárolás pedig azt jelenti, hogy pénz sem nálam, sem a zárolónál nincs, de felhasználni sem lehet. Azt, hogy ki a zároló a netbank nem tudta megmondani, és az sem segített, hogy a zárolás kezdőnapjáról az összes e-mailemet átnéztem, illetve feltúrtam információért a Booking.com és az Airbnb profilomat is, mert sejtettem, hogy a dolog a görögországi nyaralásunkkal lehet összefüggésben.
Ha önök is erre a kellemetlen meglepetésre érnek haza – vagy még a nyaralás alatt szembesülnek a helyzettel, mert nem olyan országba mennek, ahol csak készpénzzel lehet fizetni -, ne essenek pánikba, ahogy én tettem, de
Próbálkozni persze lehet, de az az idegeket nem kíméli. Én először a bankomba mentem, hogy kiderítsem, ki tarja fogva két összegben összesen 50 ezer forintomat, és a válasz hallatán teljesen lesápadtam, mert egy olyan hotel nevét mondták be, aminek még csak közelében sem jártunk.
A banki ügyintéző erre széttárta a karját, és azt mondta, hogy a zárolást nem oldhatja fel, mindössze annyit tehetünk, hogy letiltjuk a kártyámat, és új kártyát igényelek, aminek az átfutása körülbelül két hét. Ha ezt nem szeretném, akkor reménykedhetek, hogy a teljesen ismeretlen nevű görög hotel nem veszi le a pénzt, de ha mégis, és tudom bizonyítani, hogy jogtalanul tették ezt, akkor a bank 180 napon belül visszatéríti. Ez ugyan megnyugtató, de nem sokat javít az akkut helyzeten.
Felhívtam tehát a zárolót, a korfui hotelt, hogy kiderítsem, egyáltalán hogyan kerültek hozzájuk a kártyaadataim és milyen alapon zárolnak 160 eurót a számlámon. A hotel ügyvezetője többször rám csapta a telefont, amikor előálltam a problémával, majd a harmadik hívásra annyit mondott, hogy ne aggódjak, már 20 éve a bizniszben van, és mindig így csinálják, illetve a Booking.com-hoz irányított, mondván rajtuk keresztül foglaltam, ők az illetékesek.
Erre a Booking.com sok-sok türelemmel elérhető ügyfélszolgálata adta meg a választ, aki szintén felhívták a hotelt, és kiderítették, hogy ők a tulajdonosa annak a másik apartmanháznak, ahol voltunk. Abban az apartmanban viszont az érkezésünk után 20 perccel, a kifejezett kérésükre készpénzben kifizettük a szállás teljes összegét és egy 20 eurós biztonsági letétet az esetleges károk fedezésére. A tranzakcióról lényegében csak egy papírfecnit – számlát Görögországban sehol, semmiről nem adtak - kaptunk, amit nem tettünk el a bőröndünk legbiztonságosabb zsebébe és őriztük szent ereklyeként.
Utólag kiderült, ez hiba volt, ugyanis az apartman a Booking.com-on egy nappal ez érkezésünk és a teljes összeg kifizetése után visszamondta foglalásunkat, arra hivatkozva, hogy nem volt fedezet a bankszámlámon. Azon a számlán, amin két héttel azelőtt, értesítés és figyelmeztetés nélkül 160 eurót zároltak egy hónapra.
Ezzel három dolgot értek el: egyrészt a Booking.com felé úgy tűnik, mintha sosem lettünk volna náluk, ezért nem kell a keresőmotornak fizetniük a foglalásunk után, hiszen a mi hibánkból meghiúsult a dolog, másrészt gondolom arra számítottak, hogy így Booking.com nem fog törődni a panaszommal, harmadrészt pedig így, mivel nem voltam vendég nem írhatok róluk felháborodott visszajelzést az oldalon.
A foglalás visszamondásáról küldött az apartman egy e-mailt, de mivel ezt éppen az apartman teraszán ülve olvastam, nem tulajdonítottam neki jelentőséget. Hasonló esetben azonban érdemes azonnal szólni a recepciósnak, hogy itt valami félreértés van, mert zárolás esetén egy nem visszamondott foglalás nagyban segíti a pénz utáni harcot.
de a felelősséget elhárítják azzal, hogy ezt az egyes szállodák szabályozzák, és foglaláskor alaposan utána kell nézni az ő erre vonatkozó szabályaiknak.
A minket megszívató hotelnél utólag meg is találtam ezt a szabályt:
ne essen kétségbe, ha bizonyos összeget zárolunk a számláján, ezt nem fogjuk levonni róla, és egy idő után majd elmúlik a zárolás”.
Rendkívül pontos és megnyugtató egy szabály, az biztos. A zárolás engedélyezése nem a Booking.com vagy a görög hotelek sajátja, nagyon sok szálloda és keresőmotor csinálja, de a legtöbb helyen szigorúan korlátozzák, hogy mennyi ideig zárolhatja egy szállás a számlát. Az Airbnb-n például a vendéglátónak 24 órán belül válaszolnia kell a szálláskérésre, és ha ezt nem teszi meg, vagy elutasítja a kérést, 7 munkanapon belül “elmúlik” a teljes összeg zárolása (ez persze még mindig rettentő kellemetlen, ha ez embernek nincs a szállás árának három-négyszerese a számláján, hiszen addig nem tud más helynek kérést írni, ameddig nincs újra elég elérhető összeg a számlán).
Ha pedig egy szállás egy hónapra zárol egy összeget, a Booking.com azon kívül, hogy odaszól nekik, hogy ezt talán mégsem kellene nem nagyon tud mit csinálni. Erre a dorgálásra a mi esetünkben a hotel ügyvezetője azt válaszolta nekik, hogy sajnos nem az ő hatásköre a zárolás feloldása, hanem a görög bankjáé (ami nyilvánvalóan nem igaz, hiszen ha ő szól nekik, hogy ne zároljanak egy összeget akkor a bank magától nem fogja zárolni).
Nekem pedig ezután a Booking.com ügyfélszolgálata azt tanácsolta, hogy kérjem a saját bankomtól a zárolás feloldását, de ezen a körön már túl voltam, rádásul a bankom (OTP) szabályai szerint sem oldhatják fel a zárolást. Miután erre felhívtam az ügyfélszolgálat figyelmét egy sokadig beszélgetésben, néhány nap gondolkodás után azt válaszolták, hogy öt munkanapon belül intézkednek, de akármi is lesz, 27-e előtt ne nagyon számítsak a pénzemre.
A szereplők tehát egymásra mutogatnak, megoldás nincs, várni kell, és reménykedni, hogy nem él vissza az adatainkkal egy hotel, ami simán rácsapja a panaszkodókra a telefont. Önök pedig így próbálhatják meg elkerülni a hasonló helyzeteket:
Update: a cikk elkészülte után egy nappal újra telefonált a Booking.com, és azt ígérték, ha szerzek egy írásos bizonyítékot arról, hogy ez a hotel zárolja a pénzt, akkor rájuk pirítanak. A jutalékot pedig már be is hajtották tőlük.