Most került olyan szakaszba a végrehajtás egy sereg, kétezres évek közepe felé bepalizott ügyfélnél, hogy elúszik a kocsijuk, az értéktárgyaik vagy éppenséggel a nyugdíjuk vagy fizetésük jó része. Az ok az, hogy belementek a 2F Iskola számukra kifejezetten hátrányos tanfolyamszerződésébe, amit trükkösen úgy csináltak meg, hogy szinte lehetetlen volt kiugrani belőle kár nélkül. Sokan pedig arra panaszkodnak, hogy az MLM-rendszerben értékesítő cég ügynökei teljesen mást ígértek nekik, csak azt már sehogy sem tudják bizonyítani. Közben pedig Vona Gábor épp ennél a cégnél volt MLM-ügynök 2004-2006 között.
Mi azok vagyunk, akik mindig is voltunk, és azok leszünk, akik most is vagyunk...
Tudják, mi az az MLM? Ha véletlenül nem találkoztak még ilyesmivel, olvassák el alább a keretes szöveget, de dióhéjban az egyik leggyakoribb kritika az ilyen értékesítést választó cégekkel szemben az, hogy nagyon hatékonyan tudnak túlárazott, kamu vagy teljesen felesleges termékeket és szolgáltatásokat rásózni a vevőikre. Viszont például a pártépítésnél sok hasznát vette Vona Gábor, a legismertebb magyar szélsőjobboldali politikus.
Vona Gábor a pártja honlapjára kirakott rövid életrajza alapján 2004-től "oktatásszervező" volt egy nemzetközi nyelviskolánál. De közérthetőbb, ha kimondjuk, hogy az MLM-rendszerrel dolgozó 2F Iskolánál volt két évig magasabb szintű értékesítő ügynök.
Ez azért különösen érdekes, mert a 2F Iskola nem sima MLM-es cég volt, ahol a házmester vagy a régi, sikertelen iskolatársunk tapadt ránk kullancsként, hogy több százezres tanfolyamot, drága életbiztosítást vagy befektetési terméket vetessen velünk. Hanem a 2F nyelviskola, egy olyan botrányos cég, amelyet a hatóság is többször büntetett, végül pedig be is tiltott módszereik miatt. Többen évek óta perben állnak velük, sokaknak pedig épp most úsznak el millióik az MLM-céggel kötött rossz alku miatt.
A multi-level marketing (MLM) egy piramisrendszerű értékesítési forma, ahol az értékesítő ügynökök ösztönözve vannak arra, hogy további ügynököket szervezzenek be maguk alá, akiknek a jutalékából aztán ők is pénzt kapnak. Emellett direkt értékesítést végeznek, azaz mondjuk nem egy szaküzletből adják el a szolgáltatást, hanem személyesen próbálják az ügynökök rábeszélni reménybeli vásárlókat.
Az MLM mára több országban teljesen be van már tiltva, nálunk is komolyan felmerült időről-időre, különösen a befektetési termékeknél, hogy a károk megelőzésének egyetlen módja, ha betiltjuk. Egyebek mellett nemcsak az a baj velük, hogy könnyen lehet velük vegytiszta piramisjátékokat leplezni, hanem, hogy képzetlen ügynökök, gyakran komoly pszichológiai nyomás alatt tartva nagyon hatékonyan tudnak más képzetlen embereknek számukra igen drága és felesleges, vagy akár káros termékeket is eladni.
És szinte lehetetlen felügyeleti kontroll alatt tartani az ilyen szóbeli értékesítési beszélgetéseket: ha az ügynökök akár a képzetlenségük miatt, akár szándékosan hazudnak, hogy eladják a portékájukat, azt szinte soha nem fogja tudni bizonyítani az áldozat.
A 2F Iskola nyelvi és informatikai felnőttképzést kínált, meglehetősen drágán. Egy féléves nyelvi kurzusért a 15 ezer forintos beiratkozási díj mellé elkértek 260 ezer forintot, de egy "számítógépes műszaki rajzoló és számítógép-használó" tanfolyamért 430 ezret is. A honlapjukra nem tették ki az árakat, és telefonos ügyfélvadászaik se mondhatták el, ezeket csak az ügynökükkel történő személyes értékesítéskor lehetett megtudni.
Az MLM-es értékesítés a volt alkalmazottaik beszámolói és a későbbi perek alapján nem igazán profi, de mondhatni szokványos mederben folyt a cégnél. Először egy címlista alapján anonim számról telefonos operátorok felhívtak embereket, akikből megpróbálták kiszedni, hogy milyen igényük lehet bármiféle nyelvi vagy számítógépes tudásra. A tanfolyamok részleteiről tilos volt bármit is mondani.
Két-három héttel később, amikor az ügyfelek már kevésbé emlékeztek a korábbi puhatolózásra, akkor felhívta őket az MLM-ügynök, hogy személyes találkozóra bírja rá a reménybeli ügyfelet. A szolgáltatás részleteiről és különösen az árakról itt is tilos volt bármit kikotyogni. Az előre leszabályozott sablon alapján történő személyes beszélgetésen először fel kellett kelteni tanfolyamok iránti igényt, a korábban, a telefonos operátoról megtudott információk alapján.
Aztán jött az első trükk, pontosabban egy hazugság arról, hogy most van az utolsó lehetőség beiratkozni a kívánt tanfolyamra, úgyhogy azonnal kell dönteni. Az igazság persze soha nem ez volt, a tanfolyamokat csak a megkötött szerződések alapján kezdték el egyáltalán megszervezni. Olyan esetről is beszámoltak, ahol az ügynök adott kölcsön pénzszűkében lévő beszervezendőnek, csak írja alá szerződést rögtön, ráér megadni pénzt, ha megjön nyugdíj.
A 2F-es ügynököket – egy éppenséggel Vona Gábor által beszervezett munkatársuk beszámolója alapján – egy sor egyéb okosságokra is kitanították, hogy az ügyfelek minél kevésbé tudjanak alaposan végiggondolt döntést hozni. Például, hogy házastársakat ne engedjék egymás mellé ülni, mert akkor könnyebben tudnak jelezni egymásnak, ha valami turpisságot éreznek, vagy hogy mindent az ügyféllel érdemes kimondatni, és akkor inkább érzi hülyének magát, ha mégse akarná a remek ajánlatot megvenni.
A legerősebb trükk viszont magában a szerződésben rejlik. Olyan papírt írattak alá az ügyfelekkel, ahol a szerződés megkötésének pillanatától csak 7 napjuk ingyen elállni a megállapodástól. Ez azért durva, mert a tanfolyam sokszor hónapokkal később kezdődött, így mire kiderült, hogy esetleg az anyanyelvi tanár közel sem anyanyelvi vagy épp nem is tud elég jól az adott nyelven, akkor már nem volt mód visszakérni a pénzt.
De rafinált húzás volt például az is, hogy a szerződésben kikötötték: minden vitás kérdésben csak a Szegedi Bíróság az illetékes. Mivel az ország egész területén szedték össze a fogyasztóikat, így még az elszántabb pereskedők is kétszer meggondolhatták, hogy tényleg akarnak-e pár százezer forintért évekig Szegedre rohangálni Budapestről, Gyöngyösről vagy épp Szombathelyről.
Az internet pedig tele van az iskola megkezdése után tapasztalt minőségi és szervezési problémákkal. A legtöbben arra panaszkodnak, hogy megtévesztő ígéretekkel verték át őket, mégse kapnak elismert nyelvvizsgát vagy OKJ-s papírt a tanfolyam elvégzéséért, késtek és átlagon aluliak voltak a tanárok, sehol nem voltak az ígért jogtiszta szoftverek, vagy mondjuk nagyon eltérő szinten voltak a tanulók.
Megkérdeztük Vona Gábort is a dologról, nála autentikusabb alanyt nem is találhattunk volna: a Jobbik elnöke ugyanis telefonos értékesítőként kezdte a cégnél, majd lett belőle az egyik legjobb oktatásszervező, aki mentorként is dolgozott. Új munkatársaknak tanította meg a szakma trükkjeit nagyjából 2004-2006 közt.
2010-ben a szabálytalanságok miatt miatt egy évre be kellett csukni a boltot, de a kétezres évek végére amúgy is leszállóágba kerültek.
Vonától megtudtuk, egyetemistaként egy hirdetés alapján került a céghez telefonos értékesítőnek. Aztán, amikor belejött, személyesen is kijárt a leendő ügyfelekhez, hogy meggyőzze őket a tanfolyamról. Azt nem tudta megtippelni, ez idő alatt hány embert győzött meg a dologról, de az biztos, hogy sokat, mivel később mentorként is foglalkoztatta a cég.
Megkérdeztük, nem érezte-e problémásnak, hogy úgy fűz be embereket a tanfolyamra, hogy tudja: az egyhetes lemondási idő alatt semmi nem fog történni, a tanfolyam csak egy hónappal később kezdődik, így akinek nem tetszik, már megszívta, így is úgy is ki kell fizetnie a több száz ezer forintot.
Én úgy éreztem, tisztességesen végeztem a munkámat
− mondta Vona, de hozzátette, természetesen tudott a szerződés feltételeiről. Az viszont, hogy a cégnek milyen problémás ügyei voltak, nem rá tartozik. Emlékszik ugyan panaszokra, de ilyenek szerinte mindenhol vannak, ő találkozott sok elégedett ügyféllel, akik további tanfolyamokra fizettek be a cégnél. A visszamondásokkal nem neki kellett foglalkoznia.
Nagyon nehéz munkakör volt, nagyon kellett mennie az embernek, folyamatosan. Felőrli az embert egy ilyen munka. Több helyen is dolgoztam értékesítőként, van viszonyítási alapom. Nagy volt a fluktuáció, én is másfél-két évig voltam csak. Egy-két év után mindenki továbbállt
− mondta még a munkáról, amivel egyébként akik keményen dolgoztak, sok embert hoztak, azok szerinte kiemelkedően jól kerestek. Megkérdeztük arról is, hogy a pártépítésben mennyire használta a cégnél szerzett speciális MLM tudást, amire Vona azt mondta, hogy
Biztos hogy hasznát vettem ennek a munkának a politikában.
Vona Gábor érintettségén és a megtévesztés miatt panaszkodó ügyfeleken kívül azért is érdekes még az ügy, mert azoknak most is viszik a behajtók az autóját, nyugdíját, aki nem tudott vagy nem akart százezreket fizetni végül a cégnek. A szerződésben rögzítve volt ugyanis az is, hogy csúszás esetén az iskola óriási, évi 24 százalékos késedelmi kamatot tesz még pénzre, így egy pár száz ezres tanfolyam áránál a csúszás könnyen milliós tartozássá is válhatott.
Sokan már az első óra után vagy a tanfolyam előtt hetekkel - amikor például kiderült, hogy érettségi nélkül mégse kaphatnak OKJ-s papírt - ki akartak volna szállni az egészből, de erre már csak a teljes tanfolyamdíj kifizetése után lett volna lehetőségük. Ilyenkor viszont az iskola peres úton elkezdte végrehajtatni pénzt a 20 napon túl nem fizetőkön.
Nem lehet tudni, hogy pontosan hány végrehajtást kezdeményezett a 2F Iskola. De a Szegedi Járásbíróság Végrehajtói Irodájától, illetve a szintén érintett Császti és Szunics Végrehajtói Irodától annyi információ jutott el hozzánk, hogy temérdek ilyen ügy fut még szerte az országban. Az ügyfelek közben szerződésszegésért és egyebekért perelik az iskolát, az általunk megkérdezett ügyvédek szerint kevés eséllyel.
Habár magukra nézve tényleg iszonyatosan hátrányos szerződéseket kötöttek az 2F iskola ügyfelei, a szerződés jogszerű, és ők aláírták. Azt pedig nem nagyon lehet bizonyítani, hogy az értékesítéskor miket mondtak még nekik az ügynökök azért, hogy aláírják a papírt.
Több olyan panaszos is volt, akik még időben betelefonáltak a 2F Iskolának, hogy lemondják a tanfolyamot, mert kórházba kerültek, mégse fog kijönni a nyugdíjukból vagy bármi egyéb okból. Telefonon elmondták nekik, hogy rendben, akkor lemondták. Csakhogy a szerződés szerint kizárólag írásban lehet lemondani, kizárólag 7-8 napon belül megérkező tértivevényes levélben. Ilyenkor a pórul járt panaszosok ellen ugyanúgy elindult a végrehajtás egy-két hónapon belül.
Az iskola ellen a Dél-alföldi Munkaügyi Központ végül a panaszok hatására eljárásba kezdett és 2008-től elkezdték büntetgetni céget, de ettől se működtek szabályosan, ezért 2010-re egy évre be is csukatták velük a boltot teljesen.
Ehhez jöhetett jól egy névváltás, ugyanis 2009-től céget váltottak, a korábbi tulajdonosok és vezetők most a hasonló nevű IFF nyelviskolát üzemeltetik már. Az új cégnek a személyeken és a profilon kívül nincs köze a 2F Iskola Kft.-hez.
Kerestük volna a papíron még működő 2F Iskola Kft.-t is, de a honlapjukon nem csak az áraikat nem tüntették fel, de semmilyen működő elérhetőséget nem találtunk, ahogy a cégadataik között is csak postacím volt megadva.
Ahogy egyébként a tanfolyamaik árai, vizsgaszabályzata és egy sereg egyéb releváns információ sem volt elérhető, noha a fennlévő adatok többsége 2008-ból származott. Az új nevű IFF pedig azóta is fut, Kocsis Máté szerint éppenséggel például "méltán jó hírűen".